Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinterägg  (läst 973 gånger)

lillvira

vinterägg
« skrivet: 16 dec-09 kl 09:38 »
Hej,

vi är nya på det här med höns och blev därför jätteglada häromdagen när våra 2 olika sorters unghönor lade sina först ägg (en sort lite rosa och de andra gråa). Men våra höns har inget ljus och de "vanliga" slutade lägga sina ägg för ganska längesedan.

Hur kommer det sig att de yngre lägger ägg? Behövde de bara få ur sig sina första och lägger av nu tills ljuset är tillbaka?

MVH
Linda

lillvira

SV: vinterägg
« Svar #1 skrivet: 16 dec-09 kl 09:39 »
inget elljus alltså, solen har de förstås...

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-09 kl 10:37 »
Unghöns brukar börja värpa när det är dag så att säga. De brukar inte bry sig om att det är mitt i december.

Det är det mest effektiva sättet att se till att man har ägg året om, att man har lite unghöns som börjar värpa mitt i vintern  ;D

Mina vithättor har dock inte fattat att man kan värpa på vintern ::)
My name is not Rihanna....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 16 dec-09 kl 11:36 »
Ja, och inte bara unghönsen verkar tycka att vintertid är bra att värpa på. ;D Även våra gamlingar får för sig nu när snön fallit och minusgraderna kommer att "NU TJEJER, NU VÄRPER VI!!". ;D Var samma sak förra året... Man kom in på em i kolsvarta mörkret, hönsen hade satt sig för att sova redan, först igenom det varma kyckling och rashönsrummet sedan öppnar man dörren till det oisolerade blandhönsrummet där det säkert var någon minusgrad eller två... Tänder lampan går fram till redet och kollar och hoppar rakt upp i luften när man möts utav en ENORM hög med ägg!

Så kyla och mörker verkar inte stoppa alla. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Träsktrollet

• -
« Svar #4 skrivet: 16 dec-09 kl 12:52 »
Unghöns brukar börja värpa när det är dag så att säga. De brukar inte bry sig om att det är mitt i december.

Det är det mest effektiva sättet att se till att man har ägg året om, att man har lite unghöns som börjar värpa mitt i vintern  ;D

Mina vithättor har dock inte fattat att man kan värpa på vintern ::)

Jag har bara unghöns (Utom en äldre höna med kycklingar) Och det kommer bara max ett ägg per dag! Har mååånga unghönor (ca 20 st)... Så mina har inte heller fattat att de kan lägga ägg under vintern...  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

lillvira

« Svar #5 skrivet: 16 dec-09 kl 19:39 »
Tack för svaren,  spännande hur det funkar (och så roligt)!

Vi får hålla tummarna så kanske vi får ihop ett 6-pack till någon i julklapp!  :)

mvh Linda

Träsktrollet

• -
« Svar #6 skrivet: 16 dec-09 kl 22:05 »
Halleluja!

Det finns hopp om livet, idag har jag fått två ägg  ;D
Ge inte upp  :-* Det blir nog kanske några ägg innan jul  :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
Lars - Magnus, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser