Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i Zoo-affärer  (läst 6853 gånger)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Höns i Zoo-affärer
« Svar #20 skrivet: 08 feb-10 kl 19:44 »
Vad det gäller tuppen så får man väl hoppas att han inte behövde vara där alltför länge.

Jag vet inte vad det finns för bestämmelser om vilka djur som får gå tillsammans etc, men jag blev lite fundersam i helgen när vi var på en 4H gård där de hade hönor och undulater/parakiter tillsammans. De bodde i ett rätt kallt, oisolerat litet stall i en innätad box, de hade en värmelampa, sån som jag har till mina kycklingar rätt högt upp i taket. (jag vet inte mycket om undulater men måste inte de ha mycket varmare än så?) I samma stall hade de tre shettisar och av någon anledning stod radion på dygnet runt...

I ett annat "skjul" gick ett gäng getter tillsammans med oräkneligt många ankor och ett par minigrisar, även de hade ett gäng värmelampor upphängda lite här och var. Kaniner fanns där också förresten fast de gick inte tillsammans med de andra djuren, på samma golvyta alltså, det var samma hus.

Hehe.....jag har nymparakiter dvärghöns och undulater tillsammans ute nu i min voljär :-\ :-X det funkar skitbra och jag ser inga problem med att ha dem ihop :P ::)   De har ett "krypin" där det hänger en värmelampa så det är + grader där ;D  Men undulaterna och nymfarna är 100 ggr mer ute än inne...........även i -20!!! :o 
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Jakobsson

« Svar #21 skrivet: 08 feb-10 kl 19:54 »
Menar du att de hade en tupp inne i en liten fågelbur eller?! :o 

Vi har en zoobutik här nere med.....(i tyringe) som med har höns fast denna har voljärer utomhus som de går i  ;D

//njura

Fast den ligger ju på en gård mitt ute på landet, inte mitt inne i city.
Dessutom har han byggt voljärer utomhus enbart till hönsen, dom har tak, pinnar & grejer & han har bara höns på vår, sommar & en liten bit in på hösten. Det är tropicstallet ifall ngn vill kika på deras hemsida.

///
Jakobssons fru :)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #22 skrivet: 08 feb-10 kl 20:06 »
Fast den ligger ju på en gård mitt ute på landet, inte mitt inne i city.
Dessutom har han byggt voljärer utomhus enbart till hönsen, dom har tak, pinnar & grejer & han har bara höns på vår, sommar & en liten bit in på hösten. Det är tropicstallet ifall ngn vill kika på deras hemsida.

///

Hej!
Ja jag menade bara väl  ;D   Jag gav den beröm............................himla fint byggt med stora fina voljärer med fåglar och höns  ;D     

Men jag tänkte på en sak.......................vad ä det igentligen för skillnad på att ha en tupp på landet eller i stan................den är ju lika mycket till salu.... :P    och jag tror inte någon köper en tupp och har den i en liten 50'50'50 bur! om den var i en voljär så var det ju inga problem.............hönorna hade väll blivit sålda... ::)    jag tror köparen försöker efterlikna djuraffären så mycket som möjlig...och ger den en voljär! Och man kan ju inte säga något om att den är inne!!!  Många av er har väll med höns instängda nu om vintern :P

//njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

patrick.

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 08 feb-10 kl 20:13 »
en tupp ska ju vara ute på landet och strätta i gödselhögen inte i soptunnan  ;D ;D ;D ;D
 fast nu har ju inte alla höns turen att få göra det ....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 08 feb-10 kl 20:21 »
det var i dom tankegångarna jag var i mitt inlägg.
Asså är det den generella djurhållning dvs skötseln av djuren som kritiserades eller var det att man höll "andra" normalt inte förkommande djur i butiken.

Både och. Jag tycker inte det verkar schysst mot något av djuren som var där som de hade. Till och med min kompis reagerade på ett akvarium t.ex. och sa - VAD SMUTIGT, JÄTTESKITIGT!  :o

Sedan så tycker jag det inte var schysst emot tuppen att sitta bland en massa skränande parakiter och andra fåglar som sprang runt benen på honom (han såg SKITSUR och irriterad ut) men inte en enda egen kompis av sin egen art.

Linslus: Ja, både gnagare och fåglar och reptiler var alla i samma rum och stod tätt intill varandra. Allting var i samma rum.

Det var det jag ville komma med.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 08 feb-10 kl 20:31 »
Här har jag försökt ritat upp så bra jag kommer ihåg av det...

Det röda är varor. De mörklila är gnagare, de ljusgröna är reptiler, den ljusblå är papegojburen, de mörkgröna är burfåglar, den orange är också burfåglar + tuppen... Det mörkblåare är akvarium.  Den där längst ned till höger är kassan. Sedan de gröna strcken är ingången.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 08 feb-10 kl 20:39 »
Och här kan ni läsa lite omdömmen om vad andra tycker som har varit där också om det är intressant...

http://www.rejta.se/omdome/31688/Palm+Zoo

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 08 feb-10 kl 20:41 »
Känner att jag måste hoppa in i denna tråd. Men mina "egna"åsikter håller jag för mig själv  ;) ...

... Det där med att alla de olika djuren var i samma rum, är väl normalt i en djuraffär ??? har inte varit i allt för många i mitt liv men i de x-antal jag har besökt så är alltid, reptiler, gnagare, fåglar m.m i samma rum, men i olika burar förstårs. Vi själva skulle väl aldrig göra det, men gör inte alla zoo affärer det ???

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 08 feb-10 kl 20:43 »
Nej, många Zoo-affärer, och "de bra" enligt mig har egna rum åt djuren. Gnagarna separerade ifrån alla fåglar med sitt skränande som papegojor t.ex., och folk ska helst inte kunna komma åt och peta vid burarna. Utan t.ex. en annan affär i uppsala har glasväggar som man kan se in igenom, men dörren till djuren är låsta.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #29 skrivet: 08 feb-10 kl 20:45 »
på alla djuraffärer jag vart på så har gnagarna och fåglarna vart i samma rum och reptiler och fiskar i ett annat rum  ::)   :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #30 skrivet: 08 feb-10 kl 20:46 »
Suzan, du vet ju t.ex. hur en Kakadua kan låta. ;) Tänk dig vara en liten kanin och sitta ca en halv meter ifrån en sådan som sitter och vrålar dagarna i ända. Aj. :P

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 08 feb-10 kl 20:47 »
Ring och anmäl, det har jag gjort ett antal gånger..
Palm Zoo är ju ökända för dålig djurhållning, och någon gång måste ju myndigheten få nog. Fråga gärna vilka regler som gäller när det är olika djurtyper som har ett jaga - byte relation med varandra..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 08 feb-10 kl 20:52 »
Jo, de har blivit anmälda väldigt många gånger innan har jag förstått och läst om prat om att de sålt sjuka djur ibland, fulla av löss m.m som dött hemma hos den nyblivna ägaren.  :-X Hubba.........

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 08 feb-10 kl 20:55 »
Och lika viktigt som att anmäla - handla inget ( även om du villvillvill ) i den butiken. De ska f.n inte få klirr i kassan!

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 08 feb-10 kl 20:55 »
det är lag i sverige att man inte får blanda djuren hur som helt utan måste ha ett rum för fåglar och gnagare och ett för fisk och reptiler.det har med smittor, när jag jobbade i zoo butik så var det strängt förbjudet att tex tvätta fåglarnas vatten skålar i samma rum som reptilerna. en godkänd zoobutik är medlemmar i nått som heter ZOORF och vad jag vet så har dom ganska höga krav på hur och vad för typ av djur man får ha i sin butik men tyvärr så finns det alltid "loop holes" där oseriösa personer öppnar butiker hur som helst och inte har ett piss kunskap om djuren dom säljer. :/ 
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 08 feb-10 kl 21:00 »
och inte har ett piss kunskap om djuren dom säljer. :/

"Lessons Sparvpapegoja, vad är det´*får förklara*? *ringer upp någon snubbe, frågar igen - Hette den Lessons sa du??? påminner om lovebirds i utseende?* Lessons Sparvpapegoja, känner du till den? Aha... När tror ni man kan få in den så fort som möjligt (jag står, VÄNTA, VÄNTA, JAG SKA INTE SKAFFA NÅGON GOJJA NU OCH VERKLIGEN INTE HÄRIFRÅN, JAG VILLE BARA HA TIPS O-----O'')"

Exempel på okunskap och "pengagalen" då han kastar sig direkt över telefonen och ska ha in fåglarna PÅ EN GÅNG? ::)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #36 skrivet: 09 feb-10 kl 00:10 »
väldigt vanligt att reptiler bär på salmonella smitta(en anledning till att man alltid ska tvätta händerna efter kontakt med tex en orm) Jag tror att det kan vara stressande för en orm att känna doften av mat hela dagarna(gnagare) tungan måtte ju gå i ett på de om de är bredvid varann...
Okunskap är vanligt i zoo affärer... många gånger hört folk bli lurade...
Fjäderfän och kaniner

Jakobsson

« Svar #37 skrivet: 09 feb-10 kl 07:48 »
I dom zoobutiker vi besökt utom 1 har fåglarna 1 rum, gnagare 1 rum & akvarier i 1 samt reptiler i 1. På några ställen har dom haft fiskar & reptiler i samma, men det e ett fåtal bara. Sen i 1 butik hade dom som TS skriver allt i samma. Den blev omskriven & anmäld & fick bomma igen + att ägaren fick förbud att starta sådan verksamhet igen då han tydligen gjort likadant ngnannanstans i Sverige tidigare.

Det finns ju regler på detta av olika anledningar som skrivits & dom ska ju följas pga vad som är bäst för djuren!

Stå på dig, Linkoso! Det är rätt agerat enligt mig!

//

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #38 skrivet: 09 feb-10 kl 10:32 »
Jag undrar varför folk är så rädda för att bli "inblandade" eller stå för vad de tycker är fel.
Först skulle jag ta en diskussion med djuraffären som jag tycker har fel/dålig djurhållning och hjälper inte det så skulle jag anmäla, men stå för att det är jag som anmäler.
Vad skulle hända? mer än att djuren får det bättre.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #39 skrivet: 09 feb-10 kl 15:48 »
Det jag är rädd för är att på något sätt hamna i något skit, eller det kanske inte är möjligt?  :-\ Har aldrig anmält något förut, mest hört om andra under uppväxten och ibland får man en uppfattning om att det kan bli ett jäkla liv och bråk och massa skit... Men det kanske inte är så?

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 3 användare
torbjorn, Rosanne, Bibbi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser