Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingen vidare morsa  (läst 2822 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Ingen vidare morsa
« skrivet: 14 mar-10 kl 14:28 »
Har med spänning väntat på att min BJ hona skulle få sina ungar men har inte riktigt uppfattat var hon ville lägga de.
Kollade de ställen hon varit på dagligen men inga ungar.
När jag skulle kvällutfodra nu häromdagen så såg jag något mörkt i vattenskålen och stack genast ner handen och tog upp det. Såg att det var en nyfödd unge, stelfrusen.
Gick in och hämtade ficklampan och hittade ytterligare 12?!  :o ungar bakom bolådan, allihopa iskalla och stendöda men oskadda, det var bara ungen i vattenskålen som hade lite bettmärke på sig.
Kväll som det var tänkte jag ta de dagen efter och gräva ner dem.
Honan verkade inte bry sig ett dugg på kvällen men på morgonen när jag skulle hämta ungarna vaktade hon de och blev arg på mig när jag började rota i "boet", lite för sent att bry sig bara.
Undrar egentligen bara om jag bör oroa mig inför nästa kull? Hon går redan ihop med hanen igen i hopp om en nu kull, snart.
Varför har hon bara låtit ungarna dö (av att frysa ihjäl?) och finns det någonting jag kan göra nästa gång inför kullens ankomst?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Ingen vidare morsa
« Svar #1 skrivet: 14 mar-10 kl 16:32 »
hon föder för första gången antar jag, den första gången vet vissa honor inte vad de ska göra.
ha hon i en bur nässta gång
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Gösta

« Svar #2 skrivet: 14 mar-10 kl 16:34 »
Släng ut redlådan (bolådan) eftersom hon inte använder den. Ge henne ordentligt med bomaterial (halm) senast en vecka före beräknad nedkomst.
Gösta

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 14 mar-10 kl 17:27 »
Jo det var hennes första kull.

Halm hade hon tillgång till hur mycket som helst och hon hade boat en del i lådan innan men gjorde ett bättre bo (enligt henne) bredvid den. Hon hade dragit av sig massor av päls och det låg mycket halm bland ungarna.

staffan.r

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 mar-10 kl 17:30 »
Det verkar som att honan inte var digivande,eftersom hon inte tuggat på ungarna.man kan utesluta feber som är vanligt.Håll koll på foder,form under dräktigheten nästa gång.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #5 skrivet: 15 mar-10 kl 00:52 »
Var det hennes första kull beror det säkert på det. Oftast går det bättre nästa kull. Vissa honor & just oerfarna är dåliga på att boa ordentligt nu när det är så kallt oxå. Det är bara att para igen & som gösta skriver se till att det finns gott om bomatrial.

Min ena honas första kull slutade likadant, alla frös ihjäl,  nästa kull låg alla fint nerbäddade i bolådan.
Lycka till!
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 15 mar-10 kl 09:58 »
Någon mer kull blir det inte för i morse låg honan, Sally död  :'(

Gösta

« Svar #7 skrivet: 15 mar-10 kl 16:48 »
Troligen dog hon i förgiftning på grund av att hon hade flera ungar i sig som var döda. dessa "ruttnar" snabbt och ger en allvarlig förgiftning vilket leder till döden inom 2 - 3 dygn efter förlossning. :'(
Gösta

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #8 skrivet: 15 mar-10 kl 17:23 »
min granne har varigt med om mat en unge har fasnat i slidan och hon dog !!!  :'(
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Loke

• Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #9 skrivet: 16 mar-10 kl 09:48 »

Beklagar  :-\
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

Meritaton

« Svar #10 skrivet: 16 mar-10 kl 12:56 »
Troligen dog hon i förgiftning på grund av att hon hade flera ungar i sig som var döda. dessa "ruttnar" snabbt och ger en allvarlig förgiftning vilket leder till döden inom 2 - 3 dygn efter förlossning. :'(
Gösta

Jag hade för många år sedan en hona som hade väldigt svår förlossning hon höll på ett dygn för att få ut ungarna och resultatet var en stor död unge. Könet var blåsvart av förlssningsvärkar och hon blödde i 2 dagar.
Jag gissade att nåt inte va som de skulle och satte in sulfa genast på morgonen då jag såg den döda ungen och hur illa åtgånget könet var.
Hon var annars pigg och åt allt utom pellets, sen 5 dagar senare tyckte jag att hon va väldigt slö (det va en lördag) jag tog upp henne och tyckte att hennes mage kändes konstig.

På måndagen ringde jag djursjukhuset och vi åkte dit. Vterinären blev bestört för denne kände ännu av ungar där inne.
De gjorde då kejsarsnitt och fann ut att hela förlossningskanalen hade spruckit upp och de andra ungarna som hade funnits hade åkt ut i bukhålan med bland tarmarna.

De va ruttnade men konstigt nog va allt annat intakt ingen inflammation eller nånting.
Kanalen hade spruckit pga att hon hade haft extremt kraftiga värkar.
Att det inte blev nån inflammation kan ha berott på att jag satte in sulfa så snabbt.

Men veterinärerna va väldigt förbluffad över att kaninen överlevt så länge med ruttnade ungar där inne och att de inte fanns någon skadad vävnad elelr inflammation.

De spolade bara rent bukhålan och sydde igen och kaninen vaknade efter 1 timme och va arg på sitt bandage och skuttade runt som vanligt igen och åt..

Ville bara dela med mig av denna erfarenhet. tror inte de är så många som tar sitt avelsdjur till veterinär för kejsarsnitt. Det skulle heller inte jag ha gjort normalt sett, men detta va min första 96 poängare så jag ville ge henne en chans. :)

Kaniner är helt otroliga djur med tanke på vad de kan gå igenom och de är så lite de visar om de har ont.
Fantastiska varelser tycker jag, att klara av det mesta.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 16 mar-10 kl 15:36 »
Det är roligt med berättelser med lyckliga slut.
Hade oxå tillkallat vet. om jag bara misstänkt att hon var dålig men hon betedde sig som vanligt och åt, drack och sprang omkring så man blev lite chockad.

Har idag beställt två nya honor till min hane som är ledsen nu och saknar Sally.

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 18 mar-10 kl 11:19 »
Kunde ni öppna och se om det berodde på fler ungar i magen?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 18 mar-10 kl 12:17 »
Kunde inte det, ungarnas kanin som ville vara med vid begravningen

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser