Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla saffran?  (läst 22202 gånger)

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
Odla saffran?
« skrivet: 18 dec-09 kl 16:50 »
Läste nyss den här artikeln: http://www.svd.se/mathalsa/isasong/saffran-fuskarnas-favorit_3959331.svd

Där nämns t.ex. att gottlänningar börjat odla egen saffran för att göra sin saffranspannkaka.

Har någon här erfarenhet av odling av saffran och någon idé om var man skulle kunna få tag i frön osv?

Anledningen till att jag frågar är att det är stört omöjligt att få tag i riktig saffran här nere och det vore ju charmigt att ha en drös blommor på något hörn. Föredrar att odla nyttoväxter snarare än prydnadsväxter, så varför inte något som är både ock.

Vore roligt att prova på detta, men skulle gärna vilja veta mer om vad man behöver tänka på för att lyckas.

V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Odla saffran?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-09 kl 17:09 »
Jag är rätt säker på att tex Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik fortfarande säljer knölar. Frön är inte att rekommendera, tar många år innan den blommar. Saffran är en krokus som blommar på hösten, den tål inte mycket konkurrens, utan ska helst växa i öppen jord, väldränerat och i sol-halvskugga. Behöver också delas ganska ofta, vilket är bra om man vill utöka odlingen eller sälja knölar. Har själv odlat när jag bodde i Lund, men fick inte med mig några knölar i flytten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 18 dec-09 kl 18:48 »
Har för mig att även Verberghe brukar ha saffranskrokus och de skickar sina produkter inom hela EU, de brukar ha lägre priser än Lilla fiskaregatan.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 19 dec-09 kl 08:54 »
Jag är rätt säker på att tex Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik fortfarande säljer knölar. Frön är inte att rekommendera, tar många år innan den blommar. Saffran är en krokus som blommar på hösten, den tål inte mycket konkurrens, utan ska helst växa i öppen jord, väldränerat och i sol-halvskugga. Behöver också delas ganska ofta, vilket är bra om man vill utöka odlingen eller sälja knölar. Har själv odlat när jag bodde i Lund, men fick inte med mig några knölar i flytten.

Fick du någon skörd då?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 19 dec-09 kl 10:33 »
Nja, jag hade 5 knölar som blommade, så jag skördare inte, men när jag delade knölar så blev det ca 15 knölar, så efter några år så blir det ju tillräckligt många blommor för att det ska vara lönt. Men knölarna är ganska dyra i inköp, för min plånbok i alla fall så man kan inte räkna med att få skörd de först åren, mer än några symboliska pistiller.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fishyerik

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 25 dec-09 kl 20:04 »
Det har väl knappt gått en jul utan att man funderat och hört andra fundera på att odla sin egen saffran.  :)

Enligt wikipedia behövs det 100'000-150'000 krokusar för att få ett kilo saffran, alltså 100-150 krokusar per gram, verkar arbetskrävande.

På wikipediasidan stod det dock att de måste förökas på artificiell väg, och inget om vilken odlingszon de klarar av.

Eurobulb skulle ha € 2,20 för 10 lökar, så vet inte om de känns så fantastiskt dyra.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

mistel

• -
« Svar #6 skrivet: 25 dec-09 kl 20:10 »
Tyvärr kan man nog inte räkna med skörd norr om skåne, de kan överleva längre norrut men de blommar så sent på hösten att de ofta blir förstörda av frosten. I växthus kanske man kan lyckas få någon att blomma som man kan skörda ifrån.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 25 dec-09 kl 20:28 »
Det var ju inte ett så högt pris, men skickade lökar kan man inte kolla kvaliteten på, man köper så att säga löken i säcken. Dessutom behöver man minst typ 500 lökar för att få in en liten årsförbrukning, så då kostar det porto... Eller så får man vänta några år och vara duktig på att dela lökar.

fishyerik

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 25 dec-09 kl 20:35 »
Tack för info mistel, trist att man bor så kallt, nog för att det kunde vart kul att odla eget saffran, men om jag hade växthus skulle jag nog kunna hitta på roligare saker med det, så nu vet jag det.   
Kött är delar av djur!

mistel

• -
« Svar #9 skrivet: 25 dec-09 kl 21:28 »
Det var ju inte ett så högt pris, men skickade lökar kan man inte kolla kvaliteten på, man köper så att säga löken i säcken. Dessutom behöver man minst typ 500 lökar för att få in en liten årsförbrukning, så då kostar det porto... Eller så får man vänta några år och vara duktig på att dela lökar.

Verberghe brukar ha utmärkt kvalite och konstigt nog är det ofta inte högre porto och liknande när man handlar utomlands (svenska posten är inte billig). +Åtminstone förut har det varit fraktfritt ifall man handlat för 100 Euro hos Verberghe och går man ihop några och handlar är man ju snabbt uppe i den summan, innan man handlar kan det dock vara bra att kolla att det fortfarande är så så att de inte har ändrat summegränsen för fraktfritt.

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 25 dec-09 kl 22:08 »
Jag köpte en påse saffranslökar förra hösten och de kom upp ganska snabbt och kunde bli skördade (fast så mycket blev det förstås inte). Nu i höst var det betydligt sämre. Det gröna kom upp och ett par blommor. Vi får se nästa år. Det odlas visst en del krokus i alperna och eftersom jag bor strax nedanför i södra Tyskland, så tänkte jag att det kunde fungera. Å andra sidan är jorden ganska lerig och det kanske inte är så bra. Men ur ljussynpunkt bör det fungera. Vi får se hur det blir nästa år - saffranskrokusar är höstväxter, vilket förstås kan vara negativt om man vill odla i Sverige, där hösten är mörkare.

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 26 dec-09 kl 19:19 »
Det låter ju som om det inte är helt hopplöst i alla fall.  :)

Jag har en del plats framför huset som inte används till något särskilt så jag kanske ger mig på det här. Även om det till en början blir som dekoration så kan ju målet i längden bli att få tillräckligt för att använda till husbehov. Om inte mer så till ett lass lussebullar om året eller en god skaldjurssoppa.

Tackar för tipsen om försäljare. Detta hamnar definitivt på "att göra"-listan.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #12 skrivet: 01 jan-10 kl 10:56 »
Du skriver inte var du bor någonstans...?
Crocus speciosus skall i jorden tidigt på hösten, och blommar samma höst. Planterar du i tid så får du i alla fall "skörd" år 1. Har man sedan rätt odlingsförutsättningar kommer de tillbaka nästa år och blommar, men för de flesta av oss i Sverige är de en ettårig växt...

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 02 jan-10 kl 19:08 »
Du skriver inte var du bor någonstans...?
Crocus speciosus skall i jorden tidigt på hösten, och blommar samma höst. Planterar du i tid så får du i alla fall "skörd" år 1. Har man sedan rätt odlingsförutsättningar kommer de tillbaka nästa år och blommar, men för de flesta av oss i Sverige är de en ettårig växt...

Ja, förlåt jag skrev ju bara "här nere". Bor i Portugal så jag borde ha odlinsförutsättningar som är snäppet bättre än i Sverige. Varmare och fler soltimmar bl.a. Men bra med information att lökarna skall sättas på hösten. Tack. :)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #14 skrivet: 09 jan-10 kl 12:52 »
Inte alls säkert att odlingsförutsättningarna är bättre än i Sverige - det beror på vilken växt det gäller.

Tulpaner bl a behöver en kylperiod på vintern för att blomma - i t ex Californien måste man kyla sina tulpanlökar i kylskåp.

Jag har dålig koll på klimatet i Portugal, brukar vanliga vårblommande krokus och tulpaner gå bra hos dig? 

fishyerik

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 09 jan-10 kl 13:59 »
JennyN, V-kaos syftade nog underförstått på odlingsförhållanden för saffranskrokus.
Kött är delar av djur!

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 09 jan-10 kl 14:30 »
Ja, menade just förhållandena för saffranskrokus då jag förstått att de områden där det odlas mest har ett högt antal soltimmar och relativt varmt. Däremot var det ett bra tips det där om att man kan behöva kyla lökarna på våren. Jag får nog se hur hösten ser ut först. Vädret här har varit lite uppochner på sistone. Det har regnat som om det skulle vara april i veckor för att nu först i januari vara lite vinter och sommaren vara också väldigt förvirrad. Men men, jag tar och provar på mot hösten antar jag och får se hur det går.

Vet även att Spanien är en av de större prodcenterna och Portugal ligger ju relativt nära. Frågan är bara vilken del av Spanien som avses då det kan skilja rätt rejält på de inre, kruttorra delarna som i princip är öken till fuktiga skogar, kustlinjerna osv.... Jag kan tänkas bo i en region som kanske är aningen för nära kusten och där det blåser. Men som sagt, jag skulle gärna prova och se om det fungerar. Om inte annat är det väldigt vackra blommor (säger jag som oftast inte är någon blomfantast såvida de inte har något ytterligare användningsområde).

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #17 skrivet: 13 jan-10 kl 10:31 »
JennyN, V-kaos syftade nog underförstått på odlingsförhållanden för saffranskrokus.

Ja, jag med. Och gjorde JÄMFörelser.

Åkerfräken

• Utbildad djurskötare och konstnär
    • Finland
« Svar #18 skrivet: 22 mar-12 kl 17:11 »
Måste det vara just saffrans crocus (crocus sativus)? är inte andra krokusar ätliga?
Bor på landet och odlar kryddväxter. Jag har höns och skrattduvor.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 22 mar-12 kl 17:25 »
Har bara läst första inlägget.....
Men finns det inte vilda crocus blommor i Portugal!?! Du borde kunna plocka nu på vårkanten!
Jag bor ju i Grekland på den lilla ön Santorini och vi har vilda "saffrans-blommor" under en kort period varje år. Inte mycke men tillräckligt för att dom som vet ska kunna plocka.
Anyway... hoppas du hittat lösning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
JohannesE

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser