Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Segling / Självförsörjning  (läst 5199 gånger)

Capt

  • Inlägg: 2
Segling / Självförsörjning
« skrivet: 05 jan-10 kl 05:52 »
Hej,
Skulle behöva någon/några att bolla lite idéer med!
Och hoppas att jag kan få lite hjälp på detta forum.

Min plan är att köpa en gammal segelbåt för långdistanssegling
och jag skulle vilja ha lite tips av er hur man kan driva runt allt på ett alternativs sätt.

Tanken är att båten kommer vara ca 9-12m vara utrustad med,
 solpaneler och vindgenerator, watermaker, X-antal fritids/marinbatteri,
LED lights, segeljolle mm

Nu till några frågor.

1)   Är det någon som kan tipsa om hur jag kan konverter om drivning till el/batteri drift??
Saken är den att jag vill ha original motorn kvar när det blir hårt väder.
 Jag har funderat lite på en båt där propelleraxeln drivs på hydralik istället för växellåda.
Hur mycket el skulle man behöva för att driva en hydralik pump så att båten rör på sig??
( det är en segel båt, men det blåser inte alltid ;)
några tips på elmotor som kan driva en hydralik pump?

2) tips på hur man bygger vindgenerator och solpaneler
(som passa på en lite båt och genera mycket el)??

3) tips och idéer på hur man bygger watermaker?

4) tips på hur man bygger andra små trevliga saker att ha med sig,
 tex Öl bryggare/ vin-armatur i miniformat eller vad som hälst man kan ha nytta av.

5) tips på hur man bygger ett bra värmesystem/ kylsystem för båten ifall det skulle behövas.


6) vad finns det för frukter/bär eller annan mat som är rimligt att odla på
väldigt små ytor och som generar mycket mat?


Till saken är att detta helst ska göras utan att kosta tokigt mycket.






Alla tips är välkomna,  :)

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Segling / Självförsörjning
« Svar #1 skrivet: 05 jan-10 kl 06:05 »


6) vad finns det för frukter/bär eller annan mat som är rimligt att odla på
väldigt små ytor och som generar mycket mat?


Till saken är att detta helst ska göras utan att kosta tokigt mycket.

Alla tips är välkomna,  :)

Groddar är aldrig fel!
Jag skulle främst satsat på att odla snabbväxande grejer: gröna bladväxter, olika slags sallader, ny zeeländsk spenat, kanske lite ärtor.
Även tomat och chili, kapkörsbär... fast vad kan du ge dem för ljusmöjligheter på båten?
Du kan ju knappast ha dem utomhus, då blir de väl antingen grillade eller saltförgiftade?
Potatis kan du lätt odla i ett par jordsäckar eller tunnor, tar lite tid men ger (förhoppningsvis) ganska mycket.
Vad är det för klimat där du ska fara?

Jag skulle även sett till att kompostera med kompostmaskar, kanon-näring till dina växter ombord!

Sen skulle jag tagit med torkade nässlor, torkade blåbär, torkad svamp..äsch, torkade grejer överhuvudtaget. :)
« Senast ändrad: 05 jan-10 kl 06:10 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Segling / Självförsörjning
« Svar #2 skrivet: 05 jan-10 kl 13:51 »
1) Ett annat alternativ skulle vara att köpa en eller fler skrotade utombordare och byta ut motor till en elmotor. typ denna i en utombordare som hade ungefär samma effekt.

2)Kolla på 24volt.eu och forumet.(Tompaiuppsala seglar och har byggt/experimenterat med  vindkraft till segelbåt)
ett komplement till vind och sol skulle kunna vara en UW-turbin.
« Senast ändrad: 05 jan-10 kl 14:04 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Segling / Självförsörjning
« Svar #3 skrivet: 05 jan-10 kl 22:50 »
1) Om den hydrauliska kraftöverföringen har någotsånär god verkningsgrad, så behövs samma elmotoreffekt vare sig du kör med hydraulpump-hydraulmotor eller någon annan transmission mellan motorer och propeller.  Ett annat alternativ skulle ju faktiskt vara elektrisk transmission - välj en propellerelmotor i samma effektklass som den förbränningsmotor som finns i båten, och låt den motorn driva en generator som samarbetar med all annan strömförsörjning.
Det finns gott om elmotorer hopbyggda med hydraulpumpar som används för små hydraulaggregat (lyftbord vid lastbryggor, bakgavellyft på lastbilar, riggomvinkling av utombordsmotorer, diverse funktioner i gaffeltruckar etc). Men alla dessa är avsedda för korttidsdrift och de har nog för kort livslängd och låg verkningsgrad för att bli riktigt bra som propellermotor.

2. Solpaneler köper man numera bäst färdiga, de börjar vara så prispressade att det inte längre är någon mening att köpa lösa solceller och montera ihop själv till kompletta paneler.
Det är av största vikt att du planerar elsystemet noga och ser till att själv skaffa dig bra kunskaper i ellära, elmaskinlära, kraftelektronik, batteriteknik mm - lita inte blint på vad sådana som jag skriver på forum på nätet, vad leverantörer av utrustning rekommenderar osv.
Saker att tänka på :
2a) Val av spänning - 12, 24, 36, 48 V eller någon annan spänning? För höga effekter som det blir om du ska ha elektrisk drift av propellermotorn så är en hög spänning fördelaktig. Å andra sidan är 12 V mest gångbart för t ex belysning, kommunikationsradio och sånt.

2b) Jordning och potentialutjämning. Ska systemet vara minusjordat, mittpunktsjordat, helt flytande mot jord? Potentialutjämning och åskskydd måste planeras noga så att inte minsta lilla åskurladdning på håll slår ut viktig utrustning i båden.

2c) Spänningsreglering och laddningsreglering. Det gäller att vara noggrann med sådana saker för att inte förstöra batterierna i förtid. Vad göra av överskottsenergi som vindelverk eller solceller levererar när alla batterier redan är fulladdade?

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Segling / Självförsörjning
« Svar #4 skrivet: 06 jan-10 kl 22:46 »
Det går åt mycket energi till framdrivningen. Dock finns en hel del solenergi att ta tillvara. Hur motorn driver propellern är ju ett problem men först gäller, räcker pengarna till tillräckligt mycket solpaneler? Man kan ju tänka sig att båten får röra sig för elmotor mest under soltimmarna då batterier är tunga och dyra.

För att t.ex en 10 m segelbåt ska gå i 4 knop i stiltje kan man räkna att det behövs ungefär 5 kW. Solpaneler för 5 kW kostar drygt 100.000 kr. Sen kostar det att sätta upp dem på ett bra sätt. Det blir stora ytor, lika stora som ett segel. Känsligt vid stormar t.ex.

Jag skulle nog acceptera att ligga stilla när vinden tillfälligt lagt sig istället. Däremot att samla energi till watermaker (eller skaffa många vattendunkar i reserv). Varför inte också samla vatten när det regnar. Fundera på att hänga upp segel på lämpligt sätt för att samla vatten då det regnar.

En utombordarrigg är enkel att konvertera till elmotor/generator. Jag har själv testat en 4 hk utombordare där motorn fick byta plats med en bilgenerator. Den gav med den vanliga propellern lite energi - c:a 50W men skulle kunna ge mer med en större och effektivare propeller. Dock bromsar den farten mer än man tror.

Alternativet till solpaneler skulle kunna vara vindgenerator men då försvinner vitsen när man redan har en farkost som drivs med vinden. Till förbrukningsbatterier är solpaneler oslagbart. För vanliga hushållsbehovet kan 1-2 kvm räcka. Ger ungefär 150-300W. En batteribank på 400 Ah 12V kan inte ta till sig mer som regel när den börjar bli fulladdad. Men fler batterier är ju möjligt.

Det är bra att slippa slösa diesel på eltillverkning då tankarna är begränsade på små båtar.

Lycka till med seglingen. Kolla in maringuiden.se om du inte redan bloggar där! Där finns många som pratar båt.

Om du nu skulle nyttja batteribanken till framdrivning av båten. Hur länge räcker den för 5 kW-motorn? 400A 12V ger c:a 5 kWh. Alltså skulle i teorin batterierna räcka 1 timme men då batterierna inte ska laddas ur mer än till 50 % och det stora strömuttaget ger mindre energi (en hel del blir värme i batterierna) så blir det snarare ungefär en kvarts timme motorgång från ett 400 Ah 12V batteri. Man kommer alltså c:a 1 M (distansminut). Det låter förfärligt lite men jag kan inte se att jag räknat fel (men hoppas att jag gjort det). Möjligen kan motoreffekten för att nå den tänkta farten 4 knop var lite lägre men även om det skulle räcka med 2,5 kW så blir det då bara 2 M.

bakben

  • Inlägg: 54
SV: Segling / Självförsörjning
« Svar #5 skrivet: 07 jan-10 kl 14:26 »
Till saken är att detta helst ska göras utan att kosta tokigt mycket.

Hur mycket är "tokigt mycket" för dig?
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Segling / Självförsörjning
« Svar #6 skrivet: 07 jan-10 kl 21:19 »
http://www.technipowersystems.com/marine-solutions-overview

Systemet laddar batterierna med propellern när man seglar och använder sedan energin för motordrift (eller annat). Batterierna kan laddas med generator eller solpaneler också.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vahlo

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Segling / Självförsörjning
« Svar #7 skrivet: 27 nov-12 kl 09:26 »
Hej, är en kille på 21 år som är inne på nästan exakt samme grej som du.
Min plan är att dra och resa lite nu över vintern och sen köpa mig en Albin Vega eller någon annan långkölad båt.
Min plan är att bo i båten under sommaren och början på hösten.
Står i tillfället i kö för båtplats.

Jag har seglar lite förut men ingen ensam segling, så min plan är att bli en bättre seglare sommaren 2013 och evt glida ner till medelhavet.

Jag siktar nog inte på att använda en elmotor  utom kör på bensin eller disel, Det känns enklare att fixa och evt lämna in på verksted.( Vart man nu befinner sig i världen)

Problem / saker jag inte löst en är:

* Hur mycket solceller jag ska ha, har tänkte mig från 100-200 W ( och hur många / Stora batterier jag ska ha)
* Hur jag ska få värme / ta bort fukt i båten, Evt köra med diesel värmare eller någon slags elfläckt.
*jag vill helst ha Vindroder(Och autopilot) senare sen, Och i såna fall vill jag inte betala 30 K för ett nytt utom funderar på att bygga ett.
* Toalett, Funderar på potta eller evt en Pumptoa med septitank.
* EVT dush, Och i såna fall evt varm dush? Annars går det ju alltid bada eller låna dush i gästhamn.
*Evt om man ska gå någon segelkurs, kan vara bra att lära sig anväda tex WHF radio och navigera i mörker.
*Finns mer saker jag funderar på men har inte kommit på något en.



Jag är dålig på att läsa böker men följer några hemsidor / Bloggar med olika segling-saker  TEX min favorit: Sven Yrvind    http://www.yrvind.com/present_project/

MVH
Vahlo

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Segling / Självförsörjning
« Svar #8 skrivet: 18 feb-13 kl 15:24 »
Jag skulle satsa på en dieselelektrisk framdrivning. Det är ganska enkelt att bygga och har möjlighet att fungera mycket bra. Kombinera med en hembyggd vindgenerator. Det finns mängder av beskrivningar på nätet om hur man bygger löphjul av pvc-rör bl.a. Se till att ha med många extra blad till löphjulet och minst en extra generator.

Bygger du klokt använder du propellern och motorn som generator när det blåser på bra. Och vindgeneratorn när du ligger stilla, i hamn osv.

Dessutom behöver du fundera på konstruktion av ett vindroder. Det är nästan viktigast av allt.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 2 användare
javill, HilarioTyr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser