Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rangordning?  (läst 755 gånger)

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
rangordning?
« skrivet: 13 dec-09 kl 18:54 »
 jag var och lämnade bort mina två tuppar idag vilket var otroligt jobbigt då jag haft dom som små och pysslat om dom och fått dom riktigt tama.(tack gernsö för att du tar hand om mina små gossar,du är en ängel) men när jag kom hem till hönsen(varit borta i ca 2 timmar) så sitter en av dom på pinnen ute i hönsgården med en blodig kam och en svullen öronskiva och en annan i en hörna med blod på sin kam. kan det vara så att när tupparna är borta att dom börjar slås om rangordningen redan? jag har haft höns förr men ALDRIG varit med om detta. hönsen mår bra och dom som var blodiga satt tillsammans på sin sovpinne..jag förmodar att detta är ett helt normalt beteende men jag vill vara säker så därför lägger jag ut denna fråga. sen undrar jag om det är fler här inne på Alternativt som har "city höns/ankor" alltså fjäderfä inne i stan? vore kul att utbyta idéer,erfarenheter och tips :)

kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

karsan

• Södermanland
SV: rangordning?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-09 kl 22:53 »
jag har två hönor i villaförort, i trädgården, sedan i augusti. Hönshus storlek som lekstuga, men med isolering. Mina hönor är mamma och ruvdotter (troligen är mamman genetiisk moster eller så till den yngre).  Den äldre är mycket mån om att det är hon som bestämmer, särskilt när det gäller att det är hon som ha mest av den godaste maten så länge hon har lust, det gäller även maskar som den yngre sprättat fram,  och att hon ska ha bästa sittplatsen på natten. Hon kan alltså hacka rätt ordentligt på unghönan, men det har aldrig gått till blodigheter. Den äldre hönan kan också låtsas vara tupp till den yngre. Eftersom de bara är två har den mindre ingen svårighet att komma undan om hon vill. När de går fritt i trädgärden går de för det mesta tillsammans, vanligen mindre än en halvmeter ifrån varandra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser