Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder på kaniner?  (läst 16555 gånger)

Träsktrollet

• -
Ålder på kaniner?
« skrivet: 01 jan-10 kl 18:55 »
Hur gamla kan kaniner bli?
Har själv en kaningubbe på 11 ½ år...
Blandras belgisk jätte/dvärg vädur (Fråga mig inte hur  ::)  :-[ ) Han blir alltid lite vissen och trött på vintern, men med hans ålder så blir jag orolig...

Har ni några tips på vad man kan göra/sköta kaniner med hög ålder?
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

TeresG

• Västergötland
SV: Ålder på kaniner?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-10 kl 19:21 »
Kaniner kan bli ca 10 så va glad för varje år som går:)
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 10 jan-10 kl 01:54 »
Det är gammalt. Generellt sett brukar små kaniner bli äldre än stora. Håll koll på tänderna, de kan bli dåliga med åren, se till att ge grovt foder så att tänderna hålls igång. De kan även få sämre vinterpäls.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Träsktrollet

• -
« Svar #3 skrivet: 10 jan-10 kl 10:14 »
Tyvärr så måste jag skriva att han dog den 5/1...
Det kände jag nästan på mig, för han blev väldigt tillbaka dragen på slutet.
Men han har verkligen förgyllt mitt liv i 11 ½ år.

Saknade är stor  :'(
Har hönsraserna:

Qiz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-10 kl 13:03 »
*tröstekramar*  :'(

Alltid lika tufft när våra husdjur lämnar in. :'(

Mvh Zandra

Träsktrollet

• -
« Svar #5 skrivet: 10 jan-10 kl 13:44 »
*tröstekramar*  :'(

Alltid lika tufft när våra husdjur lämnar in. :'(

Mvh Zandra

Tack, jo det är alltid lika trist...  :-\
Har hönsraserna:

nysse

« Svar #6 skrivet: 10 jan-10 kl 14:39 »
Jag hadde en dvärgvädur ( kastreret hane ) som var 11 år - när jag fick ta bort honnom i juni 2009.

Träsktrollet

• -
« Svar #7 skrivet: 10 jan-10 kl 15:48 »
Jag har inte hört om så många kaniner som har blivit över 10 år.

Nysse: vad tråkigt att höra...
Har hönsraserna:

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-10 kl 11:43 »
Jag har två kaniner som är över 10 år gamla. Både är hittekaniner. Farbror Laban har jag haft i snart 11 år, och han var vuxen när jag fick honom. Jag märker att han inte är riktigt lika yster längre, men han är annars i fint skick. Hans dam Tapiren kom från de förvildade kaninerna längs Karlbergskanalen/Pampaslänken i Stockholm, för 10 år sedan. En förbipasserande hittade henne i diket med brutet bakben. Då var hon en liten plutt stor som en tennisboll. Nu i vinter har hon för första gången sämre vinterpäls och jag märker att hon ibland har problem med den gamla skadan i benet. Men hon hoppar obehindrat, och har två värmelampor som hon kan sitta under nu när det är kallt. De har liggunderlag på sina viloplatser med ett tjockt lager halm.

Med gamla djur brukar jag också hålla koll på tänderna (det kollar jag på de andra också, regelbundet), hålla koll på vikt och känna igenom kroppen då och då. Kaniner verkar inte ha anlag för tumörer på samma sätt som t ex råttor, men bra ändå att klämma på dem emellanåt. För övrigt brukar jag handikappanpassa deras omgivning. De har kanske inte lika lätt att ta sig upp och nerför saker längre. Jag har t ex byggt en trappa av tegelstenar och grästorvor upp till soffan de har i hagen.

Farbror Laban har lätt för att gå upp i vikt och få problem med mage och sin hygien, hans fru däremot är precis tvärtom och behöver extra givor. Jag kollar dem extra helt enkelt.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 11 jan-10 kl 11:45 »
Min trummis hade en kille av dvärgras som blev strax över 16, eller mer, den var vuxen när han tog emot den och det är nog rekord för en kanin. Man ska tänka på att ge lite extra vitaminer till gamla kaniner och som någon skrev, hålla koll på tänderna. Gamla djur dör oftast av svält och undernäring pga att de inte kan äta som förr.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Träsktrollet

• -
« Svar #10 skrivet: 11 jan-10 kl 13:37 »
Jo min "Gubbe" blev väldigt tunn, men han har alltid haft bra tänder.
Har hönsraserna:

Meritaton

« Svar #11 skrivet: 11 jan-10 kl 17:56 »
Min äldsta kanin var en hermelinkorsning, hon fick sin sista kull då hon va 7 år och dog då hon va 12 år gammal.

En kaninköpare som va hit i somrast sa att deras bekantas kanin va hela 18 år gammal och levde ännu!!!!!!

Träsktrollet

• -
« Svar #12 skrivet: 11 jan-10 kl 21:23 »
Oj men vad roligt att kaniner kan bli så pass gamla :D

Jag ringde på en kaninbur här i höstas och deras kanin hade bara blivit 3 år och ni skulle hört kvinnan när hon hörde om min "Gubbe"  ::)  ;D Hon trodde inte sina öron  ;)
Har hönsraserna:

Meritaton

« Svar #13 skrivet: 12 jan-10 kl 10:43 »
Oj men vad roligt att kaniner kan bli så pass gamla :D

Jag ringde på en kaninbur här i höstas och deras kanin hade bara blivit 3 år och ni skulle hört kvinnan när hon hörde om min "Gubbe"  ::)  ;D Hon trodde inte sina öron  ;)

Medellivslängden på sälskaps kaniner är tyvärr 4-5 år, detta eftersom de ofta blir utfodrade enbart med solros och nötblandningar som innehåller massa fett, sedan därtill en massa torkat bröd och frukter..
Fet kost gör livslängden kortare och därför blir de flesta sälskapsdjuren inte så gamla tyvärr.

En väninna meddelade mig igår att deras grannes kanin dog vid 4 års ålder, hon har hela tiden poängterat till dem att de bör ändra kaninens kost. Deras svar var: Hellre att kaninen får ett kort och gott liv med god mat än ett långt och tråkigt liv med tråkig mat.
Med tanke på hur ledsna de var över bortgången så tror jag nog de ångrar sitt beslut om kosten...

Träsktrollet

• -
« Svar #14 skrivet: 12 jan-10 kl 12:13 »
Det var det som förvånade mig när min kanin blev 11 år, han har varit fet/överviktig i halva sitt liv. Kanske vid 6 eller 7 års ålder började jag tänka till. Jag var ganska ung själv när jag köpte honom  :-[

Jag brukar säga till såna som vill köpa en kanin till sina barn, att det är viktigt att kunna ta ansvaret för djuret i kanske upp till 10 år. Då brukar de inte låta så impade av att skaffa en kanin... Men så är det ju för vilket djur man än skaffar, man måste vara beredd på att djuret behöver vård och omsorg i många år.
Har hönsraserna:

Alba

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 12 jan-10 kl 21:18 »
Jag brukar säga till såna som vill köpa en kanin till sina barn, att det är viktigt att kunna ta ansvaret för djuret i kanske upp till 10 år. Då brukar de inte låta så impade av att skaffa en kanin... Men så är det ju för vilket djur man än skaffar, man måste vara beredd på att djuret behöver vård och omsorg i många år.

Bra sagt, Träsktrollet! Kaniner är ju inte något bra djur för barn egentligen. Anledningen att det finns så många förvildade kaniner (i Stockholm i alla fall) är att folk köper kaniner till sina barn, som sedan tröttnar på dem. Alltför många vuxna vill inte ta ansvaret för dessa djur. Eller så får de bristande omvårdnad och glöms i sina små burar tills de dör. Men nu kom vi från ämnet!

:-) / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Träsktrollet

• -
« Svar #16 skrivet: 12 jan-10 kl 21:24 »
Bra sagt, Träsktrollet! Kaniner är ju inte något bra djur för barn egentligen. Anledningen att det finns så många förvildade kaniner (i Stockholm i alla fall) är att folk köper kaniner till sina barn, som sedan tröttnar på dem. Alltför många vuxna vill inte ta ansvaret för dessa djur. Eller så får de bristande omvårdnad och glöms i sina små burar tills de dör. Men nu kom vi från ämnet!

:-) / Alba

Tack  :-[ Jag brukar bli "idiotförklarad" för min inställning...
Men jag håller med! Kaniner är inga leksaker...
Har hönsraserna:

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 12 jan-10 kl 21:52 »
Kaniner är inga barndjur..bättre med hamster. Lagom livslängd på dem också. Sonen tog just över en hamster från en styvkusin som tröttnade efter 6 måander, hon är ändå 13 år.  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gösta

« Svar #18 skrivet: 12 jan-10 kl 22:16 »
Ämnet på tråden: Ålder på kaniner?
Vilken ålder kaninen uppnår beror väldigt mycket på vad den används till. En mellanstor ras som används i avel blir som regel inte äldre än 6-7 år. Samma kanin men som ren sällskapskanin kan bli både 12 och 13 år gamla. Att ålder skiljer sig mellan storlek stämmer dåligt eftersom livsstilen avgör.
Gösta

Träsktrollet

• -
« Svar #19 skrivet: 12 jan-10 kl 23:38 »
Jo jag tror också att mycke rörelse när kaninen är ung/vuxen har stor betydelse. Jag hopptränade väldigt mycket men min kaningubbe när han var yngre. Och så tror jag inte att kaniner ska bo där det är så varmt... Jag blev sen lite rädd att han var för tung (belgisk jätte i sig) så han fick sen bara vara mycket ut i koppel. Men motion tror jag är viktigt, de ska hållas i fin form.
Har hönsraserna:

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser