Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elektrisk katt...  (läst 10607 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
elektrisk katt...
« skrivet: 06 feb-10 kl 08:30 »
Min katt samlar extremt mycket statisk elektricitet på vinterhalvåret. Man får ofta en lätt stöt när man börjar klappa henne och efter en stund ligger den annars burriga pälsen slickad mot kroppen. Hon är världens goaste katt men det här gillar hon så klart inte alls. Hon blir verkligen irriterad, så klart. Har ni erfarenhet av detta och något tips om vad man kan göra för att avelektrifiera henne??? (Har tidigare haft två katter, och det var alltid bara den här som blev så väldigt elektrisk)
Tacksam!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: elektrisk katt...
« Svar #1 skrivet: 06 feb-10 kl 08:39 »
Sköljmedel? ;)
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 06 feb-10 kl 08:46 »
Om du tar lite vatten på din hand, så att den är fuktig, kommer det inte att bli någon urladdning av den statiska elektriciteten. Katter brukar inte ha något emot den lilla fukt som krävs. Om katten inte har något emot att bli badad finns det schampon som motverkar statisk elektricitet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-10 kl 08:48 »
Tack! Vatten på handen låter bra. Men bada, det går nog inte med denna katten...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 06 feb-10 kl 14:34 »
prova med det här:

http://www.zoocenter.nu/sortiment/ProdBild/PCL_SprayBalsam-Blue_5.jpg

funkar fint på både hund och katt och är dessutom bra för pälsen. finns i alla djuraffärer (t ex djurmagasinet) och är flaskan slut finns refill att köpa som räcker till två påfyllningar. jag har använd det på mina katter och använder det på mina hundar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 feb-10 kl 14:38 »
Om man håller katten i tassen (trampdynan) och klappar så ska det gå bra säg det.

Förövrigt är det likadant här!
Likadant med barnen när dom suttit i soffan. :)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 06 feb-10 kl 14:57 »
Jag brukar "avelektrifiera" mig själv genom att stryka handen mot väggen. Har detta som vana från jobbet där man ideligen får stötar annars. Hjälper väl lite i alla fall.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 feb-10 kl 16:28 »
Torr luft och vissa saker i bostaden främjar statiska laddningar.  Jag gick en gång i en skola som hade syntetisk heltäckningsmatta lagt på betong, och man blev alltid laddad och gnistor for mellan alla.

Kattskinn och ebonit gjorde vi ju laddningar på fysiktimmarna, så en katt kan bli kanske lätt bli laddad.
Ett känt batterimärke hade en katt under urladdning som logga.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 feb-10 kl 21:14 »
Det finns antistat sprejer att köpa i zooaffärerna.

Ett annat tips som jag fått av kattdomare är att ha lite skjöljmedel i golvskurvattnet. Och så förståss att inte ha så mycket syntettaxtilier överallt, ex fleece.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Altair

« Svar #9 skrivet: 10 feb-10 kl 21:22 »
prova med det här:

http://www.zoocenter.nu/sortiment/ProdBild/PCL_SprayBalsam-Blue_5.jpg

funkar fint på både hund och katt och är dessutom bra för pälsen. finns i alla djuraffärer (t ex djurmagasinet) och är flaskan slut finns refill att köpa som räcker till två påfyllningar. jag har använd det på mina katter och använder det på mina hundar.

Bra för pälsen.. men vad händer när de tvättar sig och får det i sig? Är det också bra?
Jag passar på att gosa med min katt när hon har legat i duschen ett tag för att titta på vattendropparna som rinner nedför väggarna efter att jag duschat, då är hon fuktig om pälsen så det inte knastrar så mycket :)
Altair är den starkast lysande stjärnan i stjärnbilden Örnen.
HMS Altair, 1:a klass torpedbåt sjösatt år 1909.
HMS Altair, torpedbåt sjösatt år 1956. HMS Altair, skolfartyg sjösatt år 2007.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 10 feb-10 kl 22:12 »
det är ingen fara om hon tvättar sig. det är som sagt speciellt framtagen för djur och då är det som med hund- eller kattschampoo att de inte blir dåliga då de får i sig. sedan hjälper det också som sagt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

olstorpcity

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 feb-10 kl 22:27 »
Det verkliga problemet är väl att du har för torrt där hemma. Skaffa ett akvarium, det gillar kattor att studera och innemiljön blir bättre för dej också.  ;)

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 14 feb-10 kl 13:44 »
Nja, akvarium kanske inte hjälper... Mitt hus är på 40-50 kvm. Har ett akvarium på 150 liter. Och två elektiska katter. Men de gillar akvariet - speciellt nu när de blivit vinter-innekatter.
Tant inte fru, om jag får be. :D

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 feb-10 kl 22:44 »
För 40år sen hade många bilar en rem som hängde ner i marken. Detta ansågs ta bort statisk elektricitet. Kanske värt att prova på katten? :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 feb-10 kl 01:46 »
Jag brukar roa mig med att gå omkring och spraya mitt hem med en såndär blomspruta.. extra ihärdigt på gardiner och andra textilier. Är det riktigt torrt blöter jag handdukar, vrider ur såpass att de inte droppar, och hänger upp här och där.
Så mår både jag och jycken bättre.

Ember

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 mar-10 kl 13:03 »
Jag brukar roa mig med att gå omkring och spraya mitt hem med en såndär blomspruta.. extra ihärdigt på gardiner och andra textilier. Är det riktigt torrt blöter jag handdukar, vrider ur såpass att de inte droppar, och hänger upp här och där.
Så mår både jag och jycken bättre.

Tack för det roliga tipset! Har samma problem med mina katter, det riktigt knastrar om dem. Beror på torr inneluft, vilket inte är bra för mina luftvägar heller. En annan bra grej är att ha mycket gröna växter. De fuktar luften och renar den.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 17 mar-10 kl 13:21 »
Det finns luftfuktare av lera som man hänger på elementet, men jag vet tyvärr inte var man får tag i dem.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #17 skrivet: 17 mar-10 kl 21:22 »
Nu är det bättre med katten, man kan klappa henne igen utan att hon förskräckt hoppar till av en elektrisk stöt. Det beror så klart på att det inte är så kallt och torrt längre. Tack för alla tips!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser