Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling eller ägg!  (läst 3271 gånger)

Skånelantis

• Skåne
Kyckling eller ägg!
« skrivet: 28 jan-10 kl 11:44 »
Nu startar jag ett nytt ämne för att det inte ska förstöra tråden Blomme / Hedemora under  Raser.
Alla fina svar på min fråga i den tråden genererar fler frågor som inte har med ras-frågan att göra:

Innan jag började läsa allt om höns jag har kunnat hitta, så tänkte jag börja med ett fåtal djur och sen utöka efterhand. Nu har jag förstått att det inte är helt oproblematiskt att göra så. Dels pga hönsens revirtänkande, men även min blödighet. Jag är vegeterian, och skulle inte kunna ha ihjälp tupparna. Min sambo kan bistå mig med det jobbet, men är rädd att jag skulle hinna fästa mig vid djuren. Fast kanske är det en vanesak också.
 Det kanske är bättre att börja med lite fler från början?
 Om, som någron skrev här i andra tråden, det räcker med 4-5 höns för att vara självförsörjande och lite till, så känns det som att ett tiotal höns skulle vara lagom.
1. Ska man försöka få tag på 10 kycklingar från samma ställe, eller man ska nöja sig med färre och låta kläcka fram en andra generation från de första?
2 Går de överhuvudtaget att få tag på 10 kycklingar på ett bräde utan att bli ruinerad?
3 Kan de bli lika tama om man köper 10 kycklingar, som om man kläcker 10 ägg?
4 När kan man könsbestämma Blomme / Hedemora kycklingar?
5 Vid vilken ålder slaktar man tuppkycklingarna?

Lövbacken

• Västmanland
SV: Kyckling eller ägg!
« Svar #1 skrivet: 28 jan-10 kl 12:16 »
1. Ska man försöka få tag på 10 kycklingar från samma ställe, eller man ska nöja sig med färre och låta kläcka fram en andra generation från de första?
2 Går de överhuvudtaget att få tag på 10 kycklingar på ett bräde utan att bli ruinerad?
3 Kan de bli lika tama om man köper 10 kycklingar, som om man kläcker 10 ägg?
4 När kan man könsbestämma Blomme / Hedemora kycklingar?
5 Vid vilken ålder slaktar man tuppkycklingarna?

Är också en nybörjare men kan väl försöka svara så  som JAG tycker  ;D därmed inte sagt att det är rätt.

1. om du ska kläcka fram själv så kommer det ta lite tid ju. Först ska de bli könsmogna och sedan ska de vilja ruva fram ( om du inte maskinkläcker ) kan vara bra med lite blandade åldrar för hierkins skull  ;)

2. Kycklingar kostar ju inte så mkt. Riktpriser för genbanksdjur är 20 kr för dagsgamla sedan 5 kr per vecka. Vuxna djur 150 kr

3.det tror jag

4. skulle tippa kring 15 veckors ålder för den mindra erfarna.

5. Osäker, har för mig kring 3-4 månader...

Ett tips!
När du bestämt dig för den ras du vill hålla, börja lägg ut krokar redan nu för vem du skulle kunna köpa av! Man kan tinga innan de ens finns.
Har du kontakt med säg 4 personer som planerar för kycklingar i år så kan du säkert ställa dig på kö. Sedan vet man ju inte vad resultatet blir ,men det är bra att vara ute i god tid. Har du tur kanske säljaren får MASSVIS av kycklingar och då kanske du kan köpa kycklingar MED mamma.

SLK kräver en ålder på 8 veckor innan man får sälja kycklingar om man inte säljer med mamman.
MEN det är genbanksregler och det är ju inte skrivet någonstans om du tänkt dig genbank eller ej.
Det finns inga regler kring de djur som inte är anslutna till genbank. ( vad jag vet i alla fall )
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 28 jan-10 kl 12:31 »
Köper du alla kycklingarna på en gång och får dem könsbestämda slipper du ta bort överflödiga tuppar. Men å andra sidan kommer dina höns att ruva fram nya tuppar sen så problemet försvinner inte. Man behöver också kunna ta bort sjuka och skadade djur även om det kan kännas svårt. Det är baksidan med att föda upp höns men å andra sidan har de tupparna levt ett tusen gånger bättre liv än alla dessa stackars slaktkycklingar i kycklingfabrikerna.

Det finns inga regler om när man får sälja icke genbanksanslutna djur.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 29 jan-10 kl 01:16 »
Köp några lite här o lite där då blir det ju ingen inavel o sen kan du ju få en vuxen/ung tupp gratis :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 jan-10 kl 07:13 »
Det räcker gott om tuppen kommer från annan kull.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skånelantis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 jan-10 kl 21:06 »
Hur började ni här på forumet med höns?  Hur många höns hade ni från början, och hur utökade ni flocken? "nyfiken"

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 30 jan-10 kl 21:49 »
Hur började ni här på forumet med höns?  Hur många höns hade ni från början, och hur utökade ni flocken? "nyfiken"

Jag kommer inte ihåg, men antar då det senaste jag minns tillbaka (fanns höns hos oss innan jag föddes) var att vi hade och hämtade "urdankade" burhöns på hönserier. Vi flyttade sedan och fick ta över flera ISA brun hybrider som hade en tupp, han levde väll en tid... Sedan så skaffade vi en ny tupp, Grålle - En plymouth rock tupp som vi hade i några år tills grävlingen kom.

Efter ett par år så köpte mamma en höna med kycklingar. Sedan har de förökat sig själva då vi fick in ruvvilliga gener.  :-[

Då hade vi ca 6-15 individer... Nu 14 år senare efter den första ruvande hönan kom till flocken så har jag ca 70st djur i blandrasgruppen, där majoriteten bär på samma gener sedan alla år tillbaka (linjeavel eller vad man nu kallar det >,<).

Har sedan ytterligare ca 30st rasdjur också som jag tagit in genom ägg och lagt under sura hönor. =)
« Senast ändrad: 30 jan-10 kl 21:52 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 30 jan-10 kl 22:10 »
Jag hade tur att få köpa en färdig liten flock.
Tuppen Ture med 3 vuxna hönor (varav en hade 7 kycklingar) och så 2 unghöns.
Av kycklingarna blev det 4 höns - 2 av dom har flyttat hemifrån ;D och 3 tuppar och än så länge lever dom alla 3 ;)
Jag räknar väl med att dom ser till att utöka flocken själva ;D ;D så jag ser fram emot kycklingar till våren.

Torry

« Svar #8 skrivet: 30 jan-10 kl 22:24 »
Vi flyttade till landet från stan för snart 5år sedan. En månad efter vi flyttat in började vi att leta höns, hade bestämt oss för Åsbo men han som vi kontaktat för att köpa höns av svarade inte på telefon när vi hade bestämt att vi skulle komma och gick inte att få tag på framöver heller  >:( så vi fick genom andra kontakter tag i ett par stor Kochin och en gökfärgad maranhöna sen köpte vi två svartkoppar maranhönor av samma uppfödare. Ett år senare hade den ena svartkopparhönan tyvärr dött men vi hade fått en kochinkyckling (höna) och en marankochinkyckling (tupp) ungtuppen fick grannen äta upp eftersom det var omöjligt att sälja den och hönorna var livrädda för honom. Sen dog Kochintuppen och två dagar senare tog höken Kochinhönan  :'(  :'(  Då var det bråttom att skaffa en ny tupp som kunde ta hand om våra tre hönor som fanns kvar. Bramhatuppen Göte var den enda vi kunde hitta med kort varsel så det fick bli som det ville med rasrenheten. Sen fick vi problem med att Göte gick lite väl hårt åt hönorna så då blev det bråttom att få tag i fler hönor och då hittade vi fyra Orpington-Blomme hönor som vi köpte så nu har vi en salig blandning fast vi absolut skulle ha Åsbo.  Jag  trivs jättebra med mina blandisar dom värper bra, stora ägg som är lätta att se skillnad på, ruvar kycklingar gör dom på löpande band  :P lugna och tama är dom går fritt och håller sig på tomten. Dessutom är det så spännade att kycklingarna blir så olika hela tiden. Nu har jag 16 som helst bara skall vara 9. (7 är till salu).
//Torry

Krågedal

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 31 jan-10 kl 06:58 »
Jag har ett stort djur intresse! har hund, katt, gotlandskaniner (genbank) och Kindahöns. När vi flyttade ut på landet kunde vi skaffa höns, och när jag läste om Kindahönan att den är utrotningshotad, och så bor vi i Kindabyggden! Kinda ligger i södra Östergötland Så jag har nu två tuppar varav en ullig, två svarta höner, en gul,( en grå hade jag som dog plötsigt) sen har jag en ungtupp, en ullig grå unghöna, en brun/svart unghöna, två som jag har köpt av "skogskälla", då det var jag som förmedlade hennes höns, och de kommer från ursprungs "kinda", så  det är viktigt att de är i genbank. de unghönsen är en svart och en gul. Och så tycker jag det är roligt att få nya vänner som köper "kinda" av mig!!  Kinda är den av lantraserna som helst vill ruva! En av mina höner ruvade tre gånger i somras!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Krågedal

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 31 jan-10 kl 07:14 »
En sak jag tycker man ska tänka på är att undvika köpa kycklingar, då det är viktigt att de är med sin mor, för det är ju hon som lär ungarna hur man hittar mat och beter sig! Det är ju lag på att hundvalpar ej får säljas under 8 veckor och kattungar får ej säljas under 12 veckor. Men kycklingar tar man ingen hänsyn till. Så låt kycklingarna vara med sin mamma och flock.... Jag köpte två kycklingar som var 4 veckor och då fick jag låna deras mor som fick kallas Kisa-mor, för de kom därifrån (Kisa). För när man har genbank, så får man inte sälja kycklingar, under 8 veckor utan mor.... och när de är ca 8 veckor kan man säkert se vilket kön de har...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser