Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP, Akut! Hönsen dör!  (läst 7000 gånger)

Eva-Marie

• Skåne
HJÄLP, Akut! Hönsen dör!
« skrivet: 12 feb-10 kl 12:33 »
För 3 dagar sen skrev jag ett inlägg om ev mögelförgiftning på 2 av mina höns som låg döda. Sen dess har en höna om dagen legat död när jag kommit ut. Nu börjar flera av dem, som går i olika avdelningar, se konstiga ut. De har ett öga stängt, ser slöa och lite hopkurade ut. De är lite "bubbliga" i ögonen. Ej något gult var, utan det ser mer ut som vatten, ofärgat och vått. Har försökt ringa vår vanliga veterinär, men han är naturligtvis ledig idag. Snälla, vad kan detta vara. Hänger det ihop med de dåliga morötterna, eller är detta något helt annat, nån förkylning. Hittills har ingen av hönorna med de konstiga ögonen dött, men de ser inte piggare ut heller sen igår. De hönor som har legat döda har jag inte märkt något på innan. De har bara dött knall fall.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Lövbacken

• Västmanland
SV: HJÄLP, Akut! Hönsen dör!
« Svar #1 skrivet: 12 feb-10 kl 12:46 »
Hej!

En av mina hönor fick också bubbligt i ögat, kolla in den här tråden, det finns en bild på ögat och bubblet, hoppas att det blir bättre.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=79556.msg664961#msg664961
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 12 feb-10 kl 12:58 »
Vattniga ögon kan vara kopplat till luftvägsinfektioner eller också att de fått någon ögoninfektion. Men med tanke på att dina höns dör en efter en och flera har likadana ögon som jag förstått så verkar det handla om något värre än en ögoninfektion.  :-\

Hög dödlighet med samband av bubbliga ögon är t.ex. ett symtom på ILT i flocken.  :-\
Ta kontakt med SVA och se vad de säger, du kan ju få någon höna obducerad för att få reda på exakt vad det är, och det behöver ju inte vara något så allvarligt som ILT utan kan ju mycket väl vara något annat som går att bota. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 12 feb-10 kl 13:02 »
Håller med Linkoso. När det är så många som dör är det absolut läge att att skicka in för obduktion för att få veta om det är något smittsamt.

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 feb-10 kl 15:55 »
Har precis varit i Kristianstad och lämnat i den hönan som dog i dag för obduktion. Veterinären jag pratade med på SVA tyckte att det lät som om det skulle kunna vara ILT. Är nästan gråtfärdig, vad ska man göra nu. Har visserligen inte fått svar än, men fruktar det värsta. Tänk om alla mina höns dör. Ska man börja om från början då? Nu när man äntligen har fått ihop de raser man vill ha, och har lagt ner en massa jobb. Fy, jag vill inte tänka på det bara. Håller tummarna, men vågar inte hoppas så mycket.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 12 feb-10 kl 16:16 »
Håller också tummarna för dig.
Hedemorahöns

ELINORE

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 feb-10 kl 16:42 »
Hej!

Jag är ny med höns och nästan det första som hände var att mina höns fick ILT. Det var precis som du skriver men dom andades tungt också. 3 av mina 27 höns dog. Men nu är alla andra friska och mår prima o dom värper som bara den. Det jobbiga var att man kände sig så maktlös. Men det positiva med det hela är ju att dom blir resistenta. Men man ska inte ta in nya höns på ett år om dom inte har haft ILT. Nu ska ju inte jag hålla på med utställning och så. så jag behåller alla, Avels ägg kan man ju sälja om man tvättar dom med virkon s innan. Lycka till och jag hoppas att det löser sig för dig.

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 feb-10 kl 17:35 »
Men är det inte så att hönorna som överlever blir smittbärare hela livet? Kan de smitta sina egna kycklingar i så fall också eller är det bara nyinköpta hönor som kan smittas? Kan man i så fall aldrig sälja en höna eller kyckling mer, om man nu behåller dem som överlever alltså, och inte slaktar ut?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 12 feb-10 kl 18:08 »

Det finns god chans att kyclingarna blir motståndskraftiga mot ILT. Enligt SVA-s  hemsida.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ELINORE

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 feb-10 kl 18:17 »
Vad sva sa till mig var att det kan smittas upp till ett år om hönan utsätts för stress som tex byta hem. Kycklingar kan du sälja om man vaxinerar dom. Det bästa vore om alla vaxinerar sina höns sa dom också för då blir man ju av med det. Och en del höns är redan resistenata  från födseln.

Själv kommer jag vaxinera mina kycklingar.

Jag har verkligen inte hjärta att slakta mina höns jag är för mycket kompis med dom. Det kan ju tyckas vara idiotiskt men sån är jag ;) Samtidigt så tänker jag inte utsätta andra för ILT heller så det blir ingen utställning för min del.

Men som sagts innan här på tråden så är det ju inte säkert att det är ILT.

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 feb-10 kl 19:19 »
Någon som vet vad det kostar att vaccinera mot ILT? Det ska tydligen göras kontinuerligt varje år läste jag på SVA.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 12 feb-10 kl 19:30 »
Har för mig att det går på ca 300kr och då räcker det till 1000 höns. Men man kan inte spara vaccinet efter "öppning".
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 13 feb-10 kl 10:43 »
Men är det inte så att hönorna som överlever blir smittbärare hela livet? Kan de smitta sina egna kycklingar i så fall också eller är det bara nyinköpta hönor som kan smittas?

Jo det är riktigt de blir smittspridare resten av livet. Alla de träffar på blir smittade, sina egna kycklingar och inköpta djur.

Samma sak gäller ju vaccinerade djur, de smittar också andra osmittade individer,. resten av livet.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 13 feb-10 kl 15:21 »
Tack  Grimla för ditt inlägg.
Jag tror att många på forumet inte förstår vidden av ILT.
Hedemorahöns

ORCA

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 feb-10 kl 16:44 »
Vad SVA sa till mig var att dom bär på sjukdomen hela livet men smittsamheten avtar med tiden och ligger latent tills något får det till att blossa upp tex stress situationer. Precis som vattkoppor som kan komma igen som bältros om en människa blir utsatt för någon slags stress. Det verkar som några utav våra hönor redan bar på antikroppar så det kan nog vara rätt vanligt att höns redan bär på det tyvärr.
Och ja jag har sett hur allvarligt ILT kan vara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser