Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritning på kaninbur  (läst 74217 gånger)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Ritning på kaninbur
« Svar #20 skrivet: 21 mar-10 kl 10:03 »
Putsnät har jag också varit inne på. Finns i sambons favoritaffär  :) Biltema för 499:-, en rulle på 1 * 25 meter. Tycker det låter dyrt. Finns det billigare på nåt annat ställe? Detta ska vara 1 mm tjockt, och 19 * 19 i masktäthet.
Inte billigare, samma pris men på 10 metersrulle för 199 kr, tror det var från Jula.
En 25 metersrulle är rätt knölig att hantera tycker jag. ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 21 mar-10 kl 11:08 »
Putsnät har jag också varit inne på. Finns i sambons favoritaffär  :) Biltema för 499:-, en rulle på 1 * 25 meter. Tycker det låter dyrt. Finns det billigare på nåt annat ställe? Detta ska vara 1 mm tjockt, och 19 * 19 i masktäthet.

Det är 0,9 mm tjock tråd, men den räcker alldeles bra. 25-meters-rullarna är så jäkla jobbiga att hantera tycker jag. Samma nät finns på Jula och ÖB och kostar då 200-225 kr för 10 meter. (Jula är billigast) Det blir ju ungefär samma pris per meter, och billigare än så kommer ni nog inte undan. Som jämförelse så kostar nät med samma trådtjocklek (fast med mindre maskor) på Högberga 1719 spänn för 25 meter...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #22 skrivet: 21 mar-10 kl 14:56 »
Kanon!  :D

Jag ska bygga utebur men en stor dörr på ena långsidan, denna dörren ska vara klädd i nät. Hur fäster man den bäst? Ska man lägga den mot en ram och spika fast en likadan ram uppepå?
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #23 skrivet: 23 apr-10 kl 11:56 »
Vi fick hem en Gotländska förra helgen och vi byggde klart buren några dagar innan så här njuder jag på bilder på buren...

Buren är byggd av spånskivor och reglar, sen har jag fogat alla hörn och kanter mellan golv och vägg och målat golvet och en bit upp på väggen med en hård och slitstark lackfärg så det är väldigt lättstädat...
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 23 apr-10 kl 13:27 »
Vilken fin bur!  :D Hoppas bara att hon inte är en gnagare... Då blir inte spånskivorna långlivade...  ;)

/Sara

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #25 skrivet: 23 apr-10 kl 15:49 »
Vilken fin bur!  :D Hoppas bara att hon inte är en gnagare... Då blir inte spånskivorna långlivade...  ;)

/Sara

Verkar inte vara någon fara med det faktiskt  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 23 apr-10 kl 19:03 »

/Sara
Vilket material ska man använda då, som inte blir gnagt? Har haft burar i alla möjliga trämaterial, alla utstickande kanter blir gnagda tycker jag. Den enda buren som klarat sig är den som är byggd av en lagerhylla i metall, väldigt lättskött och smidig, men måste stå inomhus eftersom metallen blir mycket kall på vintern.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 23 apr-10 kl 20:17 »
Vilket material ska man använda då, som inte blir gnagt? Har haft burar i alla möjliga trämaterial, alla utstickande kanter blir gnagda tycker jag. Den enda buren som klarat sig är den som är byggd av en lagerhylla i metall, väldigt lättskött och smidig, men måste stå inomhus eftersom metallen blir mycket kall på vintern.

Formplyfa är ju det som står emot mest, men tricket är ju att inte ha några som helst utstickande hörn eller kanter, då blir dom alltför åtråvärda gnag-offer...  ;)
Men vissa kaniner gnager hål rakt igenom såna skivor oxå, så man är aldrig säker...  ::)

/Sara

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #28 skrivet: 25 apr-10 kl 10:59 »
Vi har byggt buren så det inte finns några invändiga reglar, det enda som skulle kunna bli gnagt är ingången till bodelen eller hyllorna men hon verkar inte vara en gnagare utan håller sig till äppelträdgrenarna.  ;)

Meritaton

« Svar #29 skrivet: 27 apr-10 kl 21:34 »
På denhär sidan finns fina praktiska burar.
www.kolartorpet.se

LasseDalom

• -
« Svar #30 skrivet: 28 apr-10 kl 12:38 »
Det är inte så fantastiskt viktigt med hur buren ser ut, speciellt inte sommartid. En enkel betesbur som är flyttbar (med litet bo) eller bara kompostgaller o liten låda, räcker gott.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 28 apr-10 kl 13:24 »
Det är inte så fantastiskt viktigt med hur buren ser ut, speciellt inte sommartid. En enkel betesbur som är flyttbar (med litet bo) eller bara kompostgaller o liten låda, räcker gott.

Det beror på hur säker kaninen ska vara i buren. En bur av kompostgaller är inget skydd mot en målmedveten hund som vill åt kaninen. Trust me, I know...  :'(
Enda stället kompostgaller är bra är som botten till stora kaniner eftersom dom kommer åt gräset mycket bättre än med en botten av finmaskigare nät.

/Sara

LasseDalom

• -
« Svar #32 skrivet: 28 apr-10 kl 13:36 »
Jag har själv varit ut och omhändertaget härjade jakthund vid ett par tillfällen. Jag lagade buren men säkerheten löstes på ett annat sätt. Det som verkligen hjälpte var när min sambo gick ut och skällde ut hundägaren. 

Attes matte

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 28 apr-10 kl 13:39 »
Jag hade ingen hundägare att skälla ut... Ingen av grannarna visste vem som ägde dom (två huskeys) och dom gick inte att fånga.
Men dom har inte kommit tillbaka heller, tack och lov, så det är väl bara att hoppas att det inte händer igen... Men några kompostgallerburar blir det inte mer här i alla fall...

/Sara

Sussilo

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 maj-10 kl 13:06 »
http://lillasallys.se/kaninsidan/start.htm tycker jag har bra ritningar. Har byggt både mina vinter och betesburar efter deras ritningar.

Jättefina ritningar! Vad är lämpligt att måla burvirket till betesburar med som inte är giftigt för kaninerna? Är impregnerat virke giftigt för dem?
« Senast ändrad: 11 maj-10 kl 13:08 av Sussilo »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 11 maj-10 kl 14:40 »
Impregnerat virke är inte bra för kaniner, så det bör man undvika. Det ska i alla fall inte gå att komma åt att gnaga på.
Annars borde det ju räcka att olja in träet ordentligt några gånger per år.
Jag har dock inte gjort nånting alls med mina betesburar, och dom har stått ute i ur och skur i två år nu, och dom håller fortfarande ihop. ;)

/Sara

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 13 maj-10 kl 15:07 »
Kanske vill du ha något i denna stilen?

Sussilo

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 16 maj-10 kl 16:47 »
Hej Skogsnatt!
Tack för bild på fin bur! Den verkar bastant, är det en markbur för bete?

Nina K

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 18 maj-10 kl 20:04 »
Här är en av våra fyra nya burar som vi snickra ihop i våras. Året om bur för våra kaningen.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #39 skrivet: 24 maj-10 kl 20:36 »
Nåt sånt här kanske? Lådan i änden på buren ger skydd mot drag. 25x50 mm nät i botten gör att kaninerna kommer åt att beta, men inte går sin väg.

Det börjar bli dags att fixa betesburar till kaninungarna. Kompostgaller går bort då, förstår jag... så var hittar man nät med den maskstorleken, 25x50 mm?
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
madde madcatz gustafsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser