Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidningspapper Vs Toapapper  (läst 4881 gånger)

Tålamod

Tidningspapper Vs Toapapper
« skrivet: 03 apr-10 kl 20:45 »
Är det miljövänligt att använda tidningspapper istället för toa-papper?

Ger trycksvärta problem på reningsverket?

förutom att skrynkla hur kan man göra tidningspapper mjukare.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
SV: Tidningspapper Vs Toapapper
« Svar #1 skrivet: 01 jun-10 kl 22:39 »
Tror inte att din rörläggare kommer att gilla dej...."min" rärläggare säger alltid att det bara får vara bajskorvar o toapapper i holken-INGET ANNAT....
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

johe71

« Svar #2 skrivet: 01 jun-10 kl 22:59 »
jo, det är ju väldigt enkelt att göra ett test, ta en ordentlig bit toapapper och en bit tidningspapper, lägg ner dem i en hink med vatten och rör om.... toapappret löser snabbt upp sig och kan på så sätt passera genom rörsystemet utan att täppa till det, tidningspappret är fortfarande helt, och riskerar alltså att täppa till rören (samma sak gäller för bindor, blöjor och engångshanddukar av papper).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 02 jun-10 kl 00:04 »
Man kan ju använda tidningspapper, om man tvunget vill, om man har torrtoa, eller om man slänger dem i en sophink vid sidan av den vanliga toan. Jag hade personligen valt att spara in på något annat. Dessutom använder jag allt tidningspapper jag kan komma åt i trädgården för att täckodla där jag nyanlagt, och för att täcka mark jag ska plantera i nästa år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 jun-10 kl 03:15 »
Exakt. Det finns mycket annat man kan gora med tidningspapper. Forr i tiden anvande vi telefonkataloger i utedasset. Det fungerar alldeles utmarkt och om det ar nagon i stan man inte gillar kan man ju leta ratt pa sidan med dennes namn och...  ;D

For ovrigt kan jag rekommendera nagot jag har hemma har i Japan: en bide i toalettringen! Nar man ar klar trycker man pa en knapp som spolar rent en i baken och man behover mycket mindre papper for att bli torrare och renare an med bara papper. Tyvarr sa ar det en sa himla bra uppfinning att jag numera undviker att ga pa toa om det inte finns en sadan spolanordning pa toaletten! Jag fasar infor att flytta tillbaka till Sverige! Huga sa snuskigt att inte kunna tvatta sig darbak nar man gjort nummer 2!

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 jun-10 kl 00:26 »
Knappast bra till vattenklosett, men om du har mulltoa, och det är en tidning som inte betalts och köpts för primärt för detta ändamål, så skulle ju det kunna gå bra.

Under mina första 10 år, kände jag bara till utedass och Kristianstadsbladet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Plastvikingen

« Svar #6 skrivet: 18 jun-10 kl 20:46 »
Avloppsstopp åsido, Vill man verkligen använda tidningspapper för att rensa rumpan då. Det lär ju riva sämre än lavar och mossor.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 jun-10 kl 14:25 »
Avloppsstopp åsido, Vill man verkligen använda tidningspapper för att rensa rumpan då. Det lär ju riva sämre än lavar och mossor.

Det kan jag intyga att det gör. Under mina fattigaste tider har jag använt tidningspapper... och ansåg toapapper som lyx. Det är en lyx jag vägrar att vara utan numera. =)

träsleven

• -
« Svar #8 skrivet: 02 sep-10 kl 12:58 »
Knappast bra till vattenklosett, men om du har mulltoa, och det är en tidning som inte betalts och köpts för primärt för detta ändamål, så skulle ju det kunna gå bra.

Under mina första 10 år, kände jag bara till utedass och Kristianstadsbladet.
Hmm det väcker minnen! Man fick "skrynkla" med papperet mellan händerna så det skulle bli lite mjukare att använda. Och då var det ju som sagt bara utedass som gällde.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 02 sep-10 kl 20:25 »
Och kalkbytta... och snålblåst i rumpan under vinter och höststormar, och trevande i halvmörker med antingen fotogenlampa eller ljus som man fick använda mycket list för att hindra från att blåsas ut i snålblåsten.
Fasen man låter ju som nån som är 85  ;D

Nä - nog är det ganska trivsamt med vattenklosett med elektriskt lyse, varmgrader och vindstilla  :-X

Nuförtiden finns det väl knappt de som köper papperstidningar eller ?

För om man ändå ska köpa "onödigt" papper så kan man ju lika gärna köpa toapapper som tidningspapper.

Nån gång har man i nödfall torkat sig med reklamblad, men de är ju ofta glättade och funkar som regel dåligt både att torka sig och få fyr i spisen med... så det är bättre att vägra ta emot reklamen.

träsleven

• -
« Svar #10 skrivet: 10 sep-10 kl 21:19 »
Och kalkbytta... och snålblåst i rumpan under vinter och höststormar, och trevande i halvmörker med antingen fotogenlampa eller ljus som man fick använda mycket list för att hindra från att blåsas ut i snålblåsten.
Fasen man låter ju som nån som är 85  ;D

Nä - nog är det ganska trivsamt med vattenklosett med elektriskt lyse, varmgrader och vindstilla  :-X

Nuförtiden finns det väl knappt de som köper papperstidningar eller ?

För om man ändå ska köpa "onödigt" papper så kan man ju lika gärna köpa toapapper som tidningspapper.

Nån gång har man i nödfall torkat sig med reklamblad, men de är ju ofta glättade och funkar som regel dåligt både att torka sig och få fyr i spisen med... så det är bättre att vägra ta emot reklamen.
Jo reklambladen är inget vidare i något hänseende! Inget till dasset o inget att tända spisen med blir bara stora svarta sjok som kväver elden. Jag tycker de skulle avhysas från våra brevlådor för gott!

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 16 sep-10 kl 10:40 »
Man kan också tälja långa tunna träspånor av furu eller gran och använda dem. Så gjorde folk överallt förr i tiden och jag brukar ta till den metoden om jag skogsskiter och inte har något papper till hands. I WC passar de ju sämre;)
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare
Mårten Falk, carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser