Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oanvända hus som förfaller  (läst 17094 gånger)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #20 skrivet: 15 mar-10 kl 08:54 »
Det är smått fantastiskt vad vissa hus är motståndskraftiga medan vissa nästan rasar efter några år. Jag vet om ett par hus i trakten som stått övergivna i 50-60 år nu och inte har några större skavanker än en och annan krossad ruta och att de numera är "omålade".

Jo visst är det fantastiskt. Huset som vi rev var det 42 år sen någon bott i, men trots att det läckte i takplåten och att grunden "åkt iväg" så att ena väggen dragits ut från själva golvet var det inga större fel på det. Man kunde ha puttat in väggen och rest upp/gjutit ny grund om man velat. Tyvärr var det pyttesmå läckorna i takplåten det som gjorde att vi var tvungna att riva detta fantastiska hus. Jag är superkänslig mot mögel och vi tordes inte chansa på att vi skulle lyckas sanera stommen. Den gamla spånisoleringen, som ändå var ihoptryckt till 1/3 av ursprunglig volym var ju lätt att byta ut, men resten var inte lika självklart.
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #21 skrivet: 15 mar-10 kl 15:13 »
Jag vet om en och annan liten stuga på <20 kvm som inte finns på några papper men inga större hus.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #22 skrivet: 15 mar-10 kl 16:59 »
Som jag skrev så anser jag redan takbyte vara "standard"... det som var den stora pucken i det här fallet var en timrad långsida på huset som måste tas bort och ersättas då den var helt upprutten !!! vilket inte kan anses som normalt ens med den bästa vilja i världen.

Det är inte alls lika enkelt som att bygga till, byta tak (ens med byte av takstolar/åsar) eller andra tämligen enkla ingrepp...

Inte heller var det några hantverkarkostnader inräknat i detta, utan det var en 500 000 i materialkostnader... vi har hittils inte lejt in några hantverkare och kommer förmodligen inte heller att göra så då svärfar är elektriker och allt annat gör vi själva som regel.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #23 skrivet: 20 mar-10 kl 22:43 »
För 45 år sedan stod detta tomt och min mamma och några kompisar till henne skrev brev till kommunen och tyckte att det skulle kunna fungera som ungdomsgård. De fick aldrig något svar. Det har stått tomt sedan dess.

NU när det håller på att falla ihop har det kommit ut på hemnet.

http://www.hemnet.se/beskrivning/496668?r=12
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #24 skrivet: 20 mar-10 kl 22:55 »
För 45 år sedan stod detta tomt och min mamma och några kompisar till henne skrev brev till kommunen och tyckte att det skulle kunna fungera som ungdomsgård. De fick aldrig något svar. Det har stått tomt sedan dess.

NU när det håller på att falla ihop har det kommit ut på hemnet.

http://www.hemnet.se/beskrivning/496668?r=12

Bostad med renoveringsbehov
Åh faan, tyckte nästan det såg ut att vara helt inflyttningsfärdigt.. :)

louise

  • Gäst
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #25 skrivet: 20 mar-10 kl 23:14 »
Sånt jävla ljug! 1,3 ha kan  inte klassas som jordbruksfastighet, de ska var amistn 2ha.

Huggorm

  • Gäst
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #26 skrivet: 20 mar-10 kl 23:28 »
Sånt jävla ljug! 1,3 ha kan  inte klassas som jordbruksfastighet, de ska var amistn 2ha.
Idag ja, men om stället hade klassningen innan regeln infördes?

För övrigt tycker jag om taxeringsvärdet, 10k låter helt okay  ::)

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #27 skrivet: 22 mar-10 kl 20:09 »
Här i Tollered äger ett stort fastighetsbolag JM-Bostäder all mark som inte Skogssällskapet aspirerar på. JM köpte upp marken när Nääs fabriker (bommulsspinneri) lades ner i början av 70- talet. På dessa tomter finns en del gamla hus och byggnader men det går inte att köpa. Komunen vill inte planlägga, JM vill exploatera,  och ortsbefolkningen vill bevara. Kort och gott inget händer och allt förfaller. Den gamla brandstationen var nyligen till salu....eller slangtornet med anex.......fullständigt förfallet och totalt obrukbart. Såldes med klaosul att restaurera.....vansinnigt! Som om någon vill slänga pengar i sjön.

Tollered: se TUPPEN med Magnus Härenstamm.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser