Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare! Vaktelfrågor!  (läst 1898 gånger)

Pinky

• Södermanland
Nybörjare! Vaktelfrågor!
« skrivet: 07 mar-10 kl 10:14 »
Min käre man har blivit allergisk så jag kan inte ha husdjur inomhus längre =(
Tänkte först omplacera honom men jag är rätt fäst vid honom efter 9 år ;)

Hur som helst funderade jag på att skaffa vaktlar till vår 14 kvm stora terrass i Sthlm.
Har förstått att den Japanska ska vara rätt tålig och kunna vara ute året om man har en isolerad del i buren och ev en värmelampa.
1.Kan man ha dom i en utebur för kaniner eller vad kan ni rekommendera för boende? Jag är inte händig så jag kan inte bygga nått själv, har ni bra länkar till voljär/burar som kan vara lämpliga så skriv gärna det.
2.Vad ska man ha för bottenmaterial för att det ska vara lättstädat?
3.Tar ni ut era vaktlar till en annan bur medans ni städar? Blir väl ett jäkla rännande annars? Har ni utdragbar botten?
4.Vad ska man ge för mat, grönsaker etc?
5.Vad använder ni för sand till sandbaden?
6. Lagligt mått för 1 tupp och 3-4 hönor?

Hoppas på svar!

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
SV: Nybörjare! Vaktelfrågor!
« Svar #1 skrivet: 07 mar-10 kl 10:28 »
 ;D Jasså... omplacering var inte ett alternativ...hihi....

1.Ju större bur dessto bättre... en stor kaninbur skulle funka till det antalet vaktlar men det känns som det skulle bli trångt om du skulle sätta in en isolerad del.. svårt att säga.. pröva och titta på annons-siterna om det kan finnas någon större voljär eller annat som passar... det finns säkert andra här på forumet som kan svara bättre på denna fråga då jag har mina i en stor ladugård och inte så mkt erfarenhet av att ha dem på en terass t.ex.

2. Jag tycker kutterspån är det bästa bottenmaterialet, lätt att bära och bra uppsugningsförmåga och relativt luktfritt.

3. Japp, jag tar ut dem och sätter dem i en liten bur undertiden, annars blir de stressade och flyger och far omkring.

4. Jag ger mina Kalkonstart/Allfoder, undulatfrön, torkat insektfoder,krossad majs, frukt och grönt av olika slag, snäckskal.... m.m.

5. Jag använder finkorning sand typ blästersand, blandat med foderkalk.

6. http://www.rytterling.se/Pdf%20filer/L80.pdf

Jag har lagt in info och annat på min hemsida om du vill läsa mer om hur jag sköter mina vaktlar:
http://www.rytterling.se/fjaderfavaravaktlar.html

Lycka till.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 07 mar-10 kl 10:30 »
Hej!

Jag har mina japaner ute i hönshuset där det håller sig någon plusgrad året om, dock denna vinter har det gått ned till ca 2-3 minus när det var som kallast, men det verkade inte störa dem. De värpte på som vanligt och for runt.

Jag har mina i innekaninburer (sådana där med plastbotten), den ena är väll ca 1 meter i längd och 50-60cm i bredd. Där har jag 1 tupp och 4 hönor just nu, och det finns gott om plats kvar till flera om man så önskar. Jag hade dem förut på en större yta, men de blev uppstressade, vantrivdes, la inga ägg på ett halvår där. Har även hört om andra med vaktlar som trivs i mindre utrymmen.

Jag använder spån som bottenmaterial, lätt att skyffla ut och doftar gott. :P Jag sätter dem inte i en annan bur, mina vaktlar är ganska tama (en utmaning  :-\) så de ränner runt lite, aktar sig för skyffeln men de får inte fladderpanik eller något. Och värper fortsätter de med att göra, har läst om vissa att de äggstrejkar efter städning någon dag, men inte här. =) *duktiga*

Fodret består i grunden av kalkonfoder utblandat med allfoder. Snäckskal. De får nu lite odlat havre med (grönt), vetekli, råg och kornkross, undulatfrö m.m extra, detta  för att jag bestämt mig för att försöka få någon att vilja ruva, något som är ovanligt med japanska vaktlar. De har gjort ett fint bo nu i sin grotta de har i buren med ägg i. Så försöker öka fett och proteinnivån så håller jag tummarna! :D

Sanden jag använder, när jag väl har i (de badar annars i spånet också) är chinchillasand. Har hört att aska fungerar bra med.
« Senast ändrad: 07 mar-10 kl 10:33 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #3 skrivet: 07 mar-10 kl 11:54 »
Citat: "Jag hade dem förut på en större yta, men de blev uppstressade, vantrivdes, la inga ägg på ett halvår där. Har även hört om andra med vaktlar som trivs i mindre utrymmen. "

Där ser man hur olika erfarenheterna är... mina är alltid MKT lugnare och trivs bättre på större ytor... ägg lägger de visserligen var de än är.. men jag märker tydligt att de är lugnare och aldrig bråkar eller ngt när de har stort utrymme...
man får nog prova sej fram till det som är bäst för en själv och just sina vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 mar-10 kl 12:01 »
Jag hade en skiva som jag satte in i buren, så halva blev tom, så rensade jag där och la nytt strö, sedan bytte jag, och då kunde vaklarna njuta och bada i det nya, medan jag rensade andra halvan.
Jag hade ganska litet lager strö, men bytte istället ofta(två ggr/vecka).  Mindre lukt, och inte för kraftigt gödsel.  Jag strödde med torv.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pinky

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-10 kl 20:40 »
Tack för jätte bra svar!
Tog ett tag innan jag hittade till denna sida men nu blir ni aldrig av med mig ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
Elayabgäv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser