Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med installation av Suro  (läst 1229 gånger)

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
Hjälp med installation av Suro
« skrivet: 30 mar-10 kl 21:04 »
Har nu fått mina Suros med posten från England. Men jag fattar inte hur jag ska få vattnet att pumpa från flaskan med vatten in i kläckaren ???. Jag har lagt i den där saken med 3,5 cm slangen i den lilla dosan och fäst slangar på båda håll, men inget händer. Jo, motorn går i gång, men det kommer inget vatten. Ska man fästa slangen på något sätt inne i dosan? Det ser ut så på bilden, men jag förstår inte hur det skulle vara möjligt. Någon, snälla hjälp!! Jag vill ju kläcka ägg så fort som möjligt...
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Torry

SV: Hjälp med installation av Suro
« Svar #1 skrivet: 30 mar-10 kl 21:58 »
Ta 3,5cm biten och koppla på de andra slangarna på den ,sätt fast 3,5 cm biten över hjulet, fäst nipplarna i hållarna på båda sidor om hjulet så att det spänner över hjulet. Kolla sen så att du har slangarna på rätt håll så att slangen från flaskan sitter vid in och den andra som går till kläckaren sitter vid out. Du kan köra pumpen manuellt ett tag så att du ser att vattnet kommer fram.
//Torry

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #2 skrivet: 30 mar-10 kl 22:10 »
Åh, skit! Är det jag som är trög? Nipplarna räcker inte till hållarna, trots att biten är 3,5 cm. Och skulle den räcka, så viks slangarna så att vattnet inte kommer igenom? Slangarna är på rätt håll. Jag har provat köra manuellt, men ingenting händer förutom att motorn går igång, inget vatten pumpas fram. Ska jag prova med en längre bit slang och fästa ordentligt med nipplarna i hållarna? Detta ÄR värre än Ikea eller att bygga med leksaker enligt beskrivningar med barnen. Eller så är jag trög på riktigt :(.

Torry

« Svar #3 skrivet: 30 mar-10 kl 22:19 »
Det tar ganska lång tid innan det händer nåt typ minst 10min. Jag trodde också att nåt var fel men det kommer vatten..
//Torry

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #4 skrivet: 30 mar-10 kl 22:23 »
Nu kommer det vatten! Jag har med våld dragit i slangen och fäst den vid nipplarna. Så nu ska jag prova hålla knappen nere och trycka fram vatten. Tack, snälla, snälla Torry för hjälpen!

Torry

« Svar #5 skrivet: 30 mar-10 kl 22:26 »
Vad bra, då ska du se att den snart funkar perfekt.
//Torry

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 31 mar-10 kl 10:01 »
Någon som fattar vitsen med att slangarna är så långa? Borde ju funka lika bra att halvera dem, så har man dessutom ett par bitar i reserv ifall nån skulle gå sönder. Har för mig att någon skrivit att de kortat slangarna.

Anneli L

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 31 mar-10 kl 13:04 »
Någon som fattar vitsen med att slangarna är så långa? Borde ju funka lika bra att halvera dem, så har man dessutom ett par bitar i reserv ifall nån skulle gå sönder. Har för mig att någon skrivit att de kortat slangarna.

Jag delade min slang på hälften så jag har lika mycke i reserv funkar kanonbra.
Tvåbarnsmamma, har en underbar man, 2 katter, 2 kaniner och höns :).

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #8 skrivet: 01 apr-10 kl 21:11 »
Kan meddela att min suro fungerar perfekt  :). Nu återstår att sätta ihop de andra två, men det känns som en enkel match nu när jag vet hur man ska göra!

chili

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 02 apr-10 kl 22:09 »
Ska äggen stå upp eller ligga ner i Suron? Bilderna i bruksanvisningen är lite eh.. otydliga.

/Uffe
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Torry

« Svar #10 skrivet: 02 apr-10 kl 22:18 »
Jag har mina ståendes. Har läst i nån tråd här att det ska vara så..
//Torry

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #11 skrivet: 03 apr-10 kl 00:04 »
Ja, så vitt jag vet så är det ståendes som gäller i Suron.

äppelpaj

• Småland
« Svar #12 skrivet: 09 apr-10 kl 17:56 »
Med spetsiga änden neråt..?  :-[

trallallaa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 apr-10 kl 20:45 »
Citera
Ja, så vitt jag vet så är det ståendes som gäller i Suron.
Jag har mina ståendes, eller liggandes...beror på hur mycket ägg jag stoppar in.Samma med min Octagon
Då jag ställer dem, så är det med spetsiga änden nedåt  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser