Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu mera ankfrågor.  (läst 3793 gånger)

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Ännu mera ankfrågor.
« Svar #20 skrivet: 15 dec-09 kl 11:04 »
Ja har du en inhägnad runt som är rovdjurssäker så kan de ju vara ute om de vill. Men det är viktigt att den är riktigt säker för de blir väldigt rädda och chockade om de ser rovdjur och inte kan komma undan.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Ännu mera ankfrågor.
« Svar #21 skrivet: 15 dec-09 kl 17:37 »
Har man flera raser och få hägn men ändå vill ha renrasiga ankungar så kan man dela ankorna i ett hongäng och ett hangäng och sen tar man en ras i taget ihop med rätt hane. Jag delar mina så 1-1½ månad före jag misstänker att äggen kommer. Sen när nån ras börjat värpa gör jag några mindre hägn inne där honorna kan gå med rätt hane. Varje gäng får sen gå tillsammans i ett par månader innan säsongen är slut för då får alla gå ihop igen. Medans de går i avelshägnen får de bara vara ute ett gäng i taget men jag har så jag kan ha ut 2 gäng i taget så alla får vara ute några timmar varje dag. Det fungerar bra för mig och när jag har fått det antalet ägg jag vill ha av något/några gäng så släpper jag ihop dem igen, man vill ju ha lite matägg också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser