Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Totalt åtta slaktkycklingbesättningar smittade med salmonella  (läst 1313 gånger)

Anbis

• Skåne
Bara lite info från jordbruksverket. Usch va tråkigt.

http://www.jordbruksverket.se/5.4c58869d12641a3fe7e80002760.html

Terés G

• Blekinge
Jag som bor här i området VILL VETA hur de fått in smittan!!!!!! Lite nervöst om det är via fodret... Det har det varit innan minns jag. Inte för att jag har så många höns, eller förlorar så mycket pengar som de redan drabbade, men jag förlorar mina höns och kycklingar och ankor, det är trist.
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Dina fåglar lär inte dö av salmonella, och du dör inte om du äter dem heller, om du genomsteker dem. Utomlands är det på de flesta ställen fritt fram att sälja salmonellakött och -ägg, i Danmark tex säljs pastöriserad äggvita och äggula, att använda i recept där man inte tillagar äggen, eftersom de vanliga äggen med stor sannolikhet innehåller salmonella. Varför tror du att svenska produkter är dyrare än danska?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Terés G

• Blekinge
Jo, jag vet att de inte dör, men vi gillar att göra glass på våra ägg och äter ibland av sockerkakssmeten osv. Jag vill bara veta om smittan kommit via fodret, om vi har samma leverantör så är det en viss risk...
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Jo, jag vet att de inte dör, men vi gillar att göra glass på våra ägg och äter ibland av sockerkakssmeten osv. Jag vill bara veta om smittan kommit via fodret, om vi har samma leverantör så är det en viss risk...
Har du höns som går ute (kanske inte nu i snön men annars) och rör sig i miljöer där också vilda fåglar håller till finns alltid risken att dina höns får salmonella då Salmonella är vitt spritt i vildfågel populationen. Ägg kan bli smittade men inte lika lätt som kött.

Själv har jag alltid haft mina fåglar ute tillsammans med småfåglar duvor och annat alltid gjort glass, äggtoddy och ätit sockerkakssmet   på hemma ägg utan att  någonsin bli dålig.

Salmonella är en sådan smitta att man måste få i sig tillräckligt stor mängd smitta för att bli sjuk och alla sorter är inte lika patogena. Plus att man om man blir lite infekterad då och då bygger upp en viss tolerans. Förmodligen är det därför folk som äter hemmaägg från frigående fåglar sällan blir sjuka.

Hade jag varit som du hade jag inte bekymrat mig ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nettis

• Smörblommans Siv
De stora uppfödarna köper sitt foder på bulk. Så risken att ditt foder kommer från samma ställe är inte särskilt stor om du köper säckar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser