Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fan fan fan!! Mina kycklingar dör som flugor i coccidios!  (läst 6365 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
 :'( :'( Ytterligare en gång säger jag... Jag kan tydlige INTE åka bort och lämna ansvaret för då dör alltid något.  :'( I förrgår mådde de bra, de är runt 2 veckor gamla... Igår ringde mamma och sa att 2st låg döda och flera såg hängiga ut. Jag kom hem idag och under dagen hade en till dött och när jag kom ned fick jag avliva en och en till var död och 2-3 till sitter alldeles ruggiga med hängiga vingar.

Mamma tycker det är jättejobbigt såklart, hon som skulle ha hand om dem. Och hon hade gjort rent skålarna med vatten så duktigt men... Det var väldigt skitigt i inhägnaden för övrigt.  :'( De är ju så jäkla känsliga!!

Snabbt som tusan in och blanda esbetrelösning... Ut med alla små söta bebisar och rengjorde och la på nytt spån och sedan ned med lösningen + ny fräsch mat och i med bebisarna...  En misstänker jag kommer dö ikväll om inget under sker. Den vill varken äta eller dricka själv så fick få i den några droppar esbetrelösning med spruta... Majoriteten verkar må bra i alla fall, nu gäller det bara att hålla tummarna...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

• Gäst
SV: Fan fan fan!! Mina kycklingar dör som flugor i coccidios!
« Svar #1 skrivet: 22 dec-09 kl 20:35 »
Men vilken otuuuur!!!! :-\ :'(
Men vet du vad, jag tycker så enormt synd om din mamma, tänk hur nervös hon måste vara varje gång du åker bort :-\, eftersom de verkligen dör kycklingar, just då...
Hoppas de andra klarar sig (håller tummar och tår, krampaktigt)och ge din mor en kram för att hon verkligen försöker.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 22 dec-09 kl 20:47 »
Puss på dig Esbetre.  :-*  ;D ;D  :-[ Inte en enda har symtom längre efter 1 timme de fick lösningen!!! Den som satt helt burrig med vingarna nere i backen och blundade, som jag inte trodde skulle klara sig är också pigg nu. Springer och sprätter, äter, dricker!!! :D Den började redan repa sig efter en halvtimme efter jag sprutmatade den!

Otroligt!!! :D Hoppas det fortsätter såhär nu!
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 22 dec-09 kl 21:28 »
Puss på dig Esbetre.  :-*  ;D ;D  :-[ Inte en enda har symtom längre efter 1 timme de fick lösningen!!! Den som satt helt burrig med vingarna nere i backen och blundade, som jag inte trodde skulle klara sig är också pigg nu. Springer och sprätter, äter, dricker!!! :D Den började redan repa sig efter en halvtimme efter jag sprutmatade den!

Otroligt!!! :D Hoppas det fortsätter såhär nu!
wow.
din mamma är bra på andra saker med inte just fjäderfä  :-\
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 23 dec-09 kl 08:43 »
Alla som är kvar lever hitills! *peppar peppar*

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #5 skrivet: 23 dec-09 kl 09:36 »
BILD!!!!!!      :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 23 dec-09 kl 10:17 »
Var precis ute och tog några bilder... Med min skitkamera!! >_<'' (FÖRLÅT ATT JAG KLAGAR PÅ MIN KAMERA HELA TIDEN, MEN JAG HAR BLIVIT BORTSKÄMD MED POJKVÄNNENS SYSTEMKAMERA XD).

Här är en honungsfärgad, antagligen höna (ser ut som alla de honungsfärgade blir hönor utom en kanske som är lite mindre och inte lika prickig) och en tuxedokyckling - 2veckor gamla.

« Senast ändrad: 23 dec-09 kl 10:19 av Linkoso »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 23 dec-09 kl 10:18 »
Bebisarna med sina mammor. :D ;D De är som små miniatyrer, så jäkla söta! ;D

Kan ta flera bilder sen när kameran är laddad. :)

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
« Svar #8 skrivet: 23 dec-09 kl 10:46 »
Tänk vilken tur vi hade när våran vaktel kom till.
När den var 5 dagar gammal så åkte den bil i 50 mil och klarade det galant.
Kanske blev den tålig eftersom vi kläckte den under en ikea lampa....ägget låg i en grön ikeaskål med mannens strumpa runt sig.....vändning då och då men inte så ofta!
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 23 dec-09 kl 10:52 »
Dessa har åkt tåg + buss + bil som 2-5 dagar gamla i över 20 mil också. Alla klarade det jättebra. Det som är problemet är om det blir bakterier och fuktigt, då blir de jättelätt sjuka.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 06 jan-10 kl 12:43 »
Kul kul kul... Inte!  :(

Efter att ha varit hemma i 2 veckor och allt gått bra så åker jag till min pojkvän i lördags.... I morse ringer mamma och säger att vaktlarna börjat dö igen, aaaaah!!!! >____> NÄR JAG INTE ÄR HEMMA!! Jag blir gaaalen snart.  :'(

De är över 4 veckor gamla nu, hon sänkte värmelampan då det blivit så kallt nu så det till och med har blivit någon minusgrad inne i rummet där vaktlarna är, där det aldrig brukar vara mindre än 5 grader +.  :o Men den döda låg ju under lampan, och de är ju fullbefjädrade, och de vuxna mår bra utan lampa och de är ju inte mycket större.

Hon beskrev dem att de såg burriga ut och hängiga, och en var som sagt död.... >__<'' Kan de verkligen hinna få två anfall av coccidios under sin uppväxt? Undrar hur det ser ut i buren... Förra gången var det ju som sagt inte så konstigt att de hade blivit sjuka. =/ Men nu har de ju en mycket större bur, så den borde inte kunna bli skitig så snabbt! Aja, hon skulle ge esbetre iaf... Så hoppas vi på att det är det och att de blir bra... T_T Buhu! Jag blir så ledsen, varför... varför varför varför varför varföööör ska det alltid hända något dåligt när jag INTE ÄR HEMMA?!?!?!  :'( Jag vill inte behöva sitta hemma heeeela tiden och passa upp, man vill ju åka bort en helg iaf... Men endast en helg har räckt till också flera gånger.  :'(

... Är livrädd för att de får överdos nu med föresten, kanske inte är några vaktlar kvar när jag kommer hem isf.... >_<''

trallallaa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 jan-10 kl 16:32 »
Citera
de vuxna mår bra utan lampa och de är ju inte mycket större.
Oj oj, året börjar inte bra för dig och Emil :-\ , men är inte vaktlar känsliga för kyla hela tiden?
De ska väl ha minst 10 grader...eller är det bara kineserna?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 06 jan-10 kl 16:40 »
Nä, japaner ska man kunna ha utomhus året runt till och med, så det är nog kineser som är känsligare för kyla.

Ynglingarna mår bättre nu föresten enligt mamma... Peppar peppar. >-<''

En av många källor.

"Man sköter japanska vaktlar ungefär som man sköter vanliga höns. Man bör ha dem i voljärer byggda av finmaskigt nät.

Har man dem för äggproduktionens skull så måste de ständigt ha ljus- och värmetillskott på vinterhalvåret.
"

http://brofarmen.web.surftown.se/vaktel.htm

Mina japaner har haft ca 5 + grader under december månad tills denna extrema kyla slog till. De sprutade ägg ändå fast det var rätt kyligt och de sprutar ägg ännu fast det är minusgrader. Går bara åt lite mera mat.  Som beskrivningen - "Man sköter japanska vaktlar i stort sett som vanliga höns". =)
« Senast ändrad: 06 jan-10 kl 16:52 av Linkoso »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 08 jan-10 kl 18:35 »
12 vaktlar kvar av 17 nu fick jag ett samtal om idag... Och det handlar inte om värme eller sjukdom verkar det som... Det verkar som om vaktlarna börjar på att bli könsmogna och aggressiva emot varandra, DE DÖDAR VARANDRA!! >___>'' ... Åh, jag känner mig helt maktlös här borta, jag vill bara gråta.  :'( Och stackars mamma, hon har väll panik där hemma och är livrädd varje gång hon går till dem att någon ny ska ligga död.

Jag försökte få henne att kolla efter vilka som var elaka men... Hopplöst... Bara att komma hem och möta den kanske chockerande minskningen.  ::) :'(

gernsö

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 jan-10 kl 18:53 »
vill bara fråga, hur många dagar ger du och är du säker på  att du ger rätt dos.
Ska ta ett exempel, min sambos syster hade kycklingar ( första i deras liv- så allt var så speciellt!) De fick blod i avföringen och jag skickade pulver till dem med instruktioner.... de tyckte att de ville inte övermedicinera så de gav för få dagar och för låg dos, vilket gav resultat men inte långvarigt. ständigt fick jag samtal om dessa kycklingar detta eviga blod i avföringen, började fundera och fråga ut.  Där kom det fram att dosen var för liten och för kort. Så de övertalades att ge korrekt dos och korrekt tid och det har gått lång tid sedan dess nu och inga återfall.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 08 jan-10 kl 18:58 »
3 dagar, 1 gram per liter, inte mindre, inte mer.

Men vad har det att göra med att de hackar varandra i ögonen t.ex (skrev i inlägget ovan att de börjat bli aggressiva mot varandra)?  :-\

En kyckling som mamma trodde skulle dö igår, separerade hon, när hon kom ut i morse så var den pigg igen. Hon satte den hos de andra och när hon kom ut en timme senare var den död.  :o

gernsö

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 08 jan-10 kl 19:06 »
De ska ha i 7 dagar och rätt dos kan jag leta fram i morgon, har min förpackning ute i mitt hönshus......
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 08 jan-10 kl 19:11 »
Okej. Nu skriver jag ett noggrannare inlägg här om vad jag hört hänt där hemma (eller försöker, jag är så himla uppstressad så jag vet knappt vad jag skriver längre men... Lugn nu... >_<''), jag själv sitter 20 mil hemmifrån och har ingen aning om hur det verkligen är egentligen. Som sist när mamma sa att de troligen inte hade coccidios, men de hade de... Så jag vettefasen men...

Okej här kommer det...

1 vaktel dog i förrgår då det slog till extrem kyla - ca 26 grader minus, så kallt så det blev minus till och med i kycklingrummet, dock så hade de unga vaktlarna värmelampa så där är "?" hur den dog. Men flera såg burriga ut, mamma sänkte lampan och de blev "friska" igen, så de frös nog. 

Igår dog 2st, en hade tagit sig ut ur buren och troligen inte hittat in igen och frusit ihjäl, en hade lyckats gått och lagt huvudet i vattenautomaten (en liten kycklingautomat dessutom som de haft hela tiden utan problem!) och dränk sig på något sjukt sätt, eller så dog den av något annat?

Idag så har 3st dött. Dessa har dött inne i huset, då mamma tog in dem. Hon beskriver dem att de klämmer ihop sig i en hög (som när de fryser, men de bör de ju absolut inte kunna göra när de är så gott som fullvuxna snart och med inomhusvärme vid ett element med) och de lite mindre i växten hamnar under och blir nedtrampade, vissa börjar sedan att picka på den som ligger underst. En helt frisk vaktel kan vara död inom en timme.  :'(

De 3 senaste döda har sett konstiga ut i ansiktet, som såriga...

-------------------------------------------
Okej, så jag har fått fel dosbeskrivning för vaktel? =/ Skulle bli mycket tacksam om du letade reda på förpackningen. =)
« Senast ändrad: 08 jan-10 kl 19:14 av Linkoso »

gernsö

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 08 jan-10 kl 19:18 »
jag ska kolla på nedanvåningen undrar om jag inte har den nya förpackningen här inne.

Jag tror ändå att de inte blivit helt friska och sen är de kanske stressade och därför så hackar de varandra..... bara en tanke.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 08 jan-10 kl 19:24 »
Jo, jag undrade också varför hon flyttat upp dem... Men jag känner mig helt... Maktlös eller hur man ska säga... Det är ingen idé att försöka. Mamma är mamma, och om ni känner henne så förstår ni (om jag börjar ringa och gå på och fråga en massa saker kommer hon nog få ett utbrott och slänga ur sig en massa skit över mig, det vill jag inte, så jag försöker vara lugn och så lite störande som möjligt).  ::) Jag får helt enkelt hoppas, hoppas och hoppas att de som är kvar håller sig lugna och friska tills jag kommer hem på söndag. Det är ju bara imorgon kvar då ju... Men problemet är att det kan hända så jäkla mycket på den korta tiden.  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser