Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och anka?  (läst 2473 gånger)

Azhag

• Ingenjör eller trädgårdsmästare, det är frågan...
    • Gästrikland
Höns och anka?
« skrivet: 08 feb-10 kl 12:35 »
Är det en möjlighet, eller kommer det bli bråk?
Eller är det några andra saker som talar emot, sjukdomar, olika temperaturkrav, olika foder...?

Tack för visat intresse!
Welcome to the Internet - where boys are boys, boys are men, and fourteen year old girls are the FBI.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Höns och anka?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-10 kl 12:47 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=83360.msg708920#msg708920

En annan forummedlem letade upp att det faktiskt inte är tillåtet att ha höns och ankor tillsammans, men om man bara har dem till självhushållning så får man ju själv ta ställning till hur mycket man måste följa alla regler. Man har kanske inte obegränsat med byggnader för att hålla de djur man vill ha.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 feb-10 kl 12:52 »
hos mej funkar det utmärkt att ha höns o ankor tillsammans. den ENDA nackdelen här hemma är att ankorna slabbar sjuk mycket med vattnet så det bli ganska smutsigt fort. men jag har aldrig haft några andra problem med att ha ankor o höns tillsammans. men är också ganska individuellt med det där.jag har hört att man absolut inte ska blanda ankor o höns men för mej och flera andra så funkar det.ankorna och hönsen här delar reden och gör allt ihop. jag tycker att du ska testa och se. lycka till :)   
« Senast ändrad: 09 feb-10 kl 11:03 av dazza »
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 feb-10 kl 13:23 »
se bara till att ha tillräckligt många honor till ankhanen så
att han inte sätter på hönsen för då kan de gå illa...

jättemånga har myskankor ihop med höns även om det är olagligt pga ankor kan bära på sjukdomar som kan smitta hönsen...
Fjäderfän och kaniner

Azhag

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 08 feb-10 kl 14:10 »
Går det inte att ha en ankhona istället? Då slipper man ju det problemet =)

Och vad ska man ha för anka i så fall då? Tänkte ha Hedemorahöns ( Hette dom så tro? :P Jag är för ny!), och ankan mest för att slakta på hösten...

Tack för alla svar! :D
Welcome to the Internet - where boys are boys, boys are men, and fourteen year old girls are the FBI.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 08 feb-10 kl 14:27 »
Du kan såklart köpa ällingar varje vår, om du vill det, men ankor är flockdjur, så du bör inte ha bara en även om de går med hönsen. Om du har två honor och en hane, så bör du få 20-50 ällingar plus lite ägg varje år, beroende på vilken ras du väljer och hur gamla ankorna är. Om du inte vill ha så många ällingar är det ju bara att äta upp fler ägg, eller sälja ällingarna till någon annan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 08 feb-10 kl 15:48 »
jättemånga har myskankor ihop med höns även om det är olagligt pga ankor kan bära på sjukdomar som kan smitta hönsen...

Vet inte om vi syftar på samma sak nu men som du skriver om sjukdomar - Ankor kan vara latenta smittbärare av sjukdomar de fått säg:

Det är en gård med höns som bär på en sjukdom, de har ankor ihop. Ankorna kommer i kontakt med smittan men blir inte sjuka själva. De säljer ankorna till någon som släpper ihop med sina höns, resultatet kan bli att ankorna för över smittan från den förra gården till dessa höns som insjuknar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-10 kl 16:26 »
samma sak mena jag linkoso...
pekingankor lämpar sig bäst att föda upp för slakt
Fjäderfän och kaniner

Azhag

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 09 feb-10 kl 12:51 »
Jag ämnar inte sälja ankorna vidare, utan äta upp dom! Och jäklar va dom måste spotta ut ungar, 20-50?? Man får nog äta ägg... :P
Men i år är det bara på prov, så två honor då, om det räcker med två? Så får vi se om vi trivs med allt så blir det kanske en mer permanent betingelse med ankor på gården, och därmed även eget ank-hus.

Tack för alla svar!

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 feb-10 kl 12:56 »
Så får vi se om vi trivs med allt

Svårt att inte trivas med ankor... vänta tills ni får se äggen,ungarna och det fina köttet mums... ;D
Fjäderfän och kaniner

Azhag

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 09 feb-10 kl 16:22 »
 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser