Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags att börja slakta ut...  (läst 1359 gånger)

Eva-Marie

• Skåne
Dags att börja slakta ut...
« skrivet: 16 feb-10 kl 13:20 »
Jaha, nu har jag pratat med veterinären som har obducerat 4 av mina döda hönor. En hade dött av en bristning i levern, och två av dom visade tecken på ILT. Han kunde inte vara helt säker sa han, men det var mycket troligt att det var det. Bristningen i levern kunde indirekt ha orsakats av ILT. Har ännu inte fått svar på undersökningen med mikroskop som de ska göra uppe på SVA. Vet inte riktigt om det är lönt att vänta på den eller om vi ska börja avliva hönsen redan nu. Det hade känts bättre om man hade fått ett helt definitivt besked, men det verkar som att det är svårt att ställa diagnos med 100% säkerhet. Får se om vi väntar lite eller om vi orkar ge oss på det redan i morgon. Suck...
« Senast ändrad: 16 feb-10 kl 13:36 av Eva-Marie »
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Dags att börja slakta ut...
« Svar #1 skrivet: 16 feb-10 kl 14:28 »
Jag lider med dig, det måste vara fruktansvärt, och ett jobbigt beslut att ta att slakta ut dem.

Finns smittan kvar sen så du måste vänta jättelänge med nya höns eller kan du börja om relativt snart?

Om jag inte missminner mig var det någon här på forumet som sparade ägg från sina hönor, desinficerade dem noga och kläckte sen, då fick hon i alla fall något kvar av de hönor som hon var tvungen att slakta. Men om hon hade dem på samma ställe som innan minns jag inte.

Om du söker på ILT kanske du hittar henne, minns tyvärr inte vad hon hette.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 16 feb-10 kl 14:58 »
Jag lider med dig, det måste vara fruktansvärt, och ett jobbigt beslut att ta att slakta ut dem.

Finns smittan kvar sen så du måste vänta jättelänge med nya höns eller kan du börja om relativt snart?

Om jag inte missminner mig var det någon här på forumet som sparade ägg från sina hönor, desinficerade dem noga och kläckte sen, då fick hon i alla fall något kvar av de hönor som hon var tvungen att slakta. Men om hon hade dem på samma ställe som innan minns jag inte.

Om du söker på ILT kanske du hittar henne, minns tyvärr inte vad hon hette.
Det var nog jag.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 16 feb-10 kl 15:06 »
Vänta med att slakta tills du vet säkert. Slaktar du nu och får besked på att det inte är ILT kommer du att sörja ihjäl dig. :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 feb-10 kl 16:22 »
Vad jag förstod av veterinären kunde man inte få ett helt 100 % besked, utan de vägde in obduktionsresultat, symptom och mikroskopisk undersökning av halsen/luftstrupen, men helt bombsäker kunde man inte vara. För att man skulle kunna se på strupen om det var ILT så var det nödvändigt att hönan var i ett visst skede av sjukdomen. Verkar lite luddigt, tycker jag. Jag skulle vilja ha det svart på vitt vad det är. Veterinären som obducerade sa att det var "mycket, mycket troligt att det är ILT". "Så du hade börjat slakta ut dem om det hade varit dina höns", frågade jag. "Ja", sa han. Min man tycker i alla fall att jag ska vänta på mikroskopundersökningen, och han har kanske rätt. Det känns bara så meningslöst att gå och pyssla om dem därute när man vet att man snart ska nacka dem. Bättre att göra plågan kort på nåt sätt.
Jag har i alla fall tagit ca 40 ägg efter hönsen som just nu ligger i Azoo-Linas nya fina kläckare. Tusen tack!!! Hoppas att det blir riktigt många nya dvärgbrahmor. Hönshuset skulle förresten stå tomt i tre veckor efter rengöring med Virkon-S.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser