Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oanvända hus som förfaller  (läst 17105 gånger)

köttbullen 99

  • Inlägg: 6
    • Västerbotten
Oanvända hus som förfaller
« skrivet: 13 mar-10 kl 19:27 »
Hej!
Då och då ser man ju "ödehus" som bara står och förfaller, till synes utan ägare.
Finns det hus som ingen äger längre? Eller hus som folk inte vet att de äger? De ödehus som är till salu; ligger de med på sidor som Hemnet eller är de inte tillräcklig standard på de husen för att platsa på sådana sidor? Någon som vet sidor där sådana hus finns att se i så fall?
Folk gör sällan det de tror på, de gör det som är bekvämt, som de sedan ångrar.-Bob Dylan

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #1 skrivet: 13 mar-10 kl 19:35 »
Det är nog så att alla hus har ägare. Skulle t. ex. kunna tänka mig att det kan vara gamla människor som hamnat på vårdhem e.d. som äger hus som är obebodda eller hus som ägarna försökt sälja men inte lyckats. Om du vill veta vem som äger ett visst hus och/eller fastighet så borde du kunna vända dig till lantmäteriet för att kolla på karta vad fastigheten heter och sedan till tingsrätten för att ta reda på vem som har lagfarten (alltså äger) huset. *tror jag iaf*
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #2 skrivet: 13 mar-10 kl 19:53 »
Eller fråga någon som bor i närheten, de borde veta. Visst borde det vara förbjudet att låta hus förfalla på det sättet, åtminstone borde man kunna tvinga dem att sälja till någon som är intresserad av att rusta upp. Men många låter hellre husen förfalla än säljer billigt till någon som är ung och entusiastisk.

På landet är det många mindre gårdar som köpts upp av grannar som bara är intresserade av marken, och som låter husen förfalla. Har många exempel på det i kommunerna runt där jag bor, tänk så många fattiga unga alternativare som kunnat bo där om de var till salu till rimligt pris!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #3 skrivet: 13 mar-10 kl 20:01 »
Här i trakten är det tradition att arvingarna grälar om vem som skall ärva huset tills det inte finns något hus kvar att ärva ;D

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #4 skrivet: 13 mar-10 kl 20:10 »
Det finns regler om att man måste underhålla hus så att funktionen bevaras. Grunderna för dessa regler är samma som att man måste söka byggnadslov för att bygga och rivningslov för riva - rivningslov hade satts ur spel om man hade kunnat lämna något att förfalla hur som helst.

Enligt ryktet i byn där jag bodde tidigare ägdes fastigheten där ruinerna efter gamla kvarnen låg av ett aktiebolag som gick i konkurs på 30-talet.

Huggorm

  • Gäst
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #5 skrivet: 13 mar-10 kl 20:29 »
Det finns regler om att man måste underhålla hus så att funktionen bevaras.

Men detta gäller bara tättbebyggt område, eller också krävs det att någon anmäler. Fallfärdiga ruckel finns det ju tusentals runt om i landet utan att någon bryr sig.

Hur som helst så borde det ju finnas fastigheter kvar som tillhör någon som emigrerat och dött barnlös för länge sedan utomlands. Antar att dessa hus tillfaller kommunen, men det krävs väll att någon tar tag i saken, det gör sig inte automatiskt.

Många gamla hus på landet säljs inte eftersom värdet är för lågt för att motivera arbetet som försäljningen medför. Kanske används tomten till skogsplantering i stället, eftersom det lönar sig bättre.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #6 skrivet: 13 mar-10 kl 20:35 »
Man ska nog inte underskatta Skatteverkets förmåga att nosa upp ägare för fastighetsdeklarationer och skatt  ;D De har nog koll...

Huggorm

  • Gäst
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #7 skrivet: 13 mar-10 kl 20:59 »
Vad händer egentligen om man lämnar landet, och bara låter sin fastighet stå? När man inte betalar fastighetsskatten borde ju snart ärendet hamna hos kronofogden, och det enda dom kan göra är väll att ta huset i pant? ÄR det så det fungerar, eller krävs det att ägaren informeras innan huset kan beslagtas och säljas?

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #8 skrivet: 13 mar-10 kl 21:10 »
Lite OT, men iaf:  I Bjurholm, som jag har för mej aspirerar på titeln sveriges minsta kommun har man problem med att folk inte säljer gamla hus.  När dom gamla som bor i huset går ur tiden så behåller arvingarna huset eftersom det ändå inte är värt just nåt. Det är ett sätt att behålla nån sorts kontakt med barndomsbygden och kunna komma på semester. Problemet är att kommunen krymper med utflyttning och dödsfall, och ingen kan flytta dit eftersom ingen säljer nåt hus, och banken lånar inte ut till nybygge eftersom taxeringsvärdet/marknadsvärdet blir så fruktansvärt mycket lägre än byggkostnaden. Dessutom kanske inte så många vill låna på dom villkoren heller. Om det fanns fastigheter till salu så skulle en viss inflyttning vara möjlig eftersom det är möjligt att pendla till umeå.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #9 skrivet: 13 mar-10 kl 21:18 »
Vi har ett obebott förfallet hus som grannhus.

I detta fall är det så att ett bygbolag köpt huset av tidigare ägare (det var då redan förfallet pga att den gamle man som bodde där ej orkade med underhållet) samt att de köpte granntomten brevid.

Deras plan var att riva huset och schakta ur tomterna för att bygga ett trångt parhusområde och kunna sälja många fastigheter = god vinst. Men kommunen k-märte då huset i samband med att detaljplan gjordes inför bygget, samt satte restriktioner på att stycka upp granntomten, att inga markförändringar fick göras och att ev. hus som byggs  på den tomma tomten måste ha ett särskilt utseende.

Efter detta var huset/tomten ingen god affär för byggbolaget längre så det hela har lagts på is.Huset är till salu om någon hör av sig men annonseras inte ut.

Vi har legat på om att det ska rustas eller säljas så förhoppningsvis säljs det detta år, annars kommer jag att göra en anmälan om att det förfaller (som olof skriver finns det regler för sådant).

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #10 skrivet: 14 mar-10 kl 00:14 »
Det är väldigt få hus som det inte finns ägare till... men sen finns det massor av hus där ägaren inte bryr sig.

Tex här på tomten bredvid står det ett i botten ganska trevligt timmerhus från 40-talet, vi har fört lite samtal med ägaren om ett eventuellt köp - men efter att vi hade tittat på huset som har stått något årtionde utan värme och med läckande tak så ansåg vi att huset i sig var nästintill värdelöst men att vi var beredda att betala en slant för tomten... och där står vi nu.

Ägaren låter huset stå och förfalla men vill trots förfallet ha såpass mycket betalt att man kan köpa ett fullt fungerande hus i trakten för samma pengar  :o - ett hus som man utan vidare kan lägga ner 1/2 miljon på i renoveringskostnader (utan hantverkare, bara materialkostnader) innan det är "bovärdigt".

Det existerar en liten gård i trakten som står och ruttnar bort då det är en syskonskara som äger huset och dom kan inte komma överens om vad dom ska göra med det - vi har ett par kompisar som tom har kontaktat syskonen för att försöka köpa gården  :-X

Det finns ett annat i grunden jättefint timmerhus från 1800-talet, längre bort i byn, där en ättling har byggt en liten nybyggd sommarstuga på tomten medans det gammla huset inte kommer att stå upp så länge till då det numera är utan såväl fönster som fungerande tak.

Listan kan tyvärr göras längre och jag tror att dessa scenarion jag har beskrivit här är tämligen vanligt förekommende även på andra håll... vilket är synd, då hus som inte bebos regelbundet brukar förfalla rejält fort - en gård som lämnas öde tar naturen tillbaka fullständigt på bara några årtionden... 30 år senare är det bara några övervuxna ruiner i en skogsglänta kvar.

Egentligen är enda räddningen för de flesta gammla hus att någon vill modernisera dom och göra om dom till bostäder, precis detta har man tom börjat förstå i England då dom numera har börjat att lätta på reglerna så att folk får modernisera gammla borgar, kyrkor etc  - för om det inte görs så finns det på sikt inget kvar att bevara så då är det bättre med en moderniserad byggnad som fortfarande står upp.
« Senast ändrad: 14 mar-10 kl 00:16 av Tacitus »

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #11 skrivet: 14 mar-10 kl 00:37 »
Jag har fått intrycket att förekomsten av förfallande hus hänger intimt samman med områdets attraktivitet. I områden med låga priser, negativ befolkningsutveckling etc blir det fler förfallande hus. Det är en i grunden begriplig utveckling, om än sorglig eftersom det kan bli lite av en ond cirkel. Lyckligtvis tycks också trenden kunna vända. I mina trakter verkar det under peroden 60-80-tal ha funnits ganska gott om mer eller mindre förfallande hus. I dag är de mycket få, även om området knappast är ett högprisområde eller något inflyttningsområde. Dock är befolkningsmängden hyggligt stabil
« Senast ändrad: 15 mar-10 kl 01:29 av trädman »

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #12 skrivet: 14 mar-10 kl 07:46 »
... har man problem med att folk inte säljer gamla hus.  När dom gamla som bor i huset går ur tiden så behåller arvingarna huset eftersom det ändå inte är värt just nåt. Det är ett sätt att behålla nån sorts kontakt med barndomsbygden och kunna komma på semester.

Vi hade det problemet när vi ville köpa gård. Det står ett 20-tal tomma gårdar i olika stadier av förfall här i byarna runt omkring, men ingen ville sälja. "Det kostade ju inget att ha kvar det" och "Skogen som hör till är min pensionsförsäkring" fick vi höra.  >:(
Det var bara tack vare en gamal kvinna, som min sambo känt sen barnsben som vi fick köpa denna gård till slut. Det visade sig dock att köpet vi gjorde upp inte var giltigt först, för delägarna hade aldrig gjort någon bouppteckning efter sin pappa/farfar. Allt fick göras om och det tog flera månader. Dessutom har kommunen alltid förköpsrätt, så det var kanske tur att komunalrådet bodde 3 km från vår gård.  ;) Han ville ha grannar. ;D

Just när det gäller gamla dödsbon som det inte gjorts någon boupptäckning på tror jag att det kan vara så att de som äger kanske inte har så bra koll (eftersom det kan vara 100 år bakåt och i flera led som boupptäckning skulle ha gjorts). Eller så finns det helt enkelt annat som gör att folk inte säljer...
Min pappa äger tex 1/16 av sin farfars farfars gamla hemman, och han fick för ett tag sen påminna sin kusin om att han också har ansvar för att ta hand om gården. Att de inte säljer den är för att 'dealen' med farfars far var att så länge dottern som alltid bott hemma levde skulle ingen sälja. Hon har flyttat till äldreboende nu, ,men 'dealen' gäller fortfarande.

Så kan det vara. :(
« Senast ändrad: 14 mar-10 kl 07:57 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #13 skrivet: 14 mar-10 kl 11:10 »
Här i trakten är det tradition att arvingarna grälar om vem som skall ärva huset tills det inte finns något hus kvar att ärva ;D

Det var precis vad jag tänkte skriva... Det är nog ganska vanligt att det är så tyvärr. Sen är det också så att om man ärvt ett gammalt hus ute på landet i sverige så kostar det huset ingenting att äga mer än fastighetsskatt. Då kan man sätta ett orimligt högt pris och vänta år ut och år in på att nån erbjuder den summan. Vilket ofta inte sker eftersom ingen vårdar huset under tiden. Väldigt tragiskt :/
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #14 skrivet: 14 mar-10 kl 11:38 »
Tror säkert det stämmer som "trädman" skriver.
I fallet med vrt grann-ödehus ärdet dock tvärtom.

Huset ligger i ett högprisområde/inflyttninghsområde och det för med sig att tomtvärdet för detta hus skulle vara högre om huset inte fanns där, och man kunde stycka upp marken i små villatomter och sälja av.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #15 skrivet: 14 mar-10 kl 23:04 »
Nu var det ju fråga om att timmerstommen var rutten, ena långsidan var så dålig att man kunde köra ut fingret genom väggen rätt ut i guds fria natur  :o

Den långsidan var så hela vägen uppifrån taket, ner genom båda våningsplanen och ner till grunden...

Jag förväntar mig inte att huset står upp så många år till  :'(

Så, nej - i det här fallet så är huset i sig värdelöst.

Att det är "smågrejjer" som att taket behöver lagas eller att källaren behöver dräneras är sånt som man kan stå ut med, att byta ut en hel långsida på ett 2-vånings timmerhus är däremot något helt annat.


Vildrosen.

  • Inlägg: 408
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #16 skrivet: 15 mar-10 kl 04:52 »
I byn där vi bor så är det 3 syskon som bråkar om vad de skall göra med huset. " vill sälja medans 1 vill behålla det eller i varje fall inte sälja det eftersom de ändra syskonen vill sälja ... ???
Nu har huset stått HELT tomt och ouppvärmt i många år och nu denna vintern har taket rasat in mitt på huset.
Inte vet jag vem som vann av syskonen .... men visst är det dumt ... och jäkligt synd på alla dessa fina hus  :(
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Huggorm

  • Gäst
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #17 skrivet: 15 mar-10 kl 05:04 »
I byn där vi bor så är det 3 syskon som bråkar om vad de skall göra med huset. " vill sälja medans 1 vill behålla det eller i varje fall inte sälja det eftersom de ändra syskonen vill sälja ... ???
Nu har huset stått HELT tomt och ouppvärmt i många år och nu denna vintern har taket rasat in mitt på huset.
Inte vet jag vem som vann av syskonen .... men visst är det dumt ... och jäkligt synd på alla dessa fina hus  :(

Sånt borde vara enkelt att reda upp, de två säljer sina andelar till den tredje. Men i praktiken är det väll inte alltid så enkelt...

Hemvändare

  • Inlägg: 121
  • Tid är allt vi har
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #18 skrivet: 15 mar-10 kl 07:08 »
Det står en fantastisk handelsträdgård med tillhörande två sommarstugor i närheten av där jag bor och bara förfaller. Det är ett fantastiskt bonings hus mitt på gården och flera sora glasväxthus som man bara vill skall fungera men det är en syskonskara som äger det och ingen kan komma äverens med den andra osv... Tyvärr så måste man chakta bort övre lagret med jord på så gott som hela tomten då det är glassplitter överallt. Ungar tycker det är sååå kul att panga glas rutor... Men man skulle gärna vilja ha den gården.

Det är verkligen synd och skamm med alla dessa öde hus när det är så svart att få någonstans att bo.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Oanvända hus som förfaller
« Svar #19 skrivet: 15 mar-10 kl 08:31 »
Det är smått fantastiskt vad vissa hus är motståndskraftiga medan vissa nästan rasar efter några år. Jag vet om ett par hus i trakten som stått övergivna i 50-60 år nu och inte har några större skavanker än en och annan krossad ruta och att de numera är "omålade". Om huset har ett bra tak och en torr grund som inte är beroende av spillvärme så kan nog husen stå ända till träden börjar göra livet surt för huset. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser