Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordvärme ... hur i hela friden funkar det?  (läst 12516 gånger)

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
jordvärme ... hur i hela friden funkar det?
« skrivet: 24 jan-10 kl 23:18 »
Jo ... det pratas om att fixa jordvärme till huset.
Mmmm ... låter väl bra.
Men, den befintliga vedpannan, kan man ha kvar den och ihopkopplat på nåt vis med jordvärmen?
Och ack.tanken då? Behöver jordvärmen en sån? De sa att man skulle ta bort den stora ack.tanken för den behövdes inte när man hade jordvärme. Är det så?
Finns tydligen också en liten tank inbyggd i själva vedpannan om jag förstått det hela rätt. Typ 150 liter eller nåt. Men det låter lite fjuttigt.

Går jordvärmen hela tiden och "snurrar ihop" värme (och alltså drar el), eller kör den i intervaller beroende på temperaturen man vill ha?

Fasen vad förvirrad jag känner mig.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: jordvärme ... hur i hela friden funkar det?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-10 kl 23:32 »
De flesta värmepumpar för bergvärme eller jordvärme har on-off-reglering, dvs att de slår till och från efter behov för att hålla önskad temperatur på vattnet (eller önskad innetemperatur). Att ha en måttligt stor ackumulatortank är inte så dumt eftersom det blir längre gång- respektive stilleståndsperioder för värmepumpen då, det sliter mindre på kompressorn än om den startar och stoppar hela tiden (jämför med en välfylld frysbox som startar och stoppar ganska sällan jämfört med samma frysbox när den är tom).  Att ha mycket stor ackumulatortank kan vara en nackdel eftersom systemet kan bli FÖR trögt och har svårt att följa ändringar i utetemperatur osv.
De flesta berg/jordvärmepumpar har också en eller ett par värmepatroner för "direkt" elvärme om värmepumpens effekt inte räcker till.

Man bör också tänka på att värmepumpen arbetar bäst med ganska låg framledningstemperatur, dvs den ska kopplas direkt till värmeelementen, inte via någon shuntventil. Vedpannan bör ju istället gå med så hög temperatur som möjligt (över 80 °C). Det är mycket troligt att den befintliga ackumulatortanken är kopplad på vedpannans sida av shuntventilen, och då kan det vara svårt för värmepumpen att dra någon nytta av den.

Ytterligare en sak att bestämma sig för är hur man ska göra med tappvarmvattnet. Ska värmepumpen ensam producera det eller ska den varmvattenberedare som finns i vedpannan eller ackumulatortanken vara inblandad på något sätt?

När man planerar en sån här anläggning bör man se till att ha mycket väl klart för sig hur alla befintliga prylar i pannrummet fungerar och är hopkopplade (om det inte finns någon ritning/schema för alltsammans, så gör en bra skiss själv). Lita inte alltför mycket på hur värmepumpsförsäljaren eller installatören tycker att man ska koppla in värmepumpen och köra anläggningen, ta gärna in offerter och förslag från flera olika håll. Många i den branschen har tyvärr inte särskilt djupa kunskaper, det är mer frågan om korta kurser från värmepumpstillverkarna och i bästa fall kanske en del praktisk rörmokarerfarenhet i botten.

videvi

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-10 kl 00:00 »
Att ha en måttligt stor ackumulatortank är inte så dumt
Hur stor är måttligt då?? ;D Beror säkert på en hel del annat också antar jag?

Att ha mycket stor ackumulatortank kan vara en nackdel eftersom systemet kan bli FÖR trögt och har svårt att följa ändringar i utetemperatur osv.
Här förstår jag inte riktigt. Den värmer vattnet i tanken. Men kan man inte reglera värmen i rummen som vanligt på elementen? Eller hur påverkar trögheten det hela?

Man bör också tänka på att värmepumpen arbetar bäst med ganska låg framledningstemperatur, dvs den ska kopplas direkt till värmeelementen, inte via någon shuntventil.
Framledningstemperatur? Den gör alltså inte så varmt vatten eller?  Shuntventil? Är det nåt med att blanda varmt med kallt? Som alltså inte jordvärmen behöver för det vattnet är inte så varmt som vedpannans vatten är?

Det är väl tänkt att värmepumpen ska göra tappvarmvatten. Skulle ju helst vilja att vedpanan också kunde göra det.

När man planerar en sån här anläggning bör man se till att ha mycket väl klart för sig hur alla befintliga prylar i pannrummet fungerar och är hopkopplade .
Ja som du märker så har jag ingen koll och är väldigt rädd för att det blir magplask av alltihop.
Vill ju att det ska fungera med både pannan och värmepumpen. Men det verkar mest krångligt att få ihop det.
Hade det bara varit jag som bestämt så hade jag nog inte satt in nån jordvärme utan behållit allt som det var.
Är det så att man behöver större element i rummen än om man använder vedpannan, för att få det lika varmt? Funkar det bättre till golvvärme?

Ja, jag har säkert tusen frågor till som jag inte vet om än.

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

videvi

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-10 kl 00:11 »
Och vad är egentligen vitsen med jordvärmen?
(Kanske kan tyckas vara en märklig fråga när det är så gott som bestämt att det ska bli jordvärme. Ska till kraftiga och VÄLDIGT sakliga protester från min sida för att kunna hejda det hela nu.)
Är det för att slippa elda och hugga ved? Blir det billigare i drift än vedpulandet? Om man nu jämför med köpeved i någon form?

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 25 jan-10 kl 00:14 »
Ta in olika offerter ska man absolut göra, men att själv sitta och trolla till något alternativt system integrerat med det gamla tror jag inte lönar sig. Man bör ju ha i åtanke att pumparna som levereras till jordvärmen är gjorda för att hela tiden dra minsta möjliga energi, med den nya tekniken. Möjligen som backup.

Att sätta in jordvärme är det bästa vi gjort. Vi gick från en förbrukning på 78.000 kWh (jodå!) per år till mellan 19.-28.000 kWh (stort hus, dåliga fönster). Väldigt behaglig värme, och ingen passning. Går och trycker på knapparna ibland för att kolla läget för skojs skull........investeringen är sedan länge igentjänad som ni förstår.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 25 jan-10 kl 00:18 »
Enligt de tester jag läst är det billigare än vedpulandet om man KÖPER ved, dock inte om man själv har skog naturligtvis.

En annan fördel som gjort att vi även satt in det på släktgården, trots egen skog, är oberoendet av arbetskraft. Min farmor och farfar, 85 år gamla, hade inte kunnat bo kvar ännu om de varit tvungna att fortsätta med veden. Blir man sjuk eller skadad så är det fortfarande varmt........
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

riverside

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-10 kl 00:51 »
Är ni vana vedeldare skulle jag föreslå att ni även tar in offert på en lösning med pellets. Om ni har en hyggligt ny vedpanna som eldas mot en ackumulator, så kan pannan ofta kompletteras med en pelletsbrännare.
En pelletsbrännare, matningsskruv och veckomagasin för pellets + installation brukar hamna på ca 40000,-. Kravet på tillsyn med pellets är 1-2 gånger per vecka för en normalt fungerande anläggning.

Sedan finns det en miljöaspekt också: En värmepump drivs med el. Varje ny VP som installeras ökar behovet av elproduktion i Sverige/Europa. Var elpriset kommer att hamna inom några år har vi bara fått en förvarning om denna vinter, men ska Europas totala elbehov klaras framöver kommer det att krävas t ex mycket ny kärnkraft. Uppvärmning med pelletseldning ökar inte det totala elbehovet och pellets som görs på sågspån är CO2-neutralt dessutom.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 25 jan-10 kl 12:28 »
Det är väl tänkt att värmepumpen ska göra tappvarmvatten. Skulle ju helst vilja att vedpannan också kunde göra det.
Det kan vedpannan, det är bara att koppla in en sådan typ av varmvattenberedare i det befintliga systemet. Låter dyrt att installera ett jordvärmesystem om ni bara är ute efter att få tappvarmvatten?
Vår gamla panna fixar både radiatorvärme och tappvarmvatten, och det fungerar fint.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 25 jan-10 kl 12:35 »
Jag ser det som en ganska dyr investering om man har ett vedeldat system som kan fungera bra med små ändringar.  I längden är det nog inte så stor skillnad på köpeved och el.
Visserligen drar en värmepump ca 1/3 mot direktel, men med tanke på den höga investeringskostnaden och osäkerhetet om framtida elpriser, och även att ett jordvärmesystem kan kosta en del i underhåll, så finns det nog lite ekonomiskt att vinna.

Ett vedeldat system kan fungera vid elavbrott, med hjälp av en liten generator och/eller batteri. Det går inte alls lätt med ett jordvärmesystem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

videvi

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-10 kl 13:05 »
Sedan finns det en miljöaspekt också: En värmepump drivs med el.
Och så har vi det här med strömavbrott också.

Låter dyrt att installera ett jordvärmesystem om ni bara är ute efter att få tappvarmvatten?
;D Var visst lite trött när jag skrev. Självklart så ska värmepumpen värma elementen också. ;D

Har bara lite svårt för att liksom skrota det här med eldandet. Känns tokigt att inte använda det man redan har. Men jag börjar ju förstå att det är rackarns så bekvämt att inte behöva fixa en hel vebod full med ved varje år.
Jag får skaffa en kamin att elda i istället. Och försöka sparka liv i den stackars kakelugnen.Så att jag känner mig "trygg" igen. ;D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 26 jan-10 kl 10:09 »
Men jag börjar ju förstå att det är rackarns så bekvämt att inte behöva fixa en hel vebod full med ved varje år.
Vänd på resonemanget! Hur många timmars lönearbete går det åt varje år att betala elen till värmepumpen?
Lönearbete (eller näringsverksamhet om det är det en lever på), har en mycket låg verkningsgrad, speciellt när de intjänade pengarna ska användas till inköp av el som ska beskattas. Mycket av det en arbetat ihop till går till sociala avgifter och skatt, och sen ska det betalas elnätavgifter (med skatt) och ett kraftigt överpris (med skatt) till elproducenten.
En huggen kubik ved är en kubik, vare sig mer eller mindre, även om en får räkna bort några (beskattade) kronor i bensin till motorsågen, diesel till traktorn eller ström till vedmaskinen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

videvi

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 jan-10 kl 21:32 »
Du har så rätt skräptanten!

*fan*

*som en åsna mellan hötappar*

trädman

« Svar #12 skrivet: 26 jan-10 kl 23:14 »
Jag tycker jag har hyggligt betalt, men jämför man med "ersättningen" för arbetet med effektiv ved- eller fliseldning är  lönen tämligen dålig...

Att elda med ved/flis behöver inte innebära oändliga timmars manuells slit. Hugger man egen ved i skogen eller köper färdigavverkad ved, hyr in någon med en effektiv vedprocessor och sedan lagrar veden så att man bara behöver hantera den en gång - från lagret till pannan är det ett välbetalt arbete. I synnerhet om man tar veden ur egen skog eftersom den inte ens drabbas av uttagsbeskattning. Motorsågsbensinen och redskapen behöver heller inte betalas med skattade pengar. Motsvarande gäller för flis.

Fö tror jag det går alldeles utmärkt att kombinera vedpannan acktank och värmepump om man ser till att installationen görs på ett klokt sätt. Som redan sagts så är det väldigt många i rörkrökeri- och värmepumpsbranschen som har ytterligt grunda kunskaper om hur sådana system bör utföras. Problemet är att hitta någon som är kompetent. Jag har förmig att det finns en del intressanta rapporter på nätet kring kombination av olika värmekällor (främst solvärme+ngt annat) från högskolan i Dalarna

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 27 jan-10 kl 06:08 »
Fadern har haft jordvärme i ca tio år, den värmer enplansvilla+snickeri =ca 200 kvm. LFunkar bra och han har en total elförbrukning på ca 14000 kwh/år. Nackdelen är att när det är -25 och kallare så orkar inte pumpen hålla värmen i huset på egen hand. Nu hör det till saken att gubben är mycket sparsam med strömmen, så hushållselen lär inte vara mycket alls, och elpatronen i värmepumpen är avstängd.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TorrtOvarmt

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 30 jan-10 kl 18:01 »
Jag röstar på pelletspanna om du inte ska täta huset och installera mekaniskt ventilationssystem.
Det är lätt hänt att man glömmer bort att en varm murstock ventilerar bort en del kWh men att den samtidigtgör en hel del nytta för ytterväggarnas microklimat.
Jordvärme utan övriga investeringar är ekonomiskt och ekologiskt lönsamt på kort sikt men ska man byta ut fukt och mögelskadad yttervägg efter ett antal år då är jordvärmen inget bra alternativ

dodgevan

« Svar #15 skrivet: 05 apr-10 kl 20:17 »
Hej ta och läs lite på detta forum .och ja släng inte ut ved pannan .
Billigare än ved (egen skog förutsättning  noll betalt för jobb )men vp är det bästa när det gäller alternativ . Har själv CTC plus elpanna ja man måste styr elktroniken sitter i den .
Monterade in 2006-2007 inga problem .
länken är http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Vi har vår vp som grund värme i övrigt braskamin 10m3 året .
mvh  :)

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 maj-10 kl 17:43 »
Jag sitter å väljer på samma, fast har inte vedpannan idag.
Har (haft, trasig) kökspanna med acktankar och utan shunt.

Vill gärna har "riktig" vedpanna, men bytet kräver en ny skorsten och det fördyrar med 15-20.000. Det är då jag funderar på jordvärme istället..

När jag läser om er elförbrukning för jordvärme får jag panik. Att höja sin elräkning känns ju inte som en smart investering. Vad vågar man gissa på i förbrukning? Har en villa på 70 kvm, kommer aldrig isoleras, men göras dragfri och golvisoleringen förbättras. Idag eldar jag 30 kubik om året och fryser ändå häcken av mig.

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 18 maj-10 kl 18:19 »
Fryser du häcken av dig på 40 kubik ved och har 70 kvm, kan du lungt räkna med att det bli mycket el som går åt.   Att försöka isolerar där det går utan för stora ingrepp(vind t.ex) kan minska kostnaden en hel del. Eldar man för kråkor gör man det vad man än eldar med.

Många är nöjda med värmepump, även ekonomiskt, men då jämför de oftast med sitt tidigare system, som kan ha varit olja eller direkverkande el, allt är ju relativt  ::)

En värmeanläggning ska man förhoppningsvis ha länge, och det är en betydande osäkerhet om framtida energipriser/skatter.

Ved är det som man kan förmoda blir billigast även framledes.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 18 maj-10 kl 21:44 »
En grov uppskattning är att elförbrukningen för en jord- eller bergvärmepump blir ungefär en tredjedel av vad som hade gått åt för att värma samma hus med en elpanna.

Förutom att göra huset dragfritt och isolera golvet bör man också se till att vindsbjälklaget är väl isolerat, det gör betydligt mer nytta (och är enklare och billigare) än att ge sig på tilläggsisolering av samtliga väggar.

En stor fördel med jord- eller bergvärme framför pellets eller vedeldning är ju att man utan vidare kan resa bort och lämna huset utan tillsyn även på vintern. 

Beträffande pellets så är det sällan man hör någon som är nöjd med en pelletspanna. Visst blir det mindre manuell hantering än att hålla på med ved, men prylarna krånglar ofta, det är inte ovanligt att man får lägga några timmar i veckan på rengöring och underhåll, och bränslet är inte så billigt som en vedeldare är van vid. Det finns exempel på hus som har nybyggts på spekulation, försetts med pelletspanna, men som har varit omöjliga att sälja till förväntat pris tills man installerade bergvärme istället.

_ingemar_

« Svar #19 skrivet: 18 maj-10 kl 21:56 »
jag kör med pellets å har gjort det nu i 4 år det som har gått sönder är 2 st tändspiraler samt att jag har lagat rostret pga sprickor.
påvintern så fyller jag på med pellets 2 ggr i veckan tar ca 10 min/v (har bara en 200L plasttunna som föråd) sotar en gång i veckan den tar ca 20 min. så mycke krångel å mycke meckande känns främmande för mig iaf  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser