Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Början till bråck på tacka  (läst 1929 gånger)

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
Början till bråck på tacka
« skrivet: 30 mar-10 kl 09:00 »
Vi klippte våra får i söndags och upptäckte då att en av de äldsta tackorna (Sveatacka, född -06) har fått något som ser ut som början till ett bråck i närheten av naveln. Det är ett område som är ca 10*2,5 cm som ser "töjt" ut. Det buktar dock inte nämnvärt. Beräknad lamning är den 23 april.
Ingen av oss såg detta vid höstklippningen, så vi tror inte att det fanns då..

Är det någon som har erfarenhet av liknande och har ni i så fall gjort något särskilt åt det?/kan man göra något?  ???
Jag känner mig orolig över att det kan vara början till en bukmuskelruptur, men hoppas innerligt att det inte förvärras innan lamning :-\
I dagsläget är planen att ta bort henne till hösten för att inte fresta på bukväggen med ytterligare dräktighet.. otroligt synd, då det är den lugnaste och goaste tacka vi har + att hon är en väldigt duktig mamma  :'(

Har ni råkat ut för något liknande och hur gick det i så fall för er?

MVH
Pigan

Gunhild

SV: Början till bråck på tacka
« Svar #1 skrivet: 30 mar-10 kl 09:47 »
Vi hade en tack med bukmuskelruptur, det syntes tydligt magen hade liksom trillat ner men skinnet var helt. Det kan inte vara en hud bristning? Det brukar mina tackor ha vid jumskarna ibland?

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 30 mar-10 kl 11:45 »
Tack för svar!
Det skulle kanske kunna vara en hudbristning... frågan är väl hur man avgör det? Kan man känna om bukmusklerna är hela eller har något "hål" tro?
Vi får nog hjälpas att kolla igen när gubben kommit från jobbet. Är hemma med febrig dotter idag, så jag har inte möjlighet att gå dit nu.

MVH
Pigan

Ulla Krull

« Svar #3 skrivet: 30 mar-10 kl 13:20 »
Jag har haft några tackor med bråck på buken men det har gått bra med lamning och digivning även om det ser lite snett ut.
Den värsta jag hade fick trillingar och hennes buk var mycket uttöjd på ena sidan men hon åt och rörde sig ok så vi lät henne vara kvar till lammen kunde skiljas ifrån när de var 2 månader och själva åt kraftfoder och ensilage (tidig lamning).
Man kan försöka tillverka ett bälte som stödjer upp magen om man tycker att det hämmar tackan, men som sagt så brukar de klara sig ändå. Man kan också ha dem i en mindre grupp med gott om utrymme vid utfodringen så de slipper trängas och få tackor som hoppar upp på dem vid utfodring.
Tackor med bråck ska självfallet inte sparas till nästa lamning  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 3 användare
Lasse-hatten, imlo, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser