Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra slaktkniv, inte för dyr, finns den?  (läst 10086 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Bra slaktkniv, inte för dyr, finns den?
« skrivet: 26 jan-10 kl 12:14 »
Hej,

har nyligen slaktat ett flertal äldre hankaniner, och konstaterade att kniven jag brukar använda inte är tillräckligt bra.

Vilka knivar använder ni?

Är det någon som har förslag på bra slaktkniv, som går att få tag på utan att åka till världens ände, och som kostar rimligt mycket pengar? Helst mindre än 500 kronor i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bra slaktkniv, inte för dyr, finns den?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-10 kl 12:17 »
vilken storlek? med eller utan buköppnare? lite av en smaksak...
Fjäderfän och kaniner

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 26 jan-10 kl 12:18 »
Jag var in i en jaktaffär i Vinslöv, där köpte jag en kniv för 140 kr.
Kommer tyvärr inte ihåg märket, men den var värd varenda krona - jag slapp att stå och fila för att komma igenom skinnet.

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-10 kl 12:22 »
själv har jag en helle jaktkniv med buköppnare, vass som bare den men kosta ca 750...
finns många billiga jaktknivar som funkar bra till slakt... för 500kr finns en hel del att välja på.
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 26 jan-10 kl 12:27 »
Jag ska som sagt slakta kaniner, och i framtiden olika fåglar - höns, gäss, ankor osv. Eventuellt gris också.

Vad ska man med en buköppnare till, har aldrig ens hört talas om att det fanns sådana. Använder alltid min vanliga kniv till det. Men jag har i o f bara slaktat smådjur. När jag hjälpt farfar slakta gris och tjur använde han bara två olika knivar, en lite sämre till lederna och en bra till resten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 26 jan-10 kl 12:37 »
Jag använder så gott som bara rostfria moraknivar till kaninslakten.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 26 jan-10 kl 12:44 »
Slipar du den, hur i sådana fall? Och hur ofta behöver den slipas?

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 jan-10 kl 12:48 »
Jag skär i större djur än kaniner, och har en kniv som kostat 45:-. det går bra men man får vara flitig med brynet och offra några sekunder då och då.
Tänk på gamla liar, inget märkvärdigt stål, men väl slipade är de som rakblad.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 26 jan-10 kl 12:52 »
Ok, då får jag väl träna på slipningen då. Funkar det lika bra med slip till köksknivar, antingen sådan som man själv drar över knivbladet eller elektrisk?

Och om man nu inte är så duktig på att slipa, finns det någon kniv som håller skärpan bra utan slipning?

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 26 jan-10 kl 12:55 »
Lämna slipning till någon som kan eller lär dig. Slipa behöver man inte göra ofta, men att använda brynet ofta hjälper bra. Inte så svårt att lära sig. det behövs bara ett par tag.

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 jan-10 kl 13:13 »
till fåglar är det bra med en sekatör att knipsa vingar, en grensåg är också bra till ben(finns på jula för 70kr).
en vass mora räcker långt.. buköppnare är bra att ha(man kan lätt öppna upp utan att snitta tarmar) men det går förståss utan... lite luddiga svar(eller?)
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 26 jan-10 kl 14:50 »
Jag har slaktat 150 djur under mitt liv och aldrig snittat några tarmar, sen är jag inte så snabb förstås. Sekatörer och grensaxar har jag bra koll på, är mycket trädgårdsintresserad, så jag får skaffa en extra omgång att ha till slakten. Har tidigare använt en bra kökssax från Fiskars till kyckling, men kan tänka mig att den inte är stark nog till större fåglar.

Jag satsar nog på moraknivar då, de är ju billiga, och då kan jag ha några stycken som jag kan lämna till slipning på en gång när de blivit så slöa att inte vanligt bryne hjälper.

Tack för alla bra svar!

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #12 skrivet: 26 jan-10 kl 15:04 »
Det finns jättebra knivar som man förvarar i en hylsa och slipar när du drar ut den.....
De kan jag varmt rekomendera. Vet inte riktigt vad dom kostar men finns i flera storlekar.
Min första köpte jag för 15 år sen och den är lika bara fortfarande.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 26 jan-10 kl 15:07 »
Vad heter den då, och var hittar man den?

En annan sak jag undrar över är hur ni gör när ni bryner under slakten, kniven blir ju ganska fet, och det vill man väl inte ha i brynet? Och om man ska diska kniven i varmt vatten och diskmedel, då går det inte snabbt att bryna...

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 26 jan-10 kl 15:13 »
Jag har en skitbilligt bryne, som är runt och då vrider man det. Jag torkar bara av kniven och så tar ett par drag.  Inget komplicerat och ska vara föremål för för djupt funderande. Det funkar helt enkelt.   Allt diskas efter slakten, som i mitt fall oftast är ett djur, i storleksordningen 90 kg.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 26 jan-10 kl 15:19 »
Jag är en jobbig teoretiker som alltid vill utvärdera vad som funkar bra eller dåligt, varför det är så och vad som kan bli bättre. Ganska jobbig typ med andra ord  :-[.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 jan-10 kl 16:01 »
Jag använder en morakniv av kolstål. Lätt att slipa.

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 26 jan-10 kl 16:20 »
Håller med Ulric . För den som är ovan är knivar av kolstål det bästa
De blir snabbt vassa och är lätta att slipa . Och för smådjur har det inte så stor betydelse att de blir slöa snabbare än en kniv i specialstål .

Mina knivar med spec.stål slipar jag med oljebrynen i olika grovlekar .

En kniv jag tycker om vid slakt är Jonsereds kniven .

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 28 jan-10 kl 01:21 »
Använder sekatör till att klippa tassar, en Mora2000 till att skära av svans och huvud, en flå-kniv från Gösta med utbytbart blad (rakbladsvass) för skinnet och att öppna buken med och sota.
Och så en stick-kniv från Gösta för avblodningen.
Jag är hel-nöjd!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 28 jan-10 kl 06:19 »
Stickkniv, det skulle jag nog behöva, framför allt som jag ibland slaktar äldre kaniner. Fick trycka rätt bra för att komma igenom skinnet på den 6-åriga hane jag slaktade nyss.

Var får man tag på en sådan? Är det bara Gösta som säljer? Pris?

Till kaniner och fåglar tror jag inte att jag behöver en flåkniv, jag har alltid bara dragit av skinnet, och skurit av vid tassarna. Efter att först ha öppnat upp framsidan och skurit loss analen förstås.

Däremot, eftersom jag tänkt börja med skinnberedning skulle jag behöva något att skrapa hinnor från huden med. Förslag? Gärna med ca pris och var man får tag på den.

Ursäkta en som inte kan alla termer, vad är sota?

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser