Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ras för nybörjare ?  (läst 1151 gånger)

rixa

ras för nybörjare ?
« skrivet: 15 feb-10 kl 09:46 »
hej!
har haft funderingar i några år på att skaffa höns, men jag är väl den som bromsat, har svårt med flaxiga djur....är smått rädd för fåglar  :D....knäpp jag vet :D
men iaf så har jag sett så fina hönor, de ser ut för mig nästan som walt disney hönor :)....tror att det är orpington de heter.....hon som ägde dem sa att det var en bra ras för mig ;D att det var väldigt lugn ras......stämmer det?
sen undrar jag om man kan ha dem i ett oisolerat utrymme när det blir så där hiskeligt kallt som 20-25 grader eller bör det vara ett uppvärmt utrymme?
nybörjare  ;D

Krågedal

• Östergötland
SV: ras för nybörjare ?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-10 kl 13:43 »
Hej. kul att du vill skaffa höns! Jag är rätt så ny nybörjare på höns,(o jag vet inget om ev orpington) gjorde iordning hönshuset/gården för tre år sedan( då var det barmark i februari!) Skaffade själv en lantras Kindahöns, de bor i ett oisolerat gammalt dass. Bara det är torrt och dragfritt klarar de av att bo så. Problemet är vattnet för dem, men man får byta ofta och de får vänja sig att dricka silverte!Men om vi flyttar ska det bli ett bättre boende för hönsen! Hur har "hon" som du pratade med om hönsen det  ?(deras bostad)Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 15 feb-10 kl 14:11 »
Kul att du vill skaffa höns, jag var också lite smått rädd för fåglar innan jag skaffade höns :P
Har ingen erfarenhet av just orpington men vikten uppgår till ca 4 kg hos en tupp och ca 3,5 kg hos en höna.
dem äter mycket och ger derför rikligt med kött.
Äggens vikt är minst 55 g och är brunaktiga till färgen  ( detta är vad jag läst, vet inte om det stämmer)
Jag har mina höns i en gammal lada, oisolerad, vattnet fryser ibland med vi har en värme fläkt som står på på nätterna nu så det är lite varmare.
« Senast ändrad: 15 feb-10 kl 16:18 av Varggrav »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 feb-10 kl 14:23 »
orpington är lugna hönor, goda ruvare.. fint kött och fina ägg, äggskalen kan vara aningen tunna ibland..  Hönsen finns i flera färger men gula är de vanligaste... tror absolut att det kan vara en bra ras att börja med ;D
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 15 feb-10 kl 14:29 »
dem äter mycket och ger derför rikligt med kött.

Nu måste jag komma infarande här och peta lite på dig. ;D ;D ;D Vad säger att bara för att något äter mycket så är det anledningen till att det ger rikligt med kött? ;D Finns ju raser som inte alls äter lika mycket men kan ändå blir knubbiga... Och vissa som äter mycket mer än vad de behöver får snarare så kallat "FETT" än kött. ;D ;D ;D Lika med människor, vissa äter massor (som min bror) men är som pinnar medan andra behöver inte alls lika mycket för att tjocka på sig. :P

Till trådskaparen så ja, orpington är en av de lugnare raserna. Dock så vad jag läst och hört så ska det inte vara någon vidare värpras, så om ni vill ha mycket ägg så är nog inte BARA orpington att rekommendera. En stor nackdel jag läst om är att de verkar ha tendens till att lätt bli angripna av löss då deras fluffiga fjäderdräkt är rena rama paradiset för dessa parasiter.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 15 feb-10 kl 16:11 »

Nu måste jag komma infarande här och peta lite på dig. ;D ;D ;D Vad säger att bara för att något äter mycket så är det anledningen till att det ger rikligt med kött? ;D Finns ju raser som inte alls äter lika mycket men kan ändå blir knubbiga... Och vissa som äter mycket mer än vad de behöver får snarare så kallat "FETT" än kött. ;D ;D ;D Lika med människor, vissa äter massor (som min bror) men är som pinnar medan andra behöver inte alls lika mycket för att tjocka på sig. :P

Jag har ingen aning, bara stod så, okej?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

rixa

« Svar #6 skrivet: 15 feb-10 kl 16:20 »
hej!
tack för all info....
mina ev hönor kommer att bo i ett oisolerat gammalt vedskjul....fast vi ska isof sätta upp skivor på väggarna för det är inga lock på brädfodringen....men annars så blir det ingen isolering...vattnet vet jag inte riktigt hur vi ska lösa men det kanske går med nån typ av doppvärmare eller vad tror ni??
löss lät inte kul....är oxå en av orsakerna till att jag inte velat ha höns.....tycker de verkar vara full av ohyra  :D men det är bara mina fördommar :D
har väl inga egentliga krav på att de ska värpa så fruktansvärt mycket....de är mest till för mysfaktorn  :D kul att kunna gå ut och plocka ett och annat ägg .
"hon" som jag pratade med har ett jättefint litet isolerat  hönshus i ett gammalt mjölkrum så det är väldigt fint.
jag kan tänka mig andra raser oxå...är väl lite inne på att jag kanske ska hålla mig till lantras....någon som vet lugna :D lantraser??
har ju börjat min lantrasbana med nordsvensk och är sugen på en eller två fjällkor som håller efter sly..
tack alla som svarat med info :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 feb-10 kl 16:23 »
eftersom du gillade orpington så säjer jag hedemora... ser också härligt fluffig ut...
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 15 feb-10 kl 16:32 »
hej!
tack för all info....
mina ev hönor kommer att bo i ett oisolerat gammalt vedskjul....fast vi ska isof sätta upp skivor på väggarna för det är inga lock på brädfodringen....men annars så blir det ingen isolering...vattnet vet jag inte riktigt hur vi ska lösa men det kanske går med nån typ av doppvärmare eller vad tror ni??
löss lät inte kul....är oxå en av orsakerna till att jag inte velat ha höns.....tycker de verkar vara full av ohyra  :D men det är bara mina fördommar :D
har väl inga egentliga krav på att de ska värpa så fruktansvärt mycket....de är mest till för mysfaktorn  :D kul att kunna gå ut och plocka ett och annat ägg .
"hon" som jag pratade med har ett jättefint litet isolerat  hönshus i ett gammalt mjölkrum så det är väldigt fint.
jag kan tänka mig andra raser oxå...är väl lite inne på att jag kanske ska hålla mig till lantras....någon som vet lugna :D lantraser??
har ju börjat min lantrasbana med nordsvensk och är sugen på en eller två fjällkor som håller efter sly..
tack alla som svarat med info :)
Du kan kika in på kackel.se och läsa lite om lantraser och även se bilder =)

rixa

« Svar #9 skrivet: 15 feb-10 kl 16:35 »
Du kan kika in på kackel.se och läsa lite om lantraser och även se bilder =)

eftersom du gillade orpington så säjer jag hedemora... ser också härligt fluffig ut...

Hej! tack för tipsen!!
hedemora hönsen såg jättefina ut, helt min smak :D ser faktiskt ut som jag minns min farmors hönor :)
nån som vet om de är lugna och snälla?
är det svårt att få tag på sånna här speciella raser?
rixa

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 feb-10 kl 16:46 »
Eftersom du är intresserad av svenska lantraser så tycker jag att Grimbarts tips är värt att kolla upp. Om du vill veta mer om hedemorahönsen så är mitt tips att vända dig till Maria Eriksson som är genbanksansvarig för hedemorahönan inom Svenska Lanthönsklubben. På klubbens hemsida www.kackel.se hittar du mycket information om hedemorahöns och andra lantraser av fjäderfän, även kontaktadress till Maria.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #11 skrivet: 15 feb-10 kl 17:01 »
Jag tycker inte det är fel att ha ett isolerat hönshus. Nu vet jag inte var i landet du bor, men vi bor i södra Skåne och brukar ha milda vintrar. Så dock inte i år.  :P  Jag är glad att våra hönshus är isolerade - detta till trots så har en tupp fått små frostskador på kammen.  :-\  Dessbättre ser det inte alltför allvarligt ut. Men hade huset han bor i varit oisolerat hade det nog varit värre.

Vill du ha lugna höns så kan du fundera på brahma också, de är stooora, men som sagt, lugna. Nästan för lugna!
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 3 användare (1 dolda)
pragmatic, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser