Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mordisk just nu!!  (läst 8058 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Mordisk just nu!!
« skrivet: 03 apr-10 kl 03:34 »
02.15 Sitter på alternativ å surfar runt.....
Hörde något på utsidan men trodde det var hästarna som bankade. Efter en stund ett tjut. Trodde det var en hankatt så jag tog på mig å gick ut....Sen sprang jag!!

Ner till stallet å rev åt mig ficklampan och ner till hönshuset. Lyser mot fönstret medans ja springer ner.... Där står Mickel på bakbenen mot mitt hönernas reden å vrålar för han inte kommer åt alla hönor!! Jag skriker å skriker (tur vi inte har grannar men d hade ja åxå struntat i!!)Sliter upp dörren och Mickel inser att det är dax att dra....

Rusar efter å hör att nån höna skriker. På väg ner för hagen möter ja enstaka chockade hönor och döda ligger här å var. Rusar in till min sambo som ligger å sover å bara skriker i min förtvivlan. Han å jag får sen ut å leta å röja.

Kolla vilka som e skadade, vilka som e döda och vilka som bara e chockade. Facit hittills 3 döda tuppar, varav en skulle slaktats, och 5 döda hönor. Då vi inte hittat alla än så kan siffrorna ändras.
Många av dom vi hittat levandes är rejält tilltuffsade. En av mina Australorp saknar helt fjädrar bak så hela rumpan e bar, den andra e död.
Några ser ja ligger under huset men kommer inte åt dom så jag hoppas dom ligger kvar där tills vi kommer ut i morgon(idag).

Antar att han kommer att Mickel kommer att försöka igen så jag måste förstärka så han inte kommer år dom!

Rävfälla, är det någon som vet var man kan få tag på en sån? Går det att bygga en eller vad göra??

Usch, e så jävla ledsen över mina döda "familje"-medlemmar... :'(
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Jakobsson

SV: Mordisk just nu!!
« Svar #1 skrivet: 03 apr-10 kl 08:11 »
Fy vad trist!
Mina tankar går till er & hönsen.

Mvh
Jakobssons fru

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #2 skrivet: 03 apr-10 kl 08:36 »
Men, är hönsen inte instängda på natten? Alla vet väl att räven älskar höns och jagar mest nattetid.  ???

Visst är det sorgligt!  :'(

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 03 apr-10 kl 08:45 »
Rävfällor är stora och besvärliga. Enklare göra hönsgården säker.
Kaninuppfödare och pelargontant.

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 apr-10 kl 08:52 »
Leta upp n ärmaste jägare och fråga  honom, de lånar oftast ut fällor om man behöver. Och säkra upp hönsgård och hönshus så han inte kommer in, för han kommer tillbaka.......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 03 apr-10 kl 09:01 »
Hade en rävdjävel förra våren som kom på eftermiddagen , men för säkerhets skull sov jag med öppen ytterdörr hela nätterna ... så hunden kom ut snabbare än vad jag gjorde. Tänker på dig o dina höns/ Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 apr-10 kl 10:21 »
Var instängda men han hade brutit sig in så däför hade hönsen i panik tagit sig ut.
Har åxå varit med om att en räv dök upp en förmiddag å dödade allt den såg.
Måste säkra upp hönshuset då hönsgården är så otroligt stor och är en getgård samtidigt med berg å träd så den går inte att göra säker.
Sambon letar efter nån konstruktion att tillverka så vi kan fånga Mickel. Ska kolla med jaktlaget som lånar våran mark.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

äppelpaj

• Småland
« Svar #7 skrivet: 03 apr-10 kl 10:26 »
Usch vad sorgligt  :'(

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 03 apr-10 kl 18:54 »
hoppas du får hjälp och får tag på räven.

fråga dem gärna om de har tips på ex dofter eller annat som kan vara avskräckande för rävar.
Nu kom jag på att tänka på Pettson och findus när de försöker komma på sätt att jaga bort räven så hönsen är säkra. och hur de springer runt och roppar räven kommer för att få in hönsen som inte vill gå in...

Förlåt inget att skratta åt absolut inte, men vi får hoppas att han håller sig borta bra länge så ni hinner få till det.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 apr-10 kl 20:30 »
Hittills är förlusten 5 tuppar och 5 hönor. Har ? på 2 till hönor. Vet inte om dom är skadade eller fortfarande bara chockade, hittar ingen skada på dom. 1/3 av mina höns e borta. Skulle visserligen slakta 5 tuppar efter påsken men d var ju inte meningen att Mickel skulle hjälpa till. Dessutom tog han 2 av dom som skulle sparas.
Dessutom tog han mina älskade små vita badankor, mignoner. Dom som alltid var å kollade till vad man gjorde. Fy vad ledsen ja e.  :'(
Fick ringa mina barn å berätta idag på fm. Dom e hos sin far. Bla dotterns ena tupp som strök med.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 apr-10 kl 22:52 »
bor du i olsfors nära bollebygd? isåfall kan du få en gökfärgad maran tuppkyckling om du behöver en ny tupp... mvh grimbart     ps.ritningar på rävfällor har jag gott om också...
Fjäderfän och kaniner

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 03 apr-10 kl 23:04 »
Ja denna fina mickel......  jag hade i  sommras som kom dagtid, antgligen då en hona, hon gick bara förbi tog en höna och försvann inte ens hundarna hann märka något  (rottisar) 

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 apr-10 kl 03:17 »
Grimbart, har PMat dig.
När min hund levde, dog sista okt i höstas, så var det lugnt på både hök å rävfronten. Efter okt så började vi få problem m först hök å nu räv. Har inte lust å skaffa hund bara för att hålla odjuren borta! Inte rätt mot hunden att bara skaffa för det skälet, även om ja nu är sugen.
En av mina ?-hönor dog i dag. Den andra verkat repa sig. 5 tuppar, 6 hönor och mina 2 mignoner blev facit. Nästan 1/2 av mitt hönsgäng! :-((

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 05 apr-10 kl 09:05 »
Återigen en av dessa sorgeliga trådar som mynnar ut i rovdjurshat. Utrotning istället för ordnad djurhållning verkar tyvärr vara mångas lösning.

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 05 apr-10 kl 10:09 »
där håller jag med dig lite. Jag känner inte direkt att jag vill ha ihjäl ev rovdjur som hotar mina egna. Men jag tycker det är läskigt att de springer runt knutarna när man har nyinköpta dyra killingar eller höns. Vi skaffade elstängsel just utav denna anledning och hitils verkar våra djur ganska säkra trots rävar som visar sig emellanåt. Dock verkar de inte ta våra stora fina harar som mumsar utlagt hö och fågelfrön.

Men jag tror fler känner som jag att de gärna får leva och söka ormar, kaniner och annat som finns i skogarna. men hatet blir stort när man tycker att man har skyddat sina älsklingar, då är det svårt att tänka på annat.
Själv blev jag upprörd när man sköt vargarna i djurparken för att någon inte höll kol på stängselbiten. Då sövde man inte dem utan kallblodigt sköt dem :(

Hoppas ni får till det. Elstängsel eller som vi har elnät med en rejäl och hemmabyggd grind verkar funka kanon.

Åsa.S

« Svar #15 skrivet: 05 apr-10 kl 14:21 »
Dom där J.............A djuren som ser våra hönsgårdar som smörgåsbord!!!!
Hade en räv här i höstas som dödade alla mina Kahki Campell ankor (5st) :'( Det såg ut som om det hade gått en mini truck genom staketet, alldeles uppfläkt.

Det finns ett Par Mignon här som du kan få om du känner att du vill ha nya , även om dom inte kan ersätta dom gamla................
Kommer du till Åkraberg på Lördag??
Jag är där PM:a mig om du är intresserad
Kramar Åsa Svantesson

SecretQ

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 05 apr-10 kl 22:04 »
Återigen en av dessa sorgeliga trådar som mynnar ut i rovdjurshat. Utrotning istället för ordnad djurhållning verkar tyvärr vara mångas lösning.

Jag har ett  nytt och fint hägn till mina fåglar, jag har inget hat till räven fast han har tittat förbi.......  bara lite sur på hundarna som inte märkte att fru räv var här på dagtid, men man får ju räkna med besök om djuren sprätter fritt tycker jag.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 06 apr-10 kl 02:12 »
Jo jag hatar rovdjuren om dom går in å förstör så för mina älskade djur. Har elstängsel till alla mina djurhängn men här verkar det inte som han brytt sig om det. Räven dödar ju iallafall snabbt jämfört med vad hökeländet gör! Men först äta upp min mignoner å sen bara massakera nästan hela min hönsflock!!! Nä, dom som ger sig på mina familjemedlemmar, vare sig d e 2 eller 4-benta hatar jag!
Åsa, ska PMa dig nu! :)

Intricate

« Svar #18 skrivet: 06 apr-10 kl 07:52 »

Jag blir också ledsen. Varför ha ihjäl räven? Det kommer väl en ny räv eller en duvhök, en mink eller vad som helst och tar hönsen. Att döda räven känns bara som hämnd, mord. Blir också ledsen när folk ska skjuta duvhökarna. Har man höns kanske man gillar bara sina egna fåglar? Inte de fria vilda fåglarna?
Hur fan kan en räv bryta sig in i ett hönshus? Vad för smäck är det byggt av egentligen? Jag skulle vilja se den räv som tar sig igenom ytterpanelen, isoleringen och gipsskivorna i vårt hönshus.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 06 apr-10 kl 10:12 »
Jo jag hatar rovdjuren om dom går in å förstör så för mina älskade djur. Har elstängsel till alla mina djurhängn men här verkar det inte som han brytt sig om det. Räven dödar ju iallafall snabbt jämfört med vad hökeländet gör! Men först äta upp min mignoner å sen bara massakera nästan hela min hönsflock!!! Nä, dom som ger sig på mina familjemedlemmar, vare sig d e 2 eller 4-benta hatar jag!
Åsa, ska PMa dig nu! :)

Men du måste ju ha dem i  hönsgård/ ankgård !  Du kan ju inte lämna dem ute när du inte e hemma!  eller??,  du måste ju skydda dina familjemedlemmar från farorna. Eller tänker jag fel?
Mina har hönshus ,ute plats under tak och utegård med nät över!

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser