Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bandmotorn  (läst 6876 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4248
Skruvfjäder ja
« Svar #20 skrivet: 29 nov-06 kl 14:20 »
men tänk att du drar ut en sådan. Då vrids väl tråden och om tråden vrider sig själv p g a temperaturförändring, ändras alltså fjäderns längd. Man skall alltså hitta en form för lödytan som gör att tråden vrider sig - inte böjer sig, det blir fel.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Bandmotorn
« Svar #21 skrivet: 29 nov-06 kl 15:53 »
Nej, fjädertråden vrider sig inte när man drar ut fjädern. Den bibehåller även sin "fjäderdiameter".

Så långt är det OK.


ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Bandmotorn
« Svar #22 skrivet: 29 nov-06 kl 15:55 »
Varför ska den vrida sig?

Det är väl längden på fjädern som ska sträcka ihop sig i kylan och dra det större hjulet mot det mindre?



Bo

  • Inlägg: 4248
Använder man bimetallfjädrar
« Svar #23 skrivet: 29 nov-06 kl 16:58 »
skall man ha två, en som krymper i värme och en som krymper i kyla såhär:

http://i56.photobucket.com/albums/g174/kalabalik/Bild2-1.jpg

Tänk nu efter hur de skall skilja sig i utförande.
« Senast ändrad: 29 nov-06 kl 17:06 av Bo »

Bo

  • Inlägg: 4248
Gör man en skruvfjäder
« Svar #24 skrivet: 29 nov-06 kl 20:02 »
genom att linda en tråd med kvadratisk sektion runt en cylinder och sedan sträcker ut den, ser man tydligt att den blivit spiralvriden. - Lika många varv som man lindat.

Problemet att få en bimetallfjäder att ändra längd med temperaturen kan alltså reduceras till: Hur gör man en bimetalltråd som vrider sig vid temperaturförändringar. En sådan tråd skall man sedan använda att linda en skruvfjäder av.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Bandmotorn
« Svar #25 skrivet: 29 nov-06 kl 20:04 »
Ja det var ju fiiffigt.

Det är ju bara att vända bimetalltråden tvärsnittsmässigt sett 180 grader när man tillverkar "fjäderremmen". Då får du vid uppvärmning krympning i axiell led på fjäderremmen. (fjäderremmen= den långa bimetallfjädern - tillverkas i två modeller - krympning vid kylning eller uppvärmning).

(känner mig som en alkemist)


johole

  • Inlägg: 191
SV: Bandmotorn
« Svar #26 skrivet: 26 mar-08 kl 10:58 »

johole

  • Inlägg: 191
SV: Bandmotorn
« Svar #27 skrivet: 05 jan-09 kl 15:11 »
Hej, Bo!

Har du sett på använding av nitinol ?


http://www.imagesco.com/nitinol/files/heatengine2.pdf


http://www.imagescompany.com/video/he2.wmv


Dr. Alfred Johnson fikk patent på denne typen varmemotor i 1977(patent # 4,055,955).

http://www.imagesco.com/catalog/nitinol/index.html




« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 15:23 av johole »

Bo

  • Inlägg: 4248
SV: Bandmotorn
« Svar #28 skrivet: 05 jan-09 kl 18:28 »
Nitinol expansion spring och compression spring från din länk http://www.imagesco.com/catalog/nitinol/index.html skulle fungera bra.



daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: Bandmotorn
« Svar #29 skrivet: 07 feb-09 kl 08:47 »
Här är en film på en liten bandmotor
 


A example of heat differential motor using Nitinol /SMA wire, using hot and cold water. Originally develop by A. Johnson in the late 70ty early 80ty. Operating temperature is 30 to 200 deg F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser