Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket mark-nät?  (läst 2097 gånger)

Miranda

Vilket mark-nät?
« skrivet: 09 feb-10 kl 11:43 »
Hej!

Vi bygger kaningård för fullt men behöver lite tips o råd. Gården för honan som ska föda fram kullen får ett stort bohus med en stor flyttbar utegård. Gården har svetsat fyrkantsnät men om man använder det nätet som marknät kommer det inte många gräs strån upp ur maskorna.

Hönsnät då? Hur ska man tänka med maskstorlek, tänkte på stryprisk för mamman och ungarna om de kan pressa in huvudet o fastna...

Annat nät?  ???

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Vilket mark-nät?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-10 kl 11:45 »
Fyrkantnät 25x50 mm.

Miranda

« Svar #2 skrivet: 09 feb-10 kl 11:48 »
Vart köper man det?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 09 feb-10 kl 11:56 »
Hur stor ska utegården vara? Jag brukar använda kompostgaller som botten i mina betesburar, men då gäller det att marken är helt plan, annars bildas det glipor som ungarna garanterat kommer att hitta.
Ett nät bör inte vara större än 2,5 cm åt ena hållet. Större maskor kan ungarna få in huvudet i och fastna.
Det nät som Ulric syftar på finns att köpa på Högberga (www.hogbergaab.se), men det är sjukt tungt att klippa. Å andra sidan håller det ju länge, men om du inte bor så du kan hämta på deras lager i Matfors så blir det väldigt dyrt... frakten på en sån 25-meters rulle är inte nådig...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Miranda

« Svar #4 skrivet: 09 feb-10 kl 12:35 »
Gården blir 1 gånger 2 meter...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 09 feb-10 kl 13:36 »
Gården blir 1 gånger 2 meter...

Ja, men då funkar ju kompostgaller, om du modifierar måtten på gården lite... Dom är 68 cm x 89 cm tror jag...

/Sara

Miranda

« Svar #6 skrivet: 09 feb-10 kl 14:24 »
Men vi har en sån bucklig gräsmatta.... Finns det inte sexkantsnät som har maskor 25 gånger 25 mm?

Jag har haft kaniner som knipsar av hönsnät, är det vanligt?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 09 feb-10 kl 16:18 »
Sexkantnät är ju hönsnät, så det är inte att rekommendera. Men Högberga har även nät som är 25x25, plus en massa andra storlekar, så det blir väl till att handla där då... En sån rulle räcker länge. ;)

/Sara

Gösta

« Svar #8 skrivet: 09 feb-10 kl 17:47 »
På den tiden jag jobbade med betesburar använde jag armeringsmatta Har för mig att rutnätet var runt 50 x 50.
Fungerade utmärkt. Finns att köpa på brädgårdar och byggvaruhus.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser