Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galen tupp!  (läst 1952 gånger)

HeliH

• Uppland
Galen tupp!
« skrivet: 06 mar-10 kl 12:02 »
Är nybörjare på vaktlar o väldigt orolig. Jag hade 2 hönor o en tupp (8-9 veckor gamla). Igår så fick jag 2 hönor till - ena 4 v o andra 12 v. Tuppen blev helt galen. Han jagar iväg alla andra förutom den 12 v gamla hönan. Där ska det tydligen bli många-många kycklingar.... Han attackerar dom andra brutalt o jagar t o m ut dom fr sina bon. Dom kan inte vara i fred alls. Han försöker inte att para sig med dom, bara våld. >:D Dom får inte gå dricka el äta, blöder lite varstans o den minstingen börjar bli helt apatisk. Har separerat tuppen fr hönorna nu men är det rätt o vad ska jag göra i framtiden? Är riktigt orolig....
Dv kochin, silkes, dv solkes, dv wyandotte

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Galen tupp!
« Svar #1 skrivet: 06 mar-10 kl 13:03 »
Vaktlar är grymma djur. Det är troligen hormonerna som spelar ett spratt. Alla mina tuppar kan få idiotattacker någon gång ibland, särskilt nu mot våren och spöar skiten ur hönorna, riktigt brutala, våldtar dem, hackar runt ögonen så de blir svullna.  :-\ Senaste gången fick jag ta undan honom en dag så hönorna fick vara ifred. Brukar gå över efter något dygn. Så är det lugnt i några månader för att sedan så slår det slint någonstans i skallen på dem igen och blir översexuella.

Om det kommer en ny individ till flocken så brukar tupparna reagera med att börja slåss och vålda/tukta.
Det bästa med att sätta in nya individer är att de inte ska komma till tuppen, han ska komma till dem, till ett annat revir. Så ta undan tuppen, möblera gärna om i buren, låt hönorna bo in sig innan han kommer tillbaka. Men akta, för även hönorna kan vara elaka mot de nya.

« Senast ändrad: 06 mar-10 kl 13:10 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 mar-10 kl 13:25 »
Två tuppar i samma bur så blir de flintskalliga  ??? .  Det är mycket svårt att lägga in nya vaktlar i en bur där en grupp redan finns. Kan man så undvik, eller flytta dem alla och slå grupperna tillsammans i en bur där ingen av dom varit tidigare, då blir alla vilsekomna och ingen "herre på täppan" kommer till stånd.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

HeliH

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-10 kl 13:27 »
Tack Linkoso!  :-*  Hönorna kommer väldigt bra överens. Tror dom är feminister hela bunten... ;) Örjan får sitta i isoleringscellen ett tag till då... (:)
Dv kochin, silkes, dv solkes, dv wyandotte

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 16 apr-10 kl 23:29 »
Mina vaktlar har precis blivit könsmogna, första ägget kom idag. Problemet är att två av vaktlarna blivit illa hackade på huvudet, den ena fick jag avliva då den började få dödsryckningar, den andra saknar hud på ett område som är ca 1,5 cm i diameter på bakhuvudet. Hon/han är nu i en egen bur, äter och dricker, verkar pigg, men ser förfärlig ut.

Kan ett sådant sår läka?

Vad kan man göra för att förhindra att sådant händer?

Är det troligt att det är en tupp som hackat på den? Vet att man ser skillnad på dem genom att det bubblar vitt skum ur kloaken på hannarna, men eftersom de precis är på väg att bli könsmogna är jag inte säker på att de är hönor bara för att skum saknas.

Tycker att de har lite långa näbbar, kan man ge dem något att äta/hacka på som sliter bättre på näbben, eller ska man klippa den? Hur gör man när man klipper, och vad är bästa redskapet?

Har nu 4 oskadade vaktlar, och en med stort sår. Hoppas verkligen att det är minst två hönor av de 4 oskadade, och att äggen blir befruktade, så att jag kan kläcka fler.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 17 apr-10 kl 09:44 »
En ung vaktel smet in till min blandgrupp (tamhöns) och fick hela ryggen och hals uppsliten (huden). Efter 1 dag började den redan repa sig och nu 1 vecka senare är det bara en liten skorpa kvar på ryggen av såret. Otroligt läkkött.

Om vi går till ditt fall så ofta när någon blir skadad så allvarligt är det hönorna som har gjort något och tuppen är oskyldig. Skaffade en till tupp till min honungsgrupp. Har en höna där som jag upplever som bossen och hon var ju där på en gång och plockade huvudet från fjädrar och gav han ett igensvullet öga.  :-\ Kärringjävel! Hade på tjära och då ville hon inte vara elak mer för det smaka fan att hacka ju.

Det bästa är egentligen att ta bort de som är elaka. Dock så behöver jag allt annat än färre hönor och hon är så underbar annars och snäll mot de hon bor med. Det är nykomlingar hon är led på. Så ska börja med att ta undan henne när något nytt ska släppas in så det får bo in sig och hon kommer av sig i sitt ledande förhoppningsvis innan de får träffa varandra.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 17 apr-10 kl 10:35 »
Tack för svaret.

Finns det någon som har ett bra svar angående näbben?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 17 apr-10 kl 12:36 »
Du kan klippa näbbarna. Klotång fungerar bra så tar du liiite i taget försiktigt så du inte klipper i pulpan.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 17 apr-10 kl 12:43 »
OK, tack, jag provade med det, och det verkar ha gått bra. Läste i någon annan tråd om för långa näbbar. Är det vanligt att näbben växer snabbare än den slits?

Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser