Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första äggen o massa frågor???  (läst 1475 gånger)

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
Första äggen o massa frågor???
« skrivet: 11 mar-10 kl 09:54 »
Lilla Vilda har lagt sina första ägg!
Frågor som dök upp och vi önskar svar på!
Hur många ägg ska ligga i redet när hon ska ruva? Ska väl plocka bort när det blir ett antal?
Ska jag ge xtra kalk?
Hon springer lös på gården, spelar det någon roll för ruvningen? Ligger ju inte hela tiden och ruvar.
Äta ankägg?? Vet att dom är jätte bra att baka sockerkaka med.

En glad Maria som väntar på att barnen ska få komma hem från skolan och se första ankisäggen!
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
SV: Första äggen o massa frågor???
« Svar #1 skrivet: 11 mar-10 kl 12:16 »
Jag fick mitt första för 3 dagar och sedan.
VILKEN LYCKA!

Men jag undrar som du hur ska man sedan
gå till väga?
Ska man plocka eller låta ligga kvar?
Jag märker att de flytta sina läggplatser
när jag plocka,är det normalt?

En undrande men LYCKLIG ankägare!!!!!!!!!!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-10 kl 12:21 »
jag brukar ta de första äggen och äta... när det börjar bli lite varmare så får honan behålla äggen... gäller det myskankor så brukar de ruva på många ägg 15-20är vanligt...  gott om det inte är så fuktig väderlek ute när ällingarna kläcks efter en månad....
Fjäderfän och kaniner

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 mar-10 kl 12:26 »
ta de första äggen och när det gått ca 6 ägg så låt dem ligga kvar och se om hon väljer att ruva, kan ta tid och hon lägger upp till omkring tio ägg innan hon lägger sig, börjar hon plocka dun och klä redet med så är det snart dax för att hon ska lägga sig..... låt henne gå runt som vanligt, hon behöver frisk luft och att bada... hon väljer själv när hon vill börja ruva, ingen kan tvinga henne.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Jonas lind

• Närke
« Svar #4 skrivet: 18 mar-10 kl 11:01 »
Hej vi har oxå fått våra första ägg de hade lagt dem i snön hitta 5 ägg i morse, hur får vi ankorna å lägga äggen inne i huset skall man göra någon form av rede?
De har idag halm å strö på golvet i deras lilla hus.

nysse

« Svar #5 skrivet: 07 apr-10 kl 10:22 »
Nu har våran svensk gula entligen börjat värpa......vi har tog bort dom första - och får nu se om tjejerna vil ruva....

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-10 kl 10:51 »
När jag hade mignon så tog jag alla äggen och gav henne redägg..... precis som jag gör med hönorna..... Greta, som hon hette hade hur många platser som helst som hon spred ut sina ägg på, så jag fick leta vill jag lova ::) Jag gjorde som med hönsäggen att jag vände dem 2 ggr. per dag och förvarade dem i 10-15 graders värme..... när Greta väl lade sig för att ruva så stoppade jag under henne 9-12 ägg. Det svåra var att få henne att ligga där jag ville och till slut tog räven henne under en ruvning :'( Hoppas att det slutar lyckligare för era damer...... ;) Nåväl Greta var till åren när hon blev rävmat och många ällingar hade vi fått uppleva :D

Ankägg är för övrigt jättegoda att äta
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
SrAlexxa, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser