Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Med eller utan coccidos...  (läst 1287 gånger)

Kerstin Linnea

Med eller utan coccidos...
« skrivet: 03 jan-10 kl 10:27 »
Jag har fått frågan på foderfirman om jag ville ha foder med eller utan coccidos ....Jag tog för givet att han menade med eller utan medicin , och då undrar jag om det är någon skildnad attt äta djur och ägg när dom gått på foder med anticoccidos medel eller om jag ska fortsätta att köpa utan.... ???...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Med eller utan coccidos...
« Svar #1 skrivet: 03 jan-10 kl 10:52 »
Jag kan inget om vaktlar, men rent spontant tycker jag att det verkar fel att medicinera när det inte finns någon sjukdom, och små rester finns säkert kvar i ägg/kött. Medicin ska användas mot sjukdom, inte i förebyggande syfte (för såtillvida att det inte handlar om vaccin, och då skulle jag använda mig av karenstid innan jag åt något, men det är ju inte fallet nu).

Det borde för den delen vara olagligt att behandla i förbyggande syfte alltid och överallt på hela jordklotet, så vore problemen med resistens mot mediciner avsevärt mindre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 04 jan-10 kl 16:35 »
Jag har fått frågan på foderfirman om jag ville ha foder med eller utan coccidos ...

Vad är det för foder och vilken firma handlar du hos  ???  Frågar för att jag har aldrig fått den frågan eller noterat att det förekommer. Vill inte ha något i förebyggande syfte. Ströar rikligt med Stalosan F när jag byter hos vaktlarna och har inte haft något enda fall av någon som helst sjuka hos sammanlagt över 200 vaktlar på det år jag haft dem.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 06 jan-10 kl 13:10 »
Jag kommer inte ihåg vad fodret hette men det känns inte bra att ge medicin i onödan så det blir nog utan i fortsättningen med....Och det var på granngården man frågade...

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser