Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jord i ensilage  (läst 3313 gånger)

louise

• Gäst
Jord i ensilage
« skrivet: 14 feb-10 kl 23:21 »
Om det är jord i ensilaget, ska man slänga hela balen eller bara rensa bort det jordiga?

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
SV: Jord i ensilage
« Svar #1 skrivet: 15 feb-10 kl 16:16 »
Jag skulle nog slänga hela balen... lite beroende på vilken typ av ensilage; blött, torrt, behandlat med syrande medel eller ej osv. samt beroende på hur mycket jord... ???
Teoretiskt sett borde ju hela balen vara infekterad med listeria och inte bara en bit av den, OM det finns listeria i den alltså.
Svårt att svara hur någon annan ska göra, men jag tror som sagt att jag hade gjort kompost av hela.

MVH
pigan

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-10 kl 17:33 »
Det är ju i sista änden en ekonomisk fråga... :'(

Prata med din balleverantör. Kanske denna balen var ett undantag och personen i fråga kan lova att det inte ska finnas med jord i balarna. Kanske att du slipper betala för den balen? :)

Om det är helt kört så kan man sortera bort jorden, om det bara handlar om ett varv som det är lite jord i... Men det är alltid en chansning.
Jag har spenderat större delen av en vinter med att sortera bort jord, ett år... Jag fick ingen ersättning för de dåliga balarna. Och köpte förstås aldrig några balar där mer!!!
Eftersom nötkreatur inte är så känsliga, så är risken att det förekommer jord i balarna större, om du köper från en nötbonde, tyvärr :o :o
Det var en del tackor som kastade det året - säkert pga Listeria. Jag klarade dock hälsan på dom!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 feb-10 kl 20:43 »
Jag köper av en eko-fårbonde, den enda leverantör som går att få in om 10 mils radie. Det är tredje balen med jord. Jag kan kanske diskutera nya balar, men vem betalar transporten på 2000 spänn?

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 feb-10 kl 20:50 »
Hon som kastade, hade hon inga symptom alls?

Alltså, jag orkar inte med mer problem, min gård är för slitsam.

De två förra balarna hade områden med jordkokor, och hittills har det ju gått bra. Den här tredje har nästan hela yttre lagret med jord, har rensat bort rejält.

Trodde jag slapp problem så länge tackorna inte har symptom, men det kan alltså bli en jävla kalldusch när lamningen kommer igång?

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 15 feb-10 kl 21:46 »
Vad jag tror mig veta så är inkubationstiden ca två veckor  :-\ Det torde betyda att den bal de ev. smittas av är förbrukad innan symtomen visar sig.. och då har alla fåren ätit det redan :(

MVH
pigan

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 feb-10 kl 22:54 »
Nu har jag mejlat säljaren om ny bal.. får se vad han säger.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 feb-10 kl 09:15 »
De tackor som kastade hade nästan fullgångna foster som kastades några veckor för tidigt. Inga andra symtom, vad jag såg.
Listeria finns ju i en abortvariant, jag obducerade aldrig fosterna, utan drog mina egna slutsatser...
Det var det enda året det har hänt, så jag tror att mina teorier stämmer.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 3 användare
peterm, Nataks, Oska

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser