Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaktlar ägg väntan....  (läst 5088 gånger)

mina1982

• Värmland
vaktlar ägg väntan....
« skrivet: 04 apr-10 kl 13:23 »
60 ägg i kläckaren ,dag 18 idag, inget har hännt än :( Kan jag ha sån otur? isf är detta sista gången jag försöker, suck.
Ah får vänta vidare här

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
SV: vaktlar ägg väntan....
« Svar #1 skrivet: 04 apr-10 kl 18:32 »
Stackare .. låter ju inte kul... hur har du haft det med temperatur och fuktighet?
Ge inte upp ännu... det finns fortfarande möjlighet.. hör du några pip?

mina1982

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 04 apr-10 kl 22:47 »
Nä inget ljud eller något :-\ har haft ca 37,6-37,8 i kläckaren, fuktighet enligt den nya hygrometern från cleas olsson har legat på 40... nu när jag skulle höja fuktigheten har jag fått till max 43 och då är byttorna som följt med kläckaren helt fyllda till kanten... ställde in en liten till med vatten men hände inget så tog ut den snabbt, det måste vara helt fel på hygrometern tror jag så går inge mer efter den iaf. har provat många termometrar i och alla visar i stort sett samma temperatur iaf.... börjar tro att hela kläckaren är åt helvete >:D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 04 apr-10 kl 23:14 »
Vad har du för kläckare? Har den någon ventil man kan justera? Brukar räcka att stänga för ventilen litegranna bara så höjs fuktigheten.
Ursch, låter verkligen inte kul om det inte skulle bli ett smack utav så himla många ägg!! :(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 04 apr-10 kl 23:20 »
Men 18 dygn är ju det antal dygn det tar. Ha lite is i magen så ska du se att det kommer nån i natt.

mina1982

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-10 kl 09:18 »
Ingen på väg än :( vet inte om någon ventil, ska undersöka, vart skulle den vara någonstanns tro?
NOVITAL covatutto 20 heter maskinen
« Senast ändrad: 05 apr-10 kl 09:21 av mina1982 »

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 05 apr-10 kl 09:32 »
hej,

det är inte mängden vatten som styr hur humid det är utan ytan på vattnet i kläckaren. Dess större yta då mer det avdunstar.... sätt i en blött svamp i botten av kläckaren.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

mina1982

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-10 kl 09:41 »
okej, men ska jag göra det nu, är det så bra? eller menade du nästa gång? Vet inte om jag kommer ner till botten utan att flytta ur äggen och krångla nu i så fall.

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #8 skrivet: 05 apr-10 kl 10:56 »
hej,

om du vill ha mer humiditet nu kan du drizzla i lite vatten mellan äggen..... och skippa svampen.. Jag har kläckt mina vaktlar
tillsammans med höns ägg och har inte haft mer vatten i när de ska kläckas.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

mina1982

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 05 apr-10 kl 13:11 »
Okej men varför har hönsägg aldrig varit problem att kläcka, första 10 gångerna jag kläckte kycklingar kläcktes alla ibland kunde ett enstaka ägg bli okläckt då men.
Blev lärd att ha lite vatten i behållaren som är i maskinen under hela tiden och bara öppna för att fylla på vatten. Men dag 18 (hönsägg) fylla vattnet till kanten och sen vänta ;D om nu inte vattenmängden spelar någon roll alltså, men jag såg ju nu att hygrometer höjde av svampen. så du har nog helt rätt. ::) men undrar varför man ska fylla på mera vatten när inget händer utav det ,hm....
Men vaktlar är visst jätte svårt det och kläcka :'(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 05 apr-10 kl 13:38 »
Men vaktlar är visst jätte svårt det och kläcka :'(

Nejdå, de ska inte vara svåra alls... Jag brukar så gott som ha 100% kläckning på mina, det bara sprutar kycklingar ur äggen, även vid lägre fuktighet.  :-\ Så förstår inte vad som kan ha hänt med dina.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #11 skrivet: 05 apr-10 kl 14:42 »
samma här.... har du lyst äggen?? var de befruktade?? Jag an skicka dig en tolv pack mot portot om du ville pröva igen??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

mina1982

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 05 apr-10 kl 15:16 »
Ja jag försökte lysa dom och vissa tyckte jag såg befruktade ut vissa helt tomma.... Endel var skalet så tjockt så man såg ingenting. Har kanske inte lampa till vaktelägg utan till vita hönsägg.
Jag tänkta jag väntar någon dag till och så ,men måste öppna sen och kolla hur det ser ut i dom :-\
kan du göra det, det var ju jätte snällt av dig det  ;D tänkte annars man får köpa vuxna djur av någon

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #13 skrivet: 05 apr-10 kl 19:36 »
pma mig ditt adress så samlar jag färska ägg.. jag har kö just nu men kan skicka nästa måndag om det passar då??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #14 skrivet: 05 apr-10 kl 20:02 »
Fn va tråkigt har oxå haft strul vid kläckning av hönsägg men vaktel har funkat bra. Vi har massa vaktelägg om du behöver
Dom gör som dom vill och vi mé

mina1982

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 06 apr-10 kl 16:24 »
I dag är dag 20.  Jag tog ut ett ägg som jag länge sett spricka i och i det var bara torkad ägg gula ,dessa är av mina egna ägg. Fortsatte till 6 st ägg som var obefruktade, 7de låg en kyckling i.Rörde sig inte något alls. Den såg inte helt färdig utväcklad ut direkt, kan jag ha hatt ihjäl den nu? Eller tror ni den dött på vägen?, har bild men jag fattar inte hur man lägger in dom här ??? Så nu vågar jag inte fortsätta kolla äggen, tänk om några lever och bara är sena? Hur sena kan dom bli?
Fy liten bäbis da... Vill kolla och se hur äggen ser ut men nu väntar jag nog flera dagar innan jag rör dom mer  :'(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 06 apr-10 kl 17:07 »
Gå in på nytt inlägg. Sedan väljer du under den vita rutan du skriver i (som jag skriver i nu när jag skriver detta meddelande ::) ) "fler alternativ".

Då kommer en "bifoga flik" upp. Bläddra och välj bild. Posta, klart. Bilden får inte vara större än 192kb. Om den är det så måste du förminska filen först.

Jag har råkat knäcka ägg med inte färdiga foster i förut och de har alltid rört på sig för att sedan snabbt dö. Om fostret var som likstelt och inte visade några tecken på liv så var det antagligen redan dött.

mina1982

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 06 apr-10 kl 17:18 »
Oj vad suddig den blev ::)
Den rörde sig inte alls och låg ju somm en boll, andvände en pincett för att väckla ut den lite.
Undrar kan den ha drunknat i ägget? eller hm.... Tuppen är inte steril min iaf :P Men jag har ju även köpt ägg utifrån, är så synd att något ska gå fel. Vill ju inte att dom ska dö under utväcklingen alla liksom konstigt

mina1982

• Värmland
SV: vaktlar ägg väntan.... obs nu bilder
« Svar #18 skrivet: 06 apr-10 kl 19:18 »
Nu tog jag ut alla äggen, så här såg som flesta ut, bara några stsom var obefruktade....
Ser ut som dom dött under vägen i olika långtgågna... I många var det bara en blodig sträng runt i ägget bara. Hm......  vad kan har hänt under kläckningen tro. Jag kan inte minnas att något har blivit fel tex temperatur eller så :o

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #19 skrivet: 06 apr-10 kl 21:06 »
har du steriliserat kläckaren innan användning??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 4 användare (2 dolda)
mestmalin, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser