Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många har råkat ut för ILT?  (läst 2580 gånger)

Eva-Marie

• Skåne
Hur många har råkat ut för ILT?
« skrivet: 12 feb-10 kl 22:20 »
Jag undrar hur många det är som har råkat ut för ILT och vad ni har gjort. Slaktat ut eller behållit de som överlevt och därefter börjat vaccinera nya höns? Jag har ännu inte fått definitivt besked om det är ILT som mina höns har råkat ut för, men det lutar åt det. Funderar fram och tillbaka över vad jag ska göra, det hade varit jättebra att höra hur ni andra har gjort.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Hur många har råkat ut för ILT?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-10 kl 22:53 »
De flesta brukar samla ägg och lägga i kläckarn och sedan slakta ut allt.  :'(

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #2 skrivet: 12 feb-10 kl 23:01 »
Det räcker inte med att slakta ut allt. Hönshuset måste sen stå tomt i 4 år för att all smitta ska vara borta. Behåll istället de som överlever för de är imuna mot ILT. Då får du en starkare stam. Många blir överhysteriska när de får ILT. De svaga dör,de starka överlever.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 feb-10 kl 09:11 »
Enligt SVA ska hönshuset saneras och sen stå tomt i 3 veckor.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 13 feb-10 kl 09:13 »
4 år låter lite mycket tycker jag med, har också för mig att det är 3-4 veckor. Däremot MAREK (som för övrigt är en sjukdom som går att avla bort så kör på det istället för att försöka bli av med det genom att börja om från början, det är så vanligt så snart har man det inne i flocken lätt igen, många stammar är resistenta) måste stå tomt lääänge innan man vet att det är borta (tänkte om du blandade ihop eller skrev fel) =).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 feb-10 kl 09:33 »
Linkoso, du verkar ha koll på det mesta när det gäller höns. Tycker du att man ska slakta ut eller behålla de resistenta hönsen och börja vaccinera?

Dolvis

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 13 feb-10 kl 10:48 »
Vi valde att behålla och har nu en ganska resistent flock. Enligt vad jag läst på så får unghönsen smittan i mildare form och klarar sig sen bra, det fungerar hos oss vad vi sett. MEN det är väldigt tråkigt att inte kunna byta höns med andra och att om man tar in en ny tupp tex så finns en stor risk att den smittas och blir jättesjuk och dör. Kläckägg däremot går ju bra. Vi skulle nog slaktat och börjat om om det inte varit för påfåglarna som vi inte ville slakta.

Enligt vad jag minns när jag läste på såhar viruset en livcykel på två veckor, och det lever bara på slemhinnor hos hönsen, så tre veckor tomt hönshus efter städning betyder en tillräcklig marginal. Men dubbelkolla detta på SVAs hemsida.

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 13 feb-10 kl 10:54 »
Vi skulle nog slaktat och börjat om om det inte varit för påfåglarna som vi inte ville slakta.

Så påfåglar kan oxå bära smittan? Enligt SVA var det endast höns och inga andra. Inte ankor, gäss eller vildfåglar o dyl. Är påfåglar höns?
(bara nyfiken, kan INGET om påfåglar...)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 13 feb-10 kl 10:59 »
Det svar jag fick på SVA var att höns, påfåglar, vaktlar, fasaner och rapphöns kan få ILT. Frigående höns kan alltså i sällsynta fall smittas av vilda fasaner och rapphöns som är sjuka eller smittbärare!

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #9 skrivet: 13 feb-10 kl 11:22 »
Det räcker inte med att slakta ut allt. Hönshuset måste sen stå tomt i 4 år för att all smitta ska vara borta. Behåll istället de som överlever för de är imuna mot ILT. Då får du en starkare stam. Många blir överhysteriska när de får ILT. De svaga dör,de starka överlever.

Tre veckor efter sanering är tillräckligt.  Behåller man de som överlever så kom ihåg att aldrig sälja några djur från denna besättning. Tala även om ATT du haft ILT så äggen desificeras. 
Ankor får inte ILT men kan ju vara smittbärare om de går ihop med hönsen.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 13 feb-10 kl 11:35 »
Jag kände att om jag vill kunna hålla på med avel och sälja djur så hade jag inget annat val än att ta bort alla mina höns. Som tur var hade jag inte så många då, men alla mina älskade Faveroller fick åka. Saknar dom grymt mycket. Jag lärde mig i alla fall nått från den tragiska händelsen, hur man nackar höns/tuppar. Hur grymt det än låter.
Sanerade hela hönshuset/en och lät de stå tomt ett par veckor. Och vad jag har hört så ska man undvika att sälja eller ta in djur runt en 6 månaders tid... Men inte  mer än så. Nu insjuknade visserligen få av mina höns men det var ändå väldigt hemskt. Gäller att man bara köper in ägg och disinfekterar dessa för att slippe ILT...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 13 feb-10 kl 12:45 »

Helt fel. Enligt SVA så räcker det att ta bort alla djur och sanera med Virkon S och sen ha det tomt i 3 veckor innan man sätter in nya djur. Vi hade en föreläsare från SVA för några år sen och han sa så och att det var det bästa sättet om man ville kunna sälja, ställa ut eller på annat sätt vara säker på att inte föra smittan vidare.

Man vet aldrig vilka djur som klarar sig, i ett utbrott kan i stort sett hela flocken dö om man har otur.

Om jag skulle få in smittan kommer jag att samla kläckägg och sen ta bort alla och sanera innan jag sätter ut kycklingarna igen.

Ankor kan föra smittan vidare genon att de kan ha viruset på fötterna men om man har dem i karantän nån vecka så försvinner den risken sen.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #12 skrivet: 13 feb-10 kl 13:28 »
4 år låter lite mycket tycker jag med, har också för mig att det är 3-4 veckor. Däremot MAREK (som för övrigt är en sjukdom som går att avla bort så kör på det istället för att försöka bli av med det genom att börja om från början, det är så vanligt så snart har man det inne i flocken lätt igen, många stammar är resistenta) måste stå tomt lääänge innan man vet att det är borta (tänkte om du blandade ihop eller skrev fel) =).

Det kan hända att jag har blandat ihop det. ???
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Dolvis

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 13 feb-10 kl 21:40 »
Ja älglund, du har blandat ihop det!  :)

Enligt vad jag läst på (men alltså två år sedan drygt på SVAs hemsida, så med reservation för minnesförvrängningar) kan alla HÖNSFÅGLAR smittas. Våra påfåglar som hålls med hönsen har smittats. Vaktlarna som vid utbrottet hölls i en bur med endast en nätvägg mot hönsburen visade inga symtom över huvudtaget. Men detta kan mycket väl bero på att hönsen inte hade direktkontakt med dem eller hostade/nös in i vaktelburen.

Simfåglar blir inte drabbade av ILT själva, men kan vara smittbärare. Vi sålde ankor i höstas, de som köpte dem behövde sedan göra sig av med dem och ringde och rådfrågade SVA om smittorisken om de skulle sälja till någon med höns, de fick då svaret att om de inte vistats nyligen (kommer inte ihåg hur lång tid det gällde, tror även här tre veckor) tillsammans med höns med aktiva symtom så var de inte längre smittbärare.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #14 skrivet: 14 feb-10 kl 14:48 »
Jag har haft ILT och valde ta bort alla djuren efter jag samlat på avelsägg. Jag fick utbrottet i november
men fick många att överleva tack vare theramycin som inte egentligen inte tar på virus men i alla fall vände det väldigt fort. I mars måndag fick min djur sen avlivas efter äggen samlats för kläckning INGEN kunde se att mina djur varit så sjuka dom värpte jättebra och var friska. Men jag valde avliva alla för att vara säker . SORGLIGT och skitjobbigt var det men man var inte tvingad göra så men valde i alla fall göra så.
Jag hade väldigt bra befruktning och fick många friska kycklingar. Sanerade hönshuset kalkade hönsgårdar gårdarna stog tomma hela sommaren och ungdjuren gick i andra gårdar till hösten. Nu vaccinerar jag alla höns. Det är nu 10 år sen.

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #15 skrivet: 15 feb-10 kl 17:03 »
Det blev visst inte så mycket om ämnet på denna tråd, mer bara hur man skulle göra om man har eller får ILT. Vilket oxå är intressant.
Dom gör som dom vill och vi mé

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser