Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mysigt att bara få sitta med hönsen  (läst 1191 gånger)

Bergslagsflickan

• -
Mysigt att bara få sitta med hönsen
« skrivet: 15 dec-09 kl 00:12 »

Vilka härliga skapelser ändå. Vilken förmån det är att få umgås med sina höns. Se hur tuppen Roffe funderar på om han ska nedlåta sig eller inte till att snutta på de torkade nässlorna på väggen eller inte...

Hur ruvhönan Iris misstänksamt och istadigt tittar ut på mig och säger med hela sin näbb att "du kan städa överallt, men här under mig har jag exakt fuktighet just nu, så du får inte riva här, jag kommer vägra förflytta mig!"

Och hur jag står där och ber med mina bara händer och frestande låter ny torv singla mellan fingertopparna i Iris synfält. Berättar för henne vad skönt det vore med ett litet sandbad.

Syskonkärleken mellan Roffe och Fighter. Hur hon kryper in under honom och kärleksfullt småhackar på hans fotfjädrar. De är så vackra så de ser ut som en bukett eller en fjäril.

Och min suck av lättnad när jag med blicken följer varje hönas avföring och jag inser att bajset är fast och fint. Jag slipper min hönshypokondri över att få dem sjuka.

Hur hönorna till slut vill sova och jag tittar i smyg på Berha (till höger) och inser att hon nog skulle behöva banta lite. Men det kan jag inte berätta för henne! Motivera det med att feta höns värper inte faller platt då hon är min bästa värphöna.

Och så lilla Fighter med sin glänsande fjäderdräkt som låg en stund på sitt varma ägg idag, men reste sig när jag kom in med majs, åt, och sedan efter tio minuter kom på att "Javisst ja, jag VÄRPTE ju, och började med sitt "Hallå allihopa, jag har lagt ett ägg, jag har lagt ett ägg."

Vad hönsen ändå berikar vardagen.

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Lina W

• Ångermanland
SV: Mysigt att bara få sitta med hönsen
« Svar #1 skrivet: 15 dec-09 kl 11:04 »
Så underbart fint dina hönor ha det  ;D
Och en matta som verkligen älskar sina små hönor  :-*
Det är underbart att läsa!
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 dec-09 kl 18:55 »

Vilka härliga skapelser ändå. Vilken förmån det är att få umgås med sina höns. Se hur tuppen Roffe funderar på om han ska nedlåta sig eller inte till att snutta på de torkade nässlorna på väggen eller inte...

Hur ruvhönan Iris misstänksamt och istadigt tittar ut på mig och säger med hela sin näbb att "du kan städa överallt, men här under mig har jag exakt fuktighet just nu, så du får inte riva här, jag kommer vägra förflytta mig!"

Och hur jag står där och ber med mina bara händer och frestande låter ny torv singla mellan fingertopparna i Iris synfält. Berättar för henne vad skönt det vore med ett litet sandbad.

Syskonkärleken mellan Roffe och Fighter. Hur hon kryper in under honom och kärleksfullt småhackar på hans fotfjädrar. De är så vackra så de ser ut som en bukett eller en fjäril.

Och min suck av lättnad när jag med blicken följer varje hönas avföring och jag inser att bajset är fast och fint. Jag slipper min hönshypokondri över att få dem sjuka.

Hur hönorna till slut vill sova och jag tittar i smyg på Berha (till höger) och inser att hon nog skulle behöva banta lite. Men det kan jag inte berätta för henne! Motivera det med att feta höns värper inte faller platt då hon är min bästa värphöna.

Och så lilla Fighter med sin glänsande fjäderdräkt som låg en stund på sitt varma ägg idag, men reste sig när jag kom in med majs, åt, och sedan efter tio minuter kom på att "Javisst ja, jag VÄRPTE ju, och började med sitt "Hallå allihopa, jag har lagt ett ägg, jag har lagt ett ägg."

Vad hönsen ändå berikar vardagen.

Christine

Hej måste bara fråga har du sågspån på bajhyllan./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Bergslagsflickan

• -
« Svar #3 skrivet: 15 dec-09 kl 19:30 »
Sittpinnarna är inte med på någon bild. Jag har ju fortfarande bara rätt tunga brahmor och det är mest unghönsen som står ut med att sitta på sittpinnar, de andra föredrar att mysa rätt i spånet eller på stockar som ligger mitt på golvet.

Här är en bild på tröskeln mellan deras stora rum som bara har spån till det angränsande rummet som bara har torv över hela golvet. Och där ser man så tydligt hur en ung höna sitter på sittpinne, medan de andra föredrar denn breda tröskeln. Så jag har gått hönsen till möte genom att under julen ska de smalare sittpinnarna bytas ut mot långa runda trästockar, som jag precis har målat fräscht i rosa och vitt. Men de ska upp på vinkeljärn så de kommer upp en 10 cm ovanför golvet. Golvet är nylagt trägolv för tidigare var det stampat jordgolv, och jag upplevde att det kändes kallt.

De har även sittpinnar i det angränsande rummet, och där under har jag först plast av det slag man plastar in inuti skåp med, plastfilm?, och därpå tidningar, och därpå sågspån, ganska tjockt lager spån blandat med stalosan, och då kan man lätt plocka bort högen i spånet varje dag så det hela tiden är fräscht och rent.

5 höns är ju ingenting att sköta så det alltid är rent.

I hönsens tidigare hus, i ett eget gästhus, hade jag en mycket högre gödselbänk med sittpinnar över, men de föredrog att sätta sig på sandbadets kant istället, samt att jag upplevde att en riktig gödselbinge med nät mellan pinnarna blev snabbt äcklig då bajset fastnade på nätet.

Men mina kycklingar som föddes i april 2009 fick från början lära sig att klättra upp på sittpinnar och de har en helt annan rörlighet och geist än den äldre generationen.

Jag hoppas det blir bra med två målade runda björkstamstockar, men för de kommande små kommer de få nya pinnar alltefter att de växer.

Christine

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 15 dec-09 kl 21:08 »
Åååå vad fina höns du har !! ;D

Å så fint  i hönshuset !    :D 

Bergslagsflickan

• -
« Svar #5 skrivet: 15 dec-09 kl 21:16 »
Åååå vad fina höns du har !! ;D

Å så fint  i hönshuset !    :D 

Jag är så stolt över dem! Dock har hönsen det alltid rent, varmt och mat på bordet. Det är sämre med boningshuset för närvarande. :) Tror sambon hade uppskattat det motsatta förhållandet, för jag är inte lika ambitiös hemma. *tittar på soffan jag sitter i där gammelhunden släpade upp ett slemmigt älgben igår när jag inte såg och snuskade ned*
Men jag är på g med den stora julstädningen. Det är därför jag hängt på forum ikväll, för att vara för upptagen för att diska. Eller något sådant!

Christine

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 15 dec-09 kl 21:30 »
Så fint de har. =) ... Jag fattar inte riktigt hur de kan låta bli alla grejorna!! XD Jag skottar ur flera inhägnader var annan dag och lägger på nytt spån men dagen efter har de på något sätt lyckats snuska till det igen. Om man hänger in grejor eller något ser de genast till att flyga upp och förstöra på något sätt eller på något mysko vis skuta kanonbajsar upp på väggen. ;D ;D  ::)

Fast de som går i den inhägnad jag pratar främst om är av rasen appenzeller spetshättad, araucana mfl. hurtiga, sprättiga filurer... ;D Brahmor kanske inte alls tänker på samma sätt att ställa till hyss och bajs på konstiga ställen som dessa bra flygare.  ::) Har bara en brahma, en tupp och han är ju jättelugn och rar. Dock går han i blandgruppen så kan inte jämföra hur mycket han skitar och sprätter till det med de andra. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 15 dec-09 kl 21:31 »
Föresten, du är inte ensam om att sitta i hönshuset. ;D Jag själv kan sitta i flera timmar i värsta fall...  :-[ En gång har jag till och med somnat på stolen *host*  :-X :-X :-X :-X  :-X :-X  :-[ :-[ :-[... Men de ger en sådan lugnande effekt... Så började de putsa fjädrarna, titta på en med trötta små nöjda ögon och ta sig en lur då plötsligt kände jag hur jag också försvann.  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bergslagsflickan

• -
« Svar #8 skrivet: 15 dec-09 kl 22:25 »
Hihi, de är ju lugna och sävliga som brahmor! Blandraskycklingarna vi väntar kommer säkert förstöra all inredning och bli monstermarodörer, vad vet jag? :) Men jag plockar bort allt bajs och alla fjädrar både morgon och kväll, för hand med engångshandskar av plast på mig. Jag är ju allergisk mot dem, men inte så mycket av att vistas i hönshuset, mer om jag kommit i närkontakt med bajs eller fjädrar och sedan glömmer bort att tvätta händerna. Kela med dem och lyfta dem går bra. Men av praktiska skäl kan jag heller inte låta det förfalla.

Så få höns går att hålla efter, medan de äter frukost och middag går jag runt som en tjänare och plockar det som blitt under natten eller dagen, och eftersom de har det varmt håller sig allt torrt. Man kan bara vända på spånet lite när de har rufsat runt själva och letat fröerna jag kastar ut som aktivering, om något bajs har gömt sig undertill.

Jag tyckte de ljusa osbskivorna var så snygga, så vi bestämde att vi skulle vänta med att måla väggarna tills det ändå var smutsigt. Men ja, de är riktiga madamer, så trots att det var flera månader sedan syns inte ett spår på väggarna att det bor höns där. Jag tycker själv det är märkligt, men det är bara så.

Själv skulle jag vilja ha en solstol modell vilstol och kunna ligga bekvämt mitt i gänget när jag får de små, men om jag skaffar det får jag nog ha draperi för så inte grannarna råkar titta in och tro att jag fått något hönsvirus totalt. De gav mig lite underliga blickar redan när hönsen fick en egen radio nämligen. Men jag sa snabbt att det var för att skrämma bort ev räv.

Men jag gillar att ha tavlor på väggarna, och det enda som lägger sig uppe på ramarna är lite damm från torven.

När det blir smutsigt någon gång, då ska hönshuset bli rosa med rosenblommig Laura Ashleybård i lite shabby chickstil. Jag ser fram emot det.

Christine

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #9 skrivet: 16 dec-09 kl 16:33 »
Jättefina hönor du har! Och vilket oförskämt rent hönshus sen då, den som hette Fighter var verkligen jättefin :) Jag håller helt med om att det är roligt att sitta med hönsen
ofrivilligt hönslös

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare (1 dolda)
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser