Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödt lamm.  (läst 2194 gånger)

nysse

Dödt lamm.
« skrivet: 05 apr-10 kl 16:19 »
Ett av våran får fick för 2 t. sedan ett lamm som dog efter en kvart. Nu undrar vi om vi måste göra nåt med maman - mjölka henne eller ?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Dödt lamm.
« Svar #1 skrivet: 05 apr-10 kl 16:21 »
Nej, ni ska INTE mjölka henne, låt juvret vara i fred. Inget kraftofoder, bara hö och vatten, så sinar hon förhoppningsvis snabbt och lätt.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Vildrosen.

« Svar #2 skrivet: 05 apr-10 kl 17:54 »
Ska man inte mjölka ur henne?
Vi har nog gjort det för att komma över råmjölk (som inget lamm "behöver") så att vi kan frysa in till de fall då vi behöver råmjölken. OM vi har tur att få någon dl så är vi glada. Sedan låter vi henne och hennes juver vara så att hon sinar av sig själv.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 05 apr-10 kl 17:57 »
Helst ska man faktiskt låta bli juvret helt, så inte mjölkproduktinen kommer igång på riktigt. Råmjölk att spara hade jag försökt ta från ngn annan tacka, en med levande lamm.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Vildrosen.

« Svar #4 skrivet: 05 apr-10 kl 18:04 »
Okej. Bra att veta.
vi har haft tur och inte fått någon tacka som fått bara ett lamm som sedan dött hitills ...
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 05 apr-10 kl 20:02 »
Om någon tacka lammar flera lamm inom de närmaste timmarna så kan du försöka adoptera ett lamm till henne, det brukar jag göra föra att undvika att någon tacka som har varit dräktig går utan lamm.

Vildrosen.

« Svar #6 skrivet: 06 apr-10 kl 16:20 »
Vi hade en tacka som fick tre lamm och av olika omständigheter så provade vi att adoptera bort ett lamm. Jag tog lammet precis då "mottagar" tackan lammade (i samma sekund då lammet kom ut ur tackan), gned hela lammet i den nyfödda lammets "slem" och riktigt gnuggnade lammet med det. Mottagar tackan gick inte att lura ... hon har väl accepterat att lammet är där men hon har inte godtagit det. Hon buffar lite lätt och hon steppar gärna undnad då lammet vill dia.
Har hört att det skall vara skitsvårt att adoptera lamm. Har ni någon annan metod?

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 07 apr-10 kl 17:44 »
Vi hade en tacka som fick tre lamm och av olika omständigheter så provade vi att adoptera bort ett lamm. Jag tog lammet precis då "mottagar" tackan lammade (i samma sekund då lammet kom ut ur tackan), gned hela lammet i den nyfödda lammets "slem" och riktigt gnuggnade lammet med det. Mottagar tackan gick inte att lura ... hon har väl accepterat att lammet är där men hon har inte godtagit det. Hon buffar lite lätt och hon steppar gärna undnad då lammet vill dia.
Har hört att det skall vara skitsvårt att adoptera lamm. Har ni någon annan metod?
Det där är den bästa metoden men man kan utöka den lite.
Dels kan man ha en hink med lite varmt vatten som man försöker fånga så mycket fostervätskor i som möjligt. Så marinerar man adoptivlammet i det och ger tackan. Sen när hennes eget lamm föds så fångar man det i hinken och tvättar ur det lite så man får ytterligare marinad att hälla på adoptiv lammet. Det nyfödda lammet får ligga i en låda med halm och en filt över en liten stund så att adoptivlammet har ätit på sin nya mamma. Just när de suger på spenen och tackan luktar på baken så knyter de an hårt.
Sen ger man tackan även hennes egna lamm.
Här gäller det att göra en avvägning hur länge man vågar ha borta det nya lammet så att inte tackan stöter bort det. Men då får man byta lamm några ggr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser