Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, två döda hönor och en sjuk!  (läst 1409 gånger)

Eva-Marie

• Skåne
Hjälp, två döda hönor och en sjuk!
« skrivet: 08 feb-10 kl 12:37 »
När jag kom ut i hönshuset i dag så låg en av mina dvärgbrahmor död på golvet. I en annan avdelning låg en död lohmankyckling och i en tredje avdelning vinglar en svart dvärgkochinhöna omkring och ser slö och yr ut. Vad har hänt? I går märktes ingenting. De går i  samma hönshus, men i olika avdelningar och har inte gått tillsammans alls. Jag har inte bytt foder heller, förutom att jag börjat ge dem lite rivna fodermorötter varje dag, men det ska de väl kunna äta. De har inte haft diarré. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra? Snälla, svara snabbt!
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Eva-Marie

• Skåne
SV: Hjälp, två döda hönor och en sjuk!
« Svar #1 skrivet: 08 feb-10 kl 15:31 »
Min man tror att det kan vara morötternas fel. Han säger att han har sett att en del har varit lite mögliga, men jag tycker att jag har tagit bort såna som inte har sett ok ut. Hur känsliga är hönor för mögel o likn. Kan det vara detta som är boven i dramat? Någon annan som råkat ut för något liknande?
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hjälp, två döda hönor och en sjuk!
« Svar #2 skrivet: 08 feb-10 kl 15:40 »
Äldre hönor brukar inte vara särskilt känsliga om de inte får i sig STORA mängder eller om det är någon riktigt farlig mögeltyp. 3 kycklingar, 4 veckor gamla förlorade jag genom mögelförgiftning. En blev lite vinglig men repade sig.

Citat ifrån http://web.telia.com/~u64006586/snurr.htm

Citera
Aspergillos
Mögelförgiftning

--------------------------------------------------------------------------------

Aspergillos är en speciell form av andningsbesvär som förorsakas av mögelsvampen Aspergillus fumigatus.

Symtom: Smittade djur låter höra en starkt pumpande andhämtning, är matta, törsta och aptitlösa. Ibland kan underliga ormande huvudrörelser ses. Det beror på mögelhärdar i hjärnan.
Denna infektion drabbar mest kycklingar och halvvuxna djur. Sporadiskt kan den även drabba vuxna djur, vars motståndskraft kraftigt nedsatts av andra sjukdomar.
Smittspridning: Smittan finns i miljön - djuren smittar alltså inte varandra. Mögelsporer kan finnas i en smutsig kläckare, i halm, foder eller i golvströet.
Åtgärder: Drabbade djur avlivas - det finns ingen bra behandling.
Åtgärderna är främst förebyggande: Smittkällan undanröjs. Kläckningshygienen ses över, liksom inköpsställen och förvaringsmöjligheterna av foder, halm och strö.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 2 användare (1 dolda)
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser