Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge är en kyckling en kyckling?  (läst 14709 gånger)

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
Hur länge är en kyckling en kyckling?
« skrivet: 01 mar-10 kl 09:39 »
Hur länge är en kyckling en kyckling och när blir kycklingen en höna? Finns det någon ålder som styr övergången? Är det levnads-säsonger?

Är det någon som vet?
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur länge är en kyckling en kyckling?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 10:06 »
Beror väl på vem man frågar, och vad som är syftet med att benämna fågeln som kyckling respektive höna/tupp.

Man kan tex ha gränsen vid könsmognad

Man kan ha gränsen vid andra fjäderbytet, dvs när de ruggar för första gången

Man kan ha gränsen vid när den fortfarande kan tillagas snabbt utan att bli seg

Man kan ha gränsen vid första fjäderbytet, dvs när de får vuxen fjäderdräkt

osv

Det finns säkert regler som gäller om man säljer slaktdjur, eventuellt när man säljer avelsdjur också. Ska bli intressant att se vad folk svarar i denna tråden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 10:13 »
En kyckling värper ju knappast, och tuppkycklingar blir ungtuppar sedan åker de i gryta, och några blir då så småningom tuppar, exakt när???.
De flesta slaktkycklingar blir aldrig vuxna, och jag har märkt att man i amerikansk engelska de sista tio åren använder Chicken för höns  i allmänhet.

Jag skulle annars väl säga att efter ca 16 veckor får man väl se dem som vuxna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 10:19 »
Jag brukar sluta kalla mina för kycklingar och övergå till unghöna/ungtuppar när deras pip börjar övergå till tonårskrax. :P Brukar inträffa runt 14-15 veckors ålder.

En vuxen höna för mig är en höna som lagt sitt första ägg, en vuxen tupp för mig är en könsmogen, galande tupp med färdig fjäderskrud. Uppfattar alltså att tupparna tar längre tid på sig att bli stora karlar än hönorna blir damer.

Finns som sagt många olika tolkningar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #4 skrivet: 01 mar-10 kl 10:30 »
[

Man kan ha gränsen vid när den fortfarande kan tillagas snabbt utan att bli seg

Det finns säkert regler som gäller om man säljer slaktdjur, eventuellt när man säljer avelsdjur också. Ska bli intressant att se vad folk svarar i denna tråden.
[/quote]

Detta undrar jag också. Både gällande höns, tuppar och Myskankor....Och när är dom för gamla för att ätas?
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 01 mar-10 kl 11:13 »
Liten engelsklektion:
Chicken betyder höns i allmänhet .
 Kyckling heter chick.

För övrigt tillämpar jag samma som Linkoso, de är kycklingar så länge de piper.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #6 skrivet: 05 mar-10 kl 12:15 »
För min del är blir kycklingar höns när tuppen får komma till  o:)

I min flock är det runt vecka 24, sen brukar de första äggen komma runt vecka 26

Vet att de värkar sent men så är det här  :o
« Senast ändrad: 05 mar-10 kl 12:18 av Hovnoret »

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare (1 dolda)
Orakad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser