Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är den bästa/lättaste tiden att skaffa hönor?  (läst 1550 gånger)

Velanda

• Västergötland
När är den bästa/lättaste tiden att skaffa hönor?
« skrivet: 10 feb-10 kl 17:21 »
Hej,

Planerar att bygga ett hönshus i vår och då jag är helt grön i hönsvärlden undrar jag hur lätt det är att få tag på hönor? Jag har bestämt mig för att skaffa en Brahmatupp med två brahmahönor samt en eller två Faverollehönor för att få lite fler ägg.

När är det lättast att få tag på unghöns och behöver man boka innan? Vilken ålder är den bästa på dom om man vill få dom sällskapliga och tama?  Kan tilläggas att jag  bor i Trollhättan ifall det finns några uppfödare i närheten som läser detta.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När är den bästa/lättaste tiden att skaffa hönor?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-10 kl 18:02 »
Under sommaren hösten brukar det sällan vara problem att få tag i höns. Men om man vill vara säker på att få tag i djur av en speciell ras/färg eller nära "hemma" kan det vara en klok idé att kontakta uppfödare redan nu och göra en bokning eller  kolla om/när de har kycklingar till salu.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 feb-10 kl 20:45 »
Eftersom du redan nu har bestämt dig för vilka raser så rekommenderar jag dig också att kontakta en uppfödare redan nu men du kommer säkert inte få hem dem för än till sommaren. Om du köper unghöns bör de vara minst 9 veckor. Eftersom du vill ha två olika raser är det nog att rekommendera att du inte kontaktar en som är genbanksansluten. Det finns ju så många som inte är anslutna men som ändå har mycket fina rashöns.

Lycka till!
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 feb-10 kl 22:18 »
Eftersom du vill ha två olika raser är det nog att rekommendera att du inte kontaktar en som är genbanksansluten.
genbank gäller bara lantraserna, brahma o faverolle är utställningsraser och ingår ej i genbank...
Fjäderfän och kaniner

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 12 feb-10 kl 11:03 »
Hur det är med lanthöns vet jag inte med betr. rashöns är definitivt hösten bästa tiden, i samband med utställningarna. Då finns ett rikt utbud av just fullvuxna höns som uppfödarna inte  har plats  för att  behålla över vintern.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Velanda

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 feb-10 kl 16:49 »
Ja, skaffar jag hönor till hösten så har jag ju hela sommaren på mig att bygga  :)  Har surfat runt på lite olika föreningssidor osv men det är dåligt uppdaterat.  Är det någon som vet om det är utställningar inplanerade under våren i mitt område (V. Götaland)?  Hade varit ett ypperligt tillfälle att få kontakt med uppfödare.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 12 feb-10 kl 17:55 »

Alla bedömningsutställningar brukar vara på hösten eller möjligtvis vintern.
Men ibland brukar klubbarna visa djur på andra tillställningar, ta kontakt med lokalklubben.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 15 feb-10 kl 11:11 »
ett tips om du vill skaffa höns är hönsbytardagar, där kan du hitta både det ena och de andra, samt skapa goda kontakter.....
vi ska ha en i norra halland den 10 april www.brantas.se
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 15 feb-10 kl 12:04 »
ett tips om du vill skaffa höns är hönsbytardagar, där kan du hitta både det ena och de andra, samt skapa goda kontakter.....
vi ska ha en i norra halland den 10 april www.brantas.se

den dagen vill man inte missa ;D
Fjäderfän och kaniner

Velanda

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 15 feb-10 kl 18:36 »
Tack för tipset om hönsbytardagen  :) . Lite tidigt att komma hem med något då det inte lär finnas någon boning klar, men vore trevligt att få prata med lite fler hönsintresserade och kanske hitta någon bra uppfödare. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser