Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sänka temperaturen på elpatronen?  (läst 12435 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Sänka temperaturen på elpatronen?
« skrivet: 01 mar-10 kl 10:04 »
Hej jag är ingen vedpannemästare så ber därför om råd.

Vi har en vedpanna som värmer upp vatten till elementen och varmvattnet.

När vi flyttade in i vårt hus och hyresvärden gick igenom hur pannan fungerade sa han att elpatronen bör stå på 57 grader så att vattnet aldrig blir kallare än det. Han menade på att legionella kan börja frodas i fall man har kallare än 54 och att det är bra med marginal.

Men han sa att på den tiden han eldade med ved hade han den på 40 grader för att spara på veden. Han menade då att det ända man behöver tänka på är att inte duscha när temperaturen var för låg.

Nu funderar jag på att göra det samma för att spara ved i denna kyla.

Är det en bra idé är då frågan?

Tjänar man mycket på det?

Pannan är en Ergo -25 FK om jag inte har fel. Vi har ingen akumulator.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Skytten

• Skåne
SV: Sänka temperaturen på elpatronen?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 10:21 »
Klart du kommer att kunna värma med mindre ved om du har el-patronen igång mer. Det är inte att tillråda, utan du tjänar mycket på att skaffa mer ved(eller ha kallare inne).

Under eldningsäsongen är det bäst att ha elpatronen så lågt som möjligt, i princip frostvakt.

Är varmvattnet över 50 grader åtminstone någon gång per dag, är det riskfritt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 10:28 »
Elpatronen är ju aldrig i gång för jag eldar så att den är nere på 60 igen på 12 timmar. Jag behöver elda 2 gånger per dag.

Vilken temperatur bör pannan va på när jag börjar elda? 40 eller ännu lägre? Kommer man fortfarnade upp i 80 grader som är den rekomenderade panntemperaturen eller hinner veden brinna upp i fall man börjar elda när pannan ligger på sådan låg temperatur?

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 11:30 »
Är vattnet redan delvist uppvärmt, går det ju åt mindre att höja till 80.

Du sparar tid och ved, men knappast pengar på att delvis använda elen.
Visserligen stängs elpatronen av när veden tar över, men el kostar mer än ved, och det blir kanske enklare men inte billigare.

Att göra det för att spara ved, låter som om det skulle vara dyrare med ved, det är det ju inte, men det är ju enklare och går fortare, kräver mindre passning.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-10 kl 17:30 »
Jag menar inte att jag ska använda elpatronen det jag menar är i fall man kan sänka elpatronen till kanske 40 grader så att temperaturen på vattnet kan sjunka ned till 40 grader innan jag behöver börja elda igen istället för 60 grader som det är nu.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 01 mar-10 kl 18:19 »
På t ex bergvärmepumpar och moderna elpannor som arbetar med låga varmvattentemperaturer till vardags så brukar automatiken höja temperaturen till ca 60 °C under några timmar en gång varje eller varannan vecka. Det räcker tydligen bra för att hålla legionellan i schack, det är alltså inte alls nödvändigt att höja temperaturen varje dag.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 mar-10 kl 18:50 »
Jag menar inte att jag ska använda elpatronen det jag menar är i fall man kan sänka elpatronen till kanske 40 grader så att temperaturen på vattnet kan sjunka ned till 40 grader innan jag behöver börja elda igen istället för 60 grader som det är nu.

Du kan väl ställa elpatronen hur lågt som helst..Allra helst stänga av den helt så du verkligen känner dig tvingad att elda och inte tänker att :ahh..vi fryser ju inte så jag eldar i morgon..
Om inte pannan hinner upp till full temp på ett inlägg med ved, så får du väl lägga efter en gång..eller är ingen hemma?
Sitter just själv med en elräkning på 7000 för en månad, bara för att man slappat lite och inte eldat. Ved är alltid billigare.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 03 mar-10 kl 12:59 »
Elpatronen är aldrig på. Men det är ingen hemma på dagarna i alla fall inte vissa. Men det är så att det börjar droppa från pannan när temperaturen sjunker under 55 ungefär. Trycket blir för lågt tror jag. pannan är i från 1986 kanske börjar bli gammal.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 mar-10 kl 21:22 »
För å hålla legionellan borta ska du ha över 65 grader tror jag det är. Det är minimivärmen för varmvatten i livsmedelslokaler.

Men legionellan dör väl på några minuter? Så om du eldar upp på kvällen så kan du nog duscha.

Första vintern jag bodde här visste jag ingenting om temperaturer, och hade antagligen nån sorts legionella light i 2 månader. Vattnet var ofta 40-60, de temperaturer som alla bakterier älskar och växer mest i.

Sedan dess har jag alltid eldat till 65 grader, men inte mer än några minuter eller en halvtimme, och har inte varit sjuk sedan våren 2007.

Men om du tänker på energisparande så bör vattnet inte gå under 40 grader. Det går mycket mer energi per grad upp till 40, än efter 40. Däremot är ju el snordyrt att värma med, så jag skulle nog använda patronen till att hålla det frostfritt bara.
« Senast ändrad: 03 mar-10 kl 21:24 av Stabon »

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 04 mar-10 kl 11:27 »
ingen som har någon aning om varför det börjar droppa vatten från pannan och hurvida det gör nått eller inte?

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 mar-10 kl 12:17 »
Var mer exakt droppar det? Nån kran, ventil eller bara rent allmänt drippelidropp?
har svårt att se vad det skulle vara för ventil som öppnas vid för lågt tryck..den skulle ju alltid släppa ut allt vatten...

Jag funderar på nån slags kondens..eller om pannan faktiskt läcker och det visar sig när den blir kallare..alltså utvidgningar av metall och sånt..

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 05 mar-10 kl 15:22 »
När pannan gåt under 55 grader börjar det. Det droppar i underkant på pannans framsida och kommer även ut lite från lyckan där elpatronen sitter. Mina gissningar är att det kommer uppifrån tanken och rinner ned på insidan av "höljet" eller vad man ska säga.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 05 mar-10 kl 23:11 »
Finns det någon shuntventil inbyggd i pannan? I så fall är det mycket troligt att det läcker längs med dess axel och att vattnet har dränkt igenom isoleringen i pannan och så småningom droppar ut längst ner. Vid högre panntemperatur kanske det läcker lika mycket men vattnet avdunstar i stället för att rinna ut.
Det kan också vara någon röranslutning eller gängad plugg som är otät. Kanske vid elpatronen?

Under alla förhållanden så bör man inte fortsätta ha en panna läckande på det viset länge, om det är ständigt halvfuktigt i isoleringen utanför den egentliga pannplåten så rostar den fort.
Vid tillfälle, ta av täckplåten på pannans framsida och se om du kan hitta det egentliga läckstället.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 07 mar-10 kl 17:43 »
Vi har nu haft en expert på pannor hemma. Han sa att det nog va kondensvatten som rinner ned. Men han sa även att pannan är totalt värdelös att den kanske gick på 70% från början men att det är så mycket tjära i tuberna som isolerar att den max går på 20% nu. Det var mycket tjära i pannan när vi flyttade in men sen jag blev bättre på att elda så har mycket brunnit upp och ändå är den så dålig. Vill ha ett eget hus. Hyresvärden pratar hela tiden om hur bra pannan är och så vidare...borde ha mistänkt att det var bs med tanke på hur mycket skit han pratar annars. Enligt experten som var här går nästan all värme till kråkorna :(

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 mar-10 kl 18:14 »
Kan du inte byta panna snart, så kan du på en glödbädd lägga en zinkplåt, eller annat zink du kan komma över.  Öppna spjäll!

När du bränt detta ett tag, kommer tjäran att bli spröd, så du kan få bort det mesta.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 07 mar-10 kl 18:34 »
Låter som en bra ide. ska testa det. Vi är dock på väg här ifrån dyr hyra strot hus liten toms osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser