Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  samordnad slakt  (läst 8291 gånger)

Gösta

samordnad slakt
« skrivet: 15 jan-10 kl 19:09 »
De senaste två åren har kaninkött blivit allt mera populärt. Detta har gjort att det är väldigt svårt att få plats i de få slakterier som i dag finns. Detta är ett upprop till er alla som har kaniner för kött. var slaktar ni i dag? Lagligt eller olagligt? Du som vill komma igång med slakt, skicka ett mail till mig så hjälps vi åt genom den djungel som råder. Skicka till mail@vretakaningard.se
Riktig marknadsföring kan inte starta förrän det finns resurser att leverera! Det behövs ca 20 slakterier direkt med en kapacitet på 10.000 djur/år!
Gösta

Gösta

SV: samordnad slakt
« Svar #1 skrivet: 16 jan-10 kl 21:45 »
Mera info.
Min tanke är att samla intresserade gårdar till ett eller flera möten för att få igång en bra verksamhet. Detta ger en massa fördelar som t.ex. gemensamma säljkanaler och bra inköp samt en kvalitétssamordning och kunskapsbank. Styrka också med kontakter mot div. myndigheter, eller för att sammanfatta: bra ekonomi och hög kvalité.
Tveka inte utan ta kontakt!
Gösta

Gösta

« Svar #2 skrivet: 19 jan-10 kl 17:44 »
Detta är lite märkligt faktiskt. Väldigt många inlägg berör slakterier för kanin. trots detta verkar det inte finnas något intresse över huvud taget att starta ett slakteri. Här ställde jag upp med gratis konsulthjälp för intresserade. Noll gensvar ???
Hur ska jag tolka detta?
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 19 jan-10 kl 18:46 »
*sitter otålig i en villa, men har noterat och återkommer*
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 jan-10 kl 18:56 »
Jag kan säga att jag och min sambo är jätte intresserade av att starta upp något kaninslakteri i framtiden om möjligheterna och efterfrågan finns. Men först måste vi bara spara ihop pengar och flytta ut till ett hus med större ladugård, men om några år kanske det går och då skulle vi vara vara evigt tacksamma för all hjälp man kan få  :)
Jag hoppas att det dyker upp lite folk som visar intresse av att starta något nytt kaninslakteri snart!
Det största problemet som vi ser det hemma hos oss är den negativa attityden alla verkar ha mot kaninkött.
Vi ska skapa oss en liten "provmarknad" genom att börja med att försöka övertyga släkt och vänner att köpa hemmaslaktat för att sedan eventuellt utvidga.
« Senast ändrad: 19 jan-10 kl 19:02 av TurbogrisarnaVG »
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 19 jan-10 kl 20:50 »
Men Gösta, jag är intresserad!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 19 jan-10 kl 20:59 »
Jag skulle vara intresserad om jag haft pengar att starta med, men det har jag inte ännu. Om 5-10 år däremot skulle jag gärna ha ett gårdsslakteri med charkuteri, men jag har inga möjligheter att få finansiering just nu.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 19 jan-10 kl 22:08 »
Detta är lite märkligt faktiskt. Väldigt många inlägg berör slakterier för kanin. trots detta verkar det inte finnas något intresse över huvud taget att starta ett slakteri. Här ställde jag upp med gratis konsulthjälp för intresserade. Noll gensvar ???
Hur ska jag tolka detta?
Gösta

För min del så handlar det helt krasst om pengar. Nu när jag snart är klar med mitt nybygda hus så är alla spargrisar länsade.
På sin höjd har jag möjlighet att hyra in mig i ett befintligt slakteri några gånger per år, men att satsa pengar i att starta upp ett slakteri finns det inga som helst möjligheter till nu.
Jag producerar å andra sidan inga mängder med kaniner heller, så att sälja till slakteri är liksom inte min grej.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Fiat

• -
« Svar #8 skrivet: 19 jan-10 kl 22:40 »
Vad mycket talar vi om i investerings kostnad?  Hur stor lokal behövs? Och 200 000 kaniner om året låter i mina öron mycke när man som många andra bara får höra att kanin det åt man ju bara under kriget. Har fått för mej att ska detta funka så får man bo nära någon av våra större städer så att det inte äts upp av transporter. Och ha många uppfödare på nära håll.  Hoppas att någon i gränstrakterna mellan Värmland / Dalsland nappar på Göstas ide. Även om jag tror att detta område är lite fel men jag kan ju ha fel. Och efter som du är villig att dela med dej av dina erfarenheter vilket är välldigt generöst kan du väll skriva lite om vart kunderna finns och hur det skulle fungera. Och om man ska va ärlig vem har pengar i madrassen att starta ett företag det är detta vi har banker till . MVH   FIAT.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 19 jan-10 kl 22:51 »
Jo, vi har banker till att låna ifrån, men de brukar kräva en viss säkerhet för sina lån, så om man av olika skäl inte uppfyller deras krav på säkerhet så får man inte låna oavsett hur bra affärsplan man har.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 20 jan-10 kl 07:03 »
Vad mycket talar vi om i investerings kostnad?  Hur stor lokal behövs? Och 200 000 kaniner om året låter i mina öron mycke när man som många andra bara får höra att kanin det åt man ju bara under kriget. Har fått för mej att ska detta funka så får man bo nära någon av våra större städer så att det inte äts upp av transporter. Och ha många uppfödare på nära håll.  Hoppas att någon i gränstrakterna mellan Värmland / Dalsland nappar på Göstas ide. Även om jag tror att detta område är lite fel men jag kan ju ha fel. Och efter som du är villig att dela med dej av dina erfarenheter vilket är välldigt generöst kan du väll skriva lite om vart kunderna finns och hur det skulle fungera. Och om man ska va ärlig vem har pengar i madrassen att starta ett företag det är detta vi har banker till . MVH   FIAT.
Det är jättekonstigt att många norröver har så dåliga erfarenheter av folks attityd gentemot kaninkött, här nere i skåne verkar det nästan 100% accepterat och hade jag haft lagligt slaktat kött i frysen kunde jag sålt massor, bara till privatpersoner först o främst. För det är jättemånga som frågar när jag berättar att jag föder upp köttkaniner ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 20 jan-10 kl 10:21 »
Det är jättekonstigt att många norröver har så dåliga erfarenheter av folks attityd gentemot kaninkött, här nere i skåne verkar det nästan 100% accepterat och hade jag haft lagligt slaktat kött i frysen kunde jag sålt massor, bara till privatpersoner först o främst. För det är jättemånga som frågar när jag berättar att jag föder upp köttkaniner ???

Här i Jämtland har jag fått känslan av att det accepteras om man förklarar på ett bra sätt. Väldigt många jagar här, så det kanske hjälper till. Fast i Värmland jagar man ju oxå...  ???
Dom som har fått smaka på kaninkött brukar i alla fall komma tillbaka efter mer.  ;)

/Sara

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 20 jan-10 kl 12:04 »
Hej!
Som jag upplever det, så har intresset  svalnat för kaninuppfödning.
På vilka grunder tycker jag det.

För 2 år sedan så varnade Gösta oss för att vi kunde bli drabbade av hög avgifter från myndigheterna om vi statade kaninuppfödning, utan att först ansökt om förprövning av djurstallarna.

Att Jordbruksverket inte har kunnat besluta om ett bra regelverk för kaninuppfödning, påverkar narturligtvis investeringsviljan.

Gösta kan ju berätta mer om kontakterna som
Sveriges Kaninproducenters Förening har med SJV.

För egen del så har jag och min son, bara byggt och sålt 1st
6-fackare under 2009.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 20 jan-10 kl 12:30 »
Jag var intresserad men det sprack för vi hade inte lokal till det. Vill inte spränga för avloppet då det går förbi tanken till macken.
och vårt egna blev utdömt.

Gösta

« Svar #14 skrivet: 20 jan-10 kl 13:59 »
Äntligen lite respons!
Några korta svar:
Var i landet verksamheten bedrivs spelar ingen roll. Det finns turbilar som kör.
Att folk inte äter kanin beror på att de inte smakat.
Ett fungerande slakteri går att inrymma i befintliga utrymmen till en kostnad från 50.000 och uppåt.
Det finns ett antal olika bidrag att söka. Din Länsstyrelse hjälper dig. Som kvinnlig företagare kan du få upp till 60% av kostnaden i bidrag.
Försäljning till privatkunder, butiker och restauranger.
Om det blir tillräckligt många som vill starta så ska jag ordna en sammankomst.
1.000.000 kaniner per år är en droppe i havet jämfört med t.ex. kycklingslakten. det är vad de slaktar per vecka.
Gösta

F.S.

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 jan-10 kl 14:53 »
Nog finns intresse alltid! Men när man är student och dessutom bor i lägenhet mitt i smeten i en storstad så tryter möjligheterna.  :-\
Om någon annan i närheten av Göteborg har bättre förutsättningar så kan jag bistå med extra hjärnkapacitet och ett par arbetsvilliga händer.

Fiat

• -
« Svar #16 skrivet: 20 jan-10 kl 18:03 »
Hur många kaniner klarar 1 person att slakta om dagen?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 20 jan-10 kl 20:30 »
Ensam, pigg och rask, van vid arbetet, ca 12 - 15 st i timmen.

Bygger man en linje med kedjetransportör, och är 2 - 3 personer, så lär man utan vidare slakta 150 kaniner i timmen, enligt en tysklandskontakt jag haft för några år sedan.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 20 jan-10 kl 22:59 »
Hur många kaniner klarar 1 person att slakta om dagen?

På kursen slaktade Gösta en kanin på två och en halv minut. Det gör INTE jag...  ;)

/Sara

Gösta

« Svar #19 skrivet: 21 jan-10 kl 10:56 »
Har förbättrat lite grand, Sara! 1,58 min ;D
Bör kanske poängtera att det var unghona.
Hane tar nästa den dubbla tiden ;)
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser