Oisolerad expansionstank i kallutrymme, är dyrt och farligt. När jag flyttade till mitt hus var det oljeeldning, och jag kollade inte expansionstanken i det hus den fanns. Den var nära skorstenen, så att det var liten risk att den frös.
Oljeåtgången var mycket stor, då expansionstanken läckte mycket värme. När jag slutade med olja, och övergick till ved, var det ju inte varmt dygnet runt i spisen.
Efter en kall natt när jag satte fyr märkte jag att trycket ökade och temeperaturen steg snabbt i pannan. Som tur var fattade jag problemet, och fyllde på vatten i systemet, eldade långsamt tills isen smält i expansionstanken, trycket sjönk.
Jag tog sen en tjock mineralullsisolering och virade runt expansionstanken, och sedan var det inga problem.
Jag har kopplat ifrån elementen i uthusen, men glömde att kolla om vattenledningarna där var isolerade. De frös itu i vinter med vattenskada som följd. Nu har jag tagit bort vissa ledningar jag inte behöver, och isolerat de som är kvar.
Dåligt isolerade system kan klara sig utan att frysa som här i 22 år, men så kommer den där vintern som det inte pallar för.