Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare på höns  (läst 8909 gånger)

Prosit

• Södermanland
SV: Nybörjare på höns
« Svar #20 skrivet: 02 mar-10 kl 20:44 »
Jag har några vita Lohman (tror jag de är) och de är supertrevliga! Har inte börjat väpa än men snart!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 02 mar-10 kl 21:12 »
Jag funderar på det här med att blanda raser i en flock - kan man blanda hur som helst? Kan man t ex ha ett slags hönor, ex blommehöns (vackra och ej ruvvilliga om jag förstått rätt) och en brahma- eller dvärgkochintupp (bara för att de är så vackra)?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

patrick.

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 mar-10 kl 21:23 »
man skall ju blanda så att man inte har en (t.ex) orpington tupp till en chabo höna.. alltså tuppen ska inte vara jätte mycket större än hönan. då finns/är risken att tuppen bryter ryggen på den stackars lilla hönan... och det är ju inte bra..
annars kan man blanda de flesta jämn stora raser om man nu vill ha blandraser :)..

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #23 skrivet: 02 mar-10 kl 21:31 »
hej,

mitt första flock var en vit lohman, en svart isbar, och en brun araucana... skit kul att veta vem som lagt vilket ägg och kunna tacka de personligen!!! Jag skulle rekomenderar minst en lohman,, de är bra nybörjare höns---

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

7331

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 02 mar-10 kl 21:32 »
Jag funderar på det här med att blanda raser i en flock - kan man blanda hur som helst? Kan man t ex ha ett slags hönor, ex blommehöns (vackra och ej ruvvilliga om jag förstått rätt) och en brahma- eller dvärgkochintupp (bara för att de är så vackra)?

Bra fråga! Många gånger är hönorna intressanta från en ras, medan det finns himla fina tuppar i en annan. Nu vill jag veta mer om Isbar som flera har rekommenderat. Ruvar de? Är de sällskapliga och bra att ha i trädgården?  Och ölandshönan har visst inte så stor ruvlust?

Vilka tuppraser passar att ha som sällskap till mina kommande ickeruvande hönor.  8)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #25 skrivet: 02 mar-10 kl 21:43 »
Appenzeller är väl kända för att vara stirriga och flaxiga?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sonja på slätten

• Halland
« Svar #26 skrivet: 03 mar-10 kl 09:43 »
Beträffande det där med lugna höns. En liten tumregel är att lätta raser är  mer livliga och aktiva och flyger gärna och bra. Tunga raser är lugnare och flyger sämre, men som är till nackdel för dig, en del tunga raser ruvar gärna. Dessutom äter de förstås mer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 03 mar-10 kl 10:23 »
hönseri höns är ofta dåliga ruvare(pga att man avlat bort ruvinstinkterna för att få så många ägg som möjligt)
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 03 mar-10 kl 12:10 »
En liten o vacker tupp som prydnad tex som min lilla fönix tupp o sen kan man ju ha vilka hönor som helst .
Jag har isbar , dom är väldigt fågellika o fyger bra , inga direkta gose hönor mera av en stilla värdighet över dom o tuppen är en fegis *S*
Kocking är en gose ras tycker jag S**
Blanda det blir så mkt roligare då o blanda åldrar oxå så du får ägg hela året .
Jag har allt från stl ölandsdvärg upp till sussex o hon är jättestor !

Isbar är dåliga ruvare har jag förstått men dom lägger inte heller ägg före dom är ca 1år gamla ....

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grimbart

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 03 mar-10 kl 12:24 »

Isbar är dåliga ruvare har jag förstått men dom lägger inte heller ägg före dom är ca 1år gamla ....
suss i sannum har naturruvade isbar kycklingar på bild i galleriet... dåliga ruvare är de inte..
Fjäderfän och kaniner

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #30 skrivet: 03 mar-10 kl 12:52 »
hej,

mina isbar började värpa vid 24 veckor.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #31 skrivet: 03 mar-10 kl 14:10 »
Det finns ju invidvidskillnader i alla raser, en del tycker t ex att blomme är flaxiga och stirriga, det tycker inte jag att mina är alls, däremot är de rätt tuffa, de bestämde över alla de andra i hönshuset, nu är det deras döttrar, blanding med vit leghorn som är bossarna. Det finns blommehöns som ruvar fast de är ju inte så vanliga, vi har en, superbra mamma var hon också.

Våra första hönor var brun lohman, väldigt okomplicerade, lugna, tama, sociala som sjutton, la massor av ägg. Nackdelen med den sorten är ju att de inte är lika härdiga som t ex en lantras, de kan få äggledarinflammation etc för att de lägger så mycket ägg. Annars tycker jag som någon nämnde ovan att de är en toppen nybörjarras. Vill du ha lite olika kan du ju ta både vita och bruna. En del säger att de bruna är elaka, det har jag aldrig märkt på mina, de är snarare de snällaste av mina. Det är dessutom inga problem att få tag i unghöns till ett överkomligt pris. Våra köpte vi sexton veckor gamla, de började värpa strax efter att vi fick hem dem. Har du en trevlig tupp till dem i lagom storlek (vi har blomme) så blir deras avkommor himla fina och trevliga, de flesta av våra ser ut ungefär som new hampshire i färgen och de lägger jättefina ägg. Våra lohman har aldrig velat ruva men ovan nämnda blommehöna och en australorp (en annan väldigt trevlig ras) har ruvat flitigt...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hej
« Svar #32 skrivet: 03 mar-10 kl 14:13 »
Min isbar är jätternäll och tam. Hon började värpa som 22 veckor och ruva som 28 veckor.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 03 mar-10 kl 15:16 »
Ja du ser ,,, alla är individer precis som hos oss.
Men tänk lite vad du vill ha .
Vill du ha mkt vackra och ovanliga hönor ?
Eller vill du ha höns som växer mkt fort för köttets skull ?
Eller vill du ha flitiga ägg läggare ?

Eller ,,vill du ha allt ovanstående , köp en av varje ras då  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

7331

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 03 mar-10 kl 21:16 »
Stort tack till alla trevliga hönsfantaster som tar sig tid att ge mig råd!  :D Detta är verkligen ett forum fyllt av trevliga hjälpsamma människor.

Vad jag söker? Helst vackra (ligger dock i betraktarens öga, jag vill inte ha extrem exteriör) hönor som är trevliga, sociala och ger mig ägg för husbehov. (de skall helst inte ha för vana att flyga över till grannen, för där bor en terrier  >:D) Gärna olika sorter, så som flera har föreslagit. Vad gäller utseende så har jag fallit för bland annat hedemora och dv kochin och en rad till, men de flesta söta sällskapliga hönor verkar vilja ruva, vilket jag efter alla råd har förstått att jag skall undvika eftersom jag inte vill göra mig av med oönskade tuppar... :'(

Jag äter inte kött så det har jag ingen nytta av.

Brahman verkar himla trevlig, men är kanske onödigt stor för mig.  :P

Om jag då skall sammanfatta vad jag har uppfattat så kan dessa raser vara intressanta för mig då de inte ruvar så gärna och är sällskapliga: Brahma, Isbar(? eller är det bara att de är kul?), Lohman och ölandshöna. :-\

Rent spontant föll jag dock för många av lanthönsraserna när jag började leta.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #35 skrivet: 03 mar-10 kl 21:20 »

Oj oj, terrier! Hoppas du har terriersäkert staket.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

7331

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 03 mar-10 kl 21:33 »
Behövs inte, jag har dobermann  ;D  ;) (:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #37 skrivet: 03 mar-10 kl 21:35 »
Är dobermannen snäll mot hönsen tro då? ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

7331

• Uppland
« Svar #38 skrivet: 03 mar-10 kl 21:58 »
Ja, hon skulle bara våga annat.  >:D Hon fungerar bra med alla djur jag har presenterat henne för. Jag är mycket noga med att mina hundar inte får jaga.  (:) Fåglar har hon inte ens visat intresse för. Har tränat just "antijakt" på många fåglar för de kan vara ganska orädda och så finns det så många tillfällen. Hon har hittills aldrig sprungit efter en enda fågel. o:) Jag tror snarare att när hon vet att de ingår i flocken kommer hon att vakta dem. Men den första presentationen är så klar viktigt. Jag hade för den delen tamråttor som sprang lösa hemma med min andra hund utan problem.  8)

grimbart

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 03 mar-10 kl 22:16 »
min hund jag hade jagade höns... det blev ett stort hål i hönan... men jag sa ifrån på skarpen och han gjorde aldrig om det igen... men den hönan for till himmelen förståss....
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
roskva89, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser