Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  samordnad slakt  (läst 8282 gånger)

frineur

SV: samordnad slakt
« Svar #20 skrivet: 21 jan-10 kl 13:03 »
Tjohej, min sambo och jag är intresserade och vi har alla förutsättningar för att kunna bygga slakteri och föda upp en del av de kaniner som behövs. Men vi bor på en stor ö i en liten sjö och jag undrar om turbilarna verkligen tar vägen förbi ön...

Gösta, räkna med oss om du ordnar en sammankomst.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 21 jan-10 kl 14:22 »
Men vi bor på en stor ö i en liten sjö

ursäkta ot, men det där låter som ett drömläge.

vad är det för turbilar som kör egentligen? det har jag missat förut? ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #22 skrivet: 21 jan-10 kl 20:30 »
Men hallå... tror alla verkligen att man måste ha slakteriet på sin egen fastighet..? Finns väl inget som hindrar att man hyr eller köper en lokal lämplig för ändamålet som ligger bra till istället  ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #23 skrivet: 21 jan-10 kl 21:41 »
Ni som är allvarligt intresserade skicka då uppgifter på min e-post och inte genom forumet ;)
Finns flera rikstäckande kyltransportföretag som kör så kallade turbilar. Dyrt att skicka lite men acceptabelt i pallstorlek.
Gällande slakterier kan man ju också bilda ett kollektiv med flera gårdar som går ihop och bygger. Finns kylanläggning som täcker upp så får ju enligt gällande föreskrifter varje delägare slakta 10.000 kaniner/år.
Skall ha dokumenterad utbildning för djurslaget visserligen men att dela upp kostnaden på t.ex 5 gårdar.... 8)
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 22 jan-10 kl 22:56 »
Har förbättrat lite grand, Sara! 1,58 min ;D
Bör kanske poängtera att det var unghona.
Hane tar nästa den dubbla tiden ;)
Gösta

Äsch, skrytmåns...  ;D   ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #25 skrivet: 23 jan-10 kl 04:50 »
@ gösta: jag hör av mig så fort flytten är avklarad.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 maj-10 kl 05:56 »
Har förbättrat lite grand, Sara! 1,58 min ;D
Bör kanske poängtera att det var unghona.
Hane tar nästa den dubbla tiden ;)
Gösta

1,58 minut? Med bedövning, avblodning och resten av slakten?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 19 maj-10 kl 11:11 »
1,58 minut? Med bedövning, avblodning och resten av slakten?

Japp, han räknar från det att kaninen sitter på slaktbänken (och blir klubbad) tills att den hänger i kylen.
Liiiite imponerande, va...? ;)

/Sara

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 maj-10 kl 20:21 »
Japp, han räknar från det att kaninen sitter på slaktbänken (och blir klubbad) tills att den hänger i kylen.
Liiiite imponerande, va...? ;)

/Sara

Jovisst.

Jag hade en tidstudie på mig själv för en tid sedan.
 Vid det tillfället hade jag 106 kaniner att ta hand om, Jag kollade vilken tid det tog från jag påbörjade med kaninerna i transportburarna tills slakteriet och allt var rengjort igen och slaktkropparna i kylen. Och då var tidsåtgången ca 4 ,5 minuter per kanin. Längre tid än så får det nog inte ta, då har man dålig ekonomi i det hela

Attes matte

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 19 maj-10 kl 21:18 »
Jovisst.

Jag hade en tidstudie på mig själv för en tid sedan.
 Vid det tillfället hade jag 106 kaniner att ta hand om, Jag kollade vilken tid det tog från jag påbörjade med kaninerna i transportburarna tills slakteriet och allt var rengjort igen och slaktkropparna i kylen. Och då var tidsåtgången ca 4 ,5 minuter per kanin. Längre tid än så får det nog inte ta, då har man dålig ekonomi i det hela

Ja, ett snitt är ju mycket mer beskrivande eftersom det är lite annat runtomkring som tar tid oxå, men ändå...

Jag är inte på långa vägar så snabb. Men då har jag inget bra ställe att hålla till, så det blir mycket tid som går åt till att gå och hämta saker (tex kaniner) och att strula med trädgårdsslangen eller gå in och spola av eller sånt. Och så har jag inte slaktat så himla många ännu. ;)

/Sara

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 19 maj-10 kl 21:29 »
Håller man inte på i stor skala, så är resultatet viktigare än tiden.
Att skaffa ett bra rykte tar lång tid, men att förstöra det med undermåligt arbete eller annat går väldigt fort.

Ta den tid du behöver och få gott resultat, det är grunden till allt.

Jag minns när jag började. Det kunde ta flera timmar att slakta en oxe, men man lär sig med tiden

Attes matte

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 19 maj-10 kl 23:04 »
Håller man inte på i stor skala, så är resultatet viktigare än tiden.
Att skaffa ett bra rykte tar lång tid, men att förstöra det med undermåligt arbete eller annat går väldigt fort.

Ta den tid du behöver och få gott resultat, det är grunden till allt.

Jag minns när jag började. Det kunde ta flera timmar att slakta en oxe, men man lär sig med tiden

Ja, det är ju som med allt annat. Övning ger färdighet! ;)

/Sara

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 maj-10 kl 05:10 »
jajamen, så är det

skogstomten

• -
« Svar #33 skrivet: 22 maj-10 kl 09:08 »
Här i Västerbottens inland verkar det vara 0 intresse för kaninkött. Om man pratar om att äta kanin så ser dom flesta ut som man vore kanibal. Kaniner är bara keldjur verkar det.
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 22 maj-10 kl 21:53 »
Här i Jämtland är inte reaktionerna så häftiga faktiskt. Det är klart att folk höjer på ögonbrynen lite, men dom flesta är bara positiva och mest bara nyfikna.

/Sara

clarissa

« Svar #35 skrivet: 23 maj-10 kl 21:10 »
hej gösta jag her gått på kurs hos dig kommer från arjeplog det är inte lätt att slå ett slag för kanin bland alla norrländska djur.jag ska gå en kurs till i chark så jag kan förädla kaniner sedan kommer slakteriet någon gång på våren 2011

Gösta

« Svar #36 skrivet: 25 maj-10 kl 21:52 »
har varit borta ett tag från forumet. Bara lite kommentarer om tid.
Självklart går det inte att slakta en hel dag med kringjobb och då hålla en tidsåtgång på 1.58 men det begriper säkert alla.
Däremot går det att slakta 150 kaniner på 8 timmar inkl. städning. Man gör det inte på de första 1.000 djuren men det går. Tänk på att jag har slakat över 30.000 kaniner så ha tålamod. Ni kan komma dit.
Efter sommaren ska jag ta tag i samordningen igen. Ni som vill vara med skicka på min e-post och berätta. mail@vretakaningard.se
Gösta

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 26 maj-10 kl 20:06 »
har varit borta ett tag från forumet. Bara lite kommentarer om tid.
Självklart går det inte att slakta en hel dag med kringjobb och då hålla en tidsåtgång på 1.58 men det begriper säkert alla.
Däremot går det att slakta 150 kaniner på 8 timmar inkl. städning. Man gör det inte på de första 1.000 djuren men det går. Tänk på att jag har slakat över 30.000 kaniner så ha tålamod. Ni kan komma dit.
Efter sommaren ska jag ta tag i samordningen igen. Ni som vill vara med skicka på min e-post och berätta. mail@vretakaningard.se
Gösta

Har Ni möjlighet att ta in fler kaniner?
Jag funderar på att lägga av med kanin och har några bra uppfödare, som jag gärna vill hänvisa någonstans

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #38 skrivet: 10 jun-10 kl 11:25 »
Här i Västerbottens inland verkar det vara 0 intresse för kaninkött. Om man pratar om att äta kanin så ser dom flesta ut som man vore kanibal. Kaniner är bara keldjur verkar det.

Så kände jag det också i början, men det tar lite tid att bygga upp intresset för att prova kanin. Har hållit på med köttkaniner i ca 5 år och har sålt kaninkött aktivt i ungefär ett år och jag får nog iaf några förfrågningar per månad nu plus lite standardkunder...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #39 skrivet: 13 jun-10 kl 19:32 »
Tjena Gösta tack för en underbar kurs  :D Du kan ge dig på att vi är flera taggade nu!!! Vi har tänkt på foderfrågan och att skaffa en mindre silo och köpa Rabbfor ihop, sedan är det jättesuget på att skaffa ett slakteri, för det lär vi ju bara ha.. Men först ska vi smälta kursen och sedan börja planera hur vi ska gå vidare,,. en fortsättnings kurs är ju ett måste!!" :D Tack tack tack Göst en än gång,  för all visdom du delat med dig till oss Västerbottningar  :D
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 3 användare (1 dolda)
skogskälla, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser