Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  onödigt lidande  (läst 2928 gånger)

Boerlady

onödigt lidande
« skrivet: 10 dec-09 kl 21:28 »

Attes matte

• Jämtland
SV: onödigt lidande
« Svar #1 skrivet: 10 dec-09 kl 22:14 »
Ja, det är skitkorkat att föda upp kaniner BARA för pälsen. Men det är flera fel i det hon säger. Man menar att kaninerna är vid medvetande för att dom rycker och krampar när dom avblodas. Det är fel. En kanin krampar på samma sätt när den fått en kula genom nacke + skalle/hjärna och då är jag 200% säker på att den INTE är vid medvetande. En kanin som är skadad och rädd skriker och sparkar frenetiskt. Den krampar inte på det sättet.
Och sen säger hon "fortfarande vid medvetande och med vidöppna ögon skärs kaninernas halsar"... En medvetslös kanin har vidöppna ögon. Det kan man testa genom att peta på ögat. Om ögonreflexen är borta så är inte kaninen vid medvetande. Samma med en död kanin. Det går inte att stänga ögonen på en död kanin.

Men det är oerhört beklämmande att se hur kaninerna har det under uppväxten, med så trånga burar att dom knapps skulle godkännas som transportlåda i Sverige...  :'(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 dec-09 kl 22:22 »
Undrar om Gillian Anderson tror att en kanin som rör sig utan huvud också är vid medvetande.

Qiz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 dec-09 kl 22:26 »
Av alla nöt/svin/får jag varit med och slaktat så är det inte enda som inte sprattlat en lång stund efteråt, vare sig du använt bult eller gyttorp. Skillnaden är att du nästan alltid måste vänta med nästa moment pga din egen säkerhet när djuret "sparkar".

Vid nödslakt så måste kadaverbilen stå och vänta tills djuret är stilla innan de lyfter det med kranen, annars kan det väcka anstöt hos alla som inte fattar att djuret är dött.... ::)

Reportaget som sådant är väl en sak men jag ser inte alls vad själva slakten har med resten att göra.

/Zandra

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 10 dec-09 kl 22:36 »
Filmen postades ngg under 2008 , hur gammal den är står inte .
Används så mycket kaninpäls nu med tanke på blodkastande aktivister ?

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 10 dec-09 kl 22:55 »
Även människor rör sig efter dödsögonblicket, men det visar man aldrig i TV.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 10 dec-09 kl 23:40 »
Även människor rör sig efter dödsögonblicket, men det visar man aldrig i TV.

Nä, det är inte så ofta man avlivar människor inför videokameror, utom i USA, men då är det ju sprutor och sånt, då blir det ju sällan några dödsryckningar...  ::)

/Sara

Boerlady

« Svar #7 skrivet: 11 dec-09 kl 09:21 »
Ni kan ju tycka vad ni vill men att "bedöva" djur,så som visas hur kan man veta att de INTE är vid medvetande?
Samma med grisar som "bedövas" och ska vara medvetslösa när de avlivas,det har rapporteras mer än en gång att de är vid medvetande.
Vidrigt,om ni frågar mig.
Avliva djuren ordentligt innan de tappas på blod etc.Är det för mycket begärt.?
Samma sak som i asien där folk tydligen har svårt att vänta på att djuren ska dö innan de flår dem.Ibland flås de utan bedövning,avlivning etc.Har man blivit så arbetsskadad att man inte ser till djurens bästa,utan bara att hinna döda så många som möjligt oavsett om de är vid medvetande eller ej?
Ibland skäms man för att vara människa.Jag är inte aktivist,tror de flesta avlivar sina djur humant i det här landet innan de flår och styckar dem,men de rötägg som beter sig illa,det är de som märks.Men det är illa nog,för de djur som blir utsatta för dem.

Boerlady

« Svar #8 skrivet: 11 dec-09 kl 09:30 »
lite tankeställare.Säger ni att dessa djur inte känner ngt heller?

Allt lidande bör undvikas,oavsett djursort,enligt min mening

Boerlady

« Svar #9 skrivet: 11 dec-09 kl 09:49 »

Visst människor kan med rycka i elstolen,men vem kan BEKRÄFTA att de inget känner innan hjärtat stannar?
Hur VET man att man inget känner? endast kaninerna i filmen tex kan bekräfta hur det är,och de kan inte prata,och de dör oavsett.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 dec-09 kl 09:53 »

Avblodningen är avlivningen. Djuret är bedövat och således inte vid medvetande under avblodningen.

Det finns ett avsnitt av River Cottage där Hugh och elever går på studiebesök till ett slakteri. I programmet får man se hur huvudlösa får rycker där de hänger. Det påpekas att djuren uppenbarligen inte är levande eftersom de saknar huvud. Serien är ganska välkänd, så fenomenet borde inte vara obekant för den som är någorlunda intresserad.

Det är ganska vanligt att hjärtat fortfarande slår när man tagit ur djuret. Inte heller detta är ett livstecken.

Lidande bör undvikas, absolut, därför är det viktigt att bedövning förblir obligatorisk vid slakt.

Evendim

• -
« Svar #11 skrivet: 11 dec-09 kl 10:56 »

Undrar om Gillian Anderson tror att en kanin som rör sig utan huvud också är vid medvetande.

Äh, hon läser ju från ett manus! Undrar snarare hur mycket hon fick betalt för det........
Kändisars tyckande slår ju publikmässigt! ;-)

Gösta

« Svar #12 skrivet: 11 dec-09 kl 16:24 »
Som slaktare känner jag mig manad att svara.
Storskaliga djurfabriker i många länder har en helt annan syn på djurhållning än vad vi har. Att djur däremot dör i anläggningar av olika anledningar är naturligt. Dessa djur plockas bort så snart som möjligt. Även i små besättningar händer det att djur dör därav inte att jämföra med dålig skötsel.
På detta forum värnar vi om småskalig verksamhet med god djurvård. Undantag finns alltid tyvärr.
Bedövning samt avlivning är alltid obehagligt att se för personer som inte har kunskap om vad som händer.
Bedövning sker så djuret är medvetslöst. Därefter sticks djuret och töms på blod. När detta sker inträder muskelsammandragningar på grund av det minskade blodförekomsten. Hjärtat slår i flera minuter efter det att djuret är avlivat. På en kanin ca 2 minuter. Vid bedövning, avblodning samt urtag så slår hjärtat fortfarande när det ligger ensamt i organhinken om momenten sker under 2 minuter.
En höna som flyger utan huvud är faktiskt död eftersom vi har hjärddöd som dödsbegrepp.
Gösta

parnil88

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 11 dec-09 kl 17:08 »
Detta är inget annat än veganpropaganda!!!!!!

Devisar upp de värsta bilderna de kan hitta och lurar i folk att det går till så överallt (precis som med grisarna senast) i hopp om att alla ska sluta äta kött.

Evendim

• -
« Svar #14 skrivet: 11 dec-09 kl 18:41 »
Detta är inget annat än veganpropaganda!!!!!!

Devisar upp de värsta bilderna de kan hitta och lurar i folk att det går till så överallt (precis som med grisarna senast) i hopp om att alla ska sluta äta kött.

Precis vad jag menade! :-)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 12 dec-09 kl 02:22 »
Ni kan ju tycka vad ni vill men att "bedöva" djur,så som visas hur kan man veta att de INTE är vid medvetande?
Samma med grisar som "bedövas" och ska vara medvetslösa när de avlivas,det har rapporteras mer än en gång att de är vid medvetande.
Vidrigt,om ni frågar mig.
Samma sak som i asien där folk tydligen har svårt att vänta på att djuren ska dö innan de flår dem.Ibland flås de utan bedövning,avlivning etc.Har man blivit så arbetsskadad att man inte ser till djurens bästa,utan bara att hinna döda så många som möjligt oavsett om de är vid medvetande eller ej?
Ibland skäms man för att vara människa.Jag är inte aktivist,tror de flesta avlivar sina djur humant i det här landet innan de flår och styckar dem,men de rötägg som beter sig illa,det är de som märks.Men det är illa nog,för de djur som blir utsatta för dem.

Jag vill inte verka elak på nåt sätt, men du bör läsa på lite tror jag...  ::)

Personligen så förstår jag inte vad du vill ha ut av den här tråden. Det finns ingen här som tycker att det är okej att plåga djur för pälsens skull eller av nån annan anledning heller för den delen. Dom allra flesta här strävar efter småskalig uppfödning för självhushåll eller i mindre komersiell skala. Tror du att nån kommer att försvara storproducenterna eller djurplågarna? Nä, men däremot kommer sakfel att kommenteras, vilket du ju har märkt...  ;)

Sen blir jag faktiskt förbannad när jag hör kommentarer som "köttätare blundar för grymheterna" och "vissa visar solidaritet med djuren och blir vegetarianer". Jag blundar inte för några grymheter. Jag VET att vissa länder (framförallt i Asien) har fruktansvärt dålig syn på djur, och utsätter dom för grymheter som ingen levande varelse borde få uppleva. Jag får ont i magen när jag ser filmer som visar dessa plågor! Därför försöker jag så långt det går att äta kött som är närproducerat och ekologiskt och allra helst äter jag kött från djur jag känner/fött upp själv eller viltkött. Om inte det är att visa solidaritet så vet jag inte...

/Sara

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #16 skrivet: 12 dec-09 kl 13:43 »
Jag tycker också att det är vegan-propaganda.

Den andra länken (eller nån man kommer på om man "klickar sig vidare" på youtube) -där sägs det : Become a vegetarian today !!

Dom försöker inbilla alla som ser filmen att enda sättet att stoppa lidandet för djuren är att bli vegetarian. Vilket jag inte kommer att bli.
Men jag äter bara ekologiskt eller egenproducerat. Efter fåren lammat kommande vår blir det bara eget, och inget djur behöver lida för att jag ska få mat.

Och alla som har slaktad nån gång vet att djuren fortsätter ha dödsryckningar även efter att huvudet är avhuggen. Men det vet inte merparten av dom som ser dom där videon...

parnil88

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 12 dec-09 kl 13:48 »
precis

Till och med effter att man har flått djuret kan det ju rycka i muskelfibrerna.

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #18 skrivet: 12 dec-09 kl 20:17 »
Hej! jag kommer ihåg min mor som hatade att rensa gädda, för den kunde börja sprattla flera timmar efter fångst.
Tommy
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Gille

• -
« Svar #19 skrivet: 13 dec-09 kl 18:02 »
Nä, det är inte så ofta man avlivar människor inför videokameror, utom i USA, men då är det ju sprutor och sånt, då blir det ju sällan några dödsryckningar...  ::)

/Sara
Folk dör en hel del på film.
När vi slaktade kanin sist höll jag i ett litet hjärta som SLOG.
Höns kan ju som de flesta vet även flyga utan huvud. Ganska läskigt att se.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser