Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man blanda oliak hönsraser i samma gård?  (läst 13217 gånger)

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
Kan man blanda oliak hönsraser i samma gård?
« skrivet: 28 jan-10 kl 21:03 »
Hej!
Jag funderar på att rusta upp ett gammalt hönshus som finns på våran gård. Har aldrig haft höns förrut och vet inte vilken ras jag vill ha. Men kan man blanda och ha olika raser i samma hönshus/ hönsgård) Har inte tänkt ha fler än 5-7 st.
Kan man blanda och ha både dväghöns och vanliga stora höns?
Vilka raser är lättskötta för en nybörjare?
tacksam för svar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kan man blanda oliak hönsraser i samma gård?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-10 kl 21:06 »
visst kan du blanda... smartast att ha en dvärgtupp om du har både stora och små höns... dvärgkochin är en bra nybörjarras
Fjäderfän och kaniner

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 28 jan-10 kl 21:09 »
Smartare att ha höns, av ungefär samma storlek.
Hedemorahöns

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #3 skrivet: 28 jan-10 kl 21:34 »
Det går jättebra att blanda. Ser bara till att inte ha en STOR tupp till små hönor.  ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-10 kl 09:38 »
Eller tvärtom. är inte heller ngn höjdare.
Förutom för den lilla tuppen
Hedemorahöns

chickadee

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jan-10 kl 15:42 »
Lycka, menar du att det kan uppstå problem ifall man har en liten tupp till stora hönor, i så fall vilka? Förutom förstås att eventuella kycklingar ur eventuella ruvägg blir mindre än sina mammor, men det är ju rätt naturligt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-10 kl 17:27 »
det är nog att den lille tuppen får kasta korv i tingstadstunneln hon menar ;D
Fjäderfän och kaniner

KjellX

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 jan-10 kl 17:53 »
 ;D ;D ;D

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 29 jan-10 kl 18:40 »

Haha  ;D
My name is not Rihanna....

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 jan-10 kl 18:42 »

Ja men det är ju tur att någon tänker på den lilla tuppens sexliv ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

chickadee

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jan-10 kl 10:04 »
Tack för spirituella svar. Jag förstår att om man har tänkt sig kycklingar så får tuppen inte vara alltför liten i förhållande till hönorna. Men det kanske är så att han inte ens hittar fram till Tingstadstunneln utan irrar omkring borta i Gamlestan eller ända uppe i Kortedala. Hittade en 17 sek film på youtube som illustrerar problemet. Den lille stackaren har ju inte möjlighet att utöva naturlig beteende så då kanske det inte är förenligt med gott djurskydd...

Small rooster trying to mate with a female brahma!!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 30 jan-10 kl 10:09 »
 ::) ;D ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jordhumlan

• Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 30 jan-10 kl 23:02 »
Hmm, vi har 7 gammelsvenska dvärghöns och 3 blommehönor som går fritt (utom nu när snön ligger djup), vi har ingen hönsgård. Till dem har vi alltid haft dvärgtupp och det funkar jättebra, men nu när den är borta har vi tänkt satsa mer på blomme och därför ha en blommetupp, och samtidigt behålla de dvärghönor vi har. Men så började jag fundera på hur det kommer gå för dvärghönsen att ha en så stor tupp... och i denna tråden kanske jag kan få svar? BLIR det verkligen problem, eller är det så att ni TROR det blir problem? Nån som har erfarenhet?
Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

Jordhumlan

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 31 jan-10 kl 11:39 »
Hmm, vi har 7 gammelsvenska dvärghöns och 3 blommehönor som går fritt (utom nu när snön ligger djup), vi har ingen hönsgård. Till dem har vi alltid haft dvärgtupp och det funkar jättebra, men nu när den är borta har vi tänkt satsa mer på blomme och därför ha en blommetupp, och samtidigt behålla de dvärghönor vi har. Men så började jag fundera på hur det kommer gå för dvärghönsen att ha en så stor tupp... och i denna tråden kanske jag kan få svar? BLIR det verkligen problem, eller är det så att ni TROR det blir problem? Nån som har erfarenhet?

Och så vill jag förtydliga att vi inte kommer spara några blandhöns. Äggen och eventuella blandkycklingar äter vi upp, sparar vi så blir det rena blommekycklingar.

Så: blir det problem för de små hönsen att paras av en stor tupp?

Mvh
Lenapena
Ett underbart liv!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 31 jan-10 kl 12:07 »
Och så vill jag förtydliga att vi inte kommer spara några blandhöns. Äggen och eventuella blandkycklingar äter vi upp, sparar vi så blir det rena blommekycklingar.

Mvh
Lenapena

Varför inte sälja ev. blandrashöns? Det finns många som vill ha sådana i sin trädgård, tupparna kan däremot vara knepigare att bli av med.

Jag har haft alla möjliga storlekar blandade i åratal och aldrig hänt någon olycka. Men har läst att andra råkat ut för det, så risken finns.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Weasel

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 31 jan-10 kl 12:11 »

Ja, de kan skada ryggen och vingarna om det skiljer för mycket i storlek.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 31 jan-10 kl 22:19 »
Men hur ska du veta vad som är blandras eller ren Blomme? Då måste du ha något dominant anlag som sliljer som tex roskam på de andra djuren.

Jordhumlan

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 02 feb-10 kl 13:02 »
Jag ser det på äggstorlek och färg, det är stor skillnad på dem. Så vi sparar bara kycklingar från blommeägg. Skulle en höna gömma ägg och komma fram med kycklingar så sparar vi ingen av dem.
Ett underbart liv!

Ronny

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 02 feb-10 kl 23:52 »
Låter som en mycket osäker metod om man verkligen vill ha "rena" blommehöns, men det beror väl på vad man menar med "rena".
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jordhumlan

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 03 feb-10 kl 20:34 »
Med rena menar jag nog samma som du, Ronny. Ägg från ren blommehöna och ren blommetupp. Finns det nån annan definition?
Har man bara en tupp, som vi, är det inte nåt problem om man har säker koll på vem äggen kommer från.  MEN, skulle jag vara genbank och sälja höns/tuppar hade inte detta hållit måttet, såklart.
Ett underbart liv!

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser