Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenslangskoppling för nedgrävning?  (läst 16905 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Vattenslangskoppling för nedgrävning?
« skrivet: 08 dec-09 kl 18:21 »
Tjena
Vet någon av er om det finns kopplingar/skarvar till pem-slang som är godkänd för nedgrävning?
Antar att det på något sätt måste gå att skarva pem-slangar i marken då det inte finns hur långa slangar som helst.. Så, hur gör man?

Lade ned en vattenslang till uthuset/tvättstugan i förra kåken och nu är det tydligen läck på den slangen.. Dessvärre gjorde jag en skarv så jag lär åka på att byta ut det där åt nuvarande ägaren. Jag vet ju vart skarven är så OM man kan skarva den på ett OK sätt så slipper jag ju gräva upp hela vägen och byta ut slangen..

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Vattenslangskoppling för nedgrävning?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-09 kl 18:51 »
Vatette PE.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 dec-09 kl 19:22 »
tackar, ska kolla på det.. Nu kanske kanske det inte behövs, förhoppningsvis kan jag tråckla mig ur det där arbetet. :) Men det kan ju vara bra att veta ändå.

trädman

« Svar #3 skrivet: 08 dec-09 kl 22:54 »
Vad jag vet är det helt OK att skarva, grena av, montera ventiler etc på PEM-slang i mark. Det har jag gjort ett stort antal gånger. Det finns flera kopplingsalternativ att välja på, både i plast, plast+metall och helt i metall. Moderna kopplingar tål en del dragbelastning, medan en del gamla är väldigt känsliga för det och kan börja läcka om slangen/marken av någon anledning skulle röra sig.

Varför skulle du byta slang vid ditt fd hus? Att skarva en slang i mark är väl inte ett dolt fel?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 08 dec-09 kl 23:06 »
På min tomt finns en massa gamla sommarvatteninstallationer som förra ägaren gjorde, gissningsvis på 70- eller 80-talet. Det är polyetenslangar med kopplingar av diverse olika sorter, i bästa fall nerpetade 10 cm under mark, ibland har de stuckit upp så man har snubblat på dem eller avverkat dem med gräsklipparen. Allt som jag har träffat på och dragit upp har varit i till synes fullt användbart skick.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 dec-09 kl 23:30 »
Vad jag vet är det helt OK att skarva, grena av, montera ventiler etc på PEM-slang i mark. Det har jag gjort ett stort antal gånger. Det finns flera kopplingsalternativ att välja på, både i plast, plast+metall och helt i metall. Moderna kopplingar tål en del dragbelastning, medan en del gamla är väldigt känsliga för det och kan börja läcka om slangen/marken av någon anledning skulle röra sig.

Varför skulle du byta slang vid ditt fd hus? Att skarva en slang i mark är väl inte ett dolt fel?

Ja jag vet inte riktigt varför.. Han ringde och frågade och jag sa att jag skarvat den, det är egentigen bara "reservledningen" ut till tvättstugan som är skarvad, den riktiga ledningen med kommunalvattnet är inte skarvad. När jag sa att den var skarvad sa han att de inte fick skarvas i mark så jag antog att det var ett dolt fel..

Men eftersom att den ledningen som nu läcker bara är den "gamla" ledningen till den borrade brunnen så tror jag inte att det går att få som dolt fel.. Den ledningen får egentligen inte användas eftersom att man tydligen inte får ha eget vatten och kommunalt vatten inkopplat på samma ledningar, tydligen risk att man trycker ut sitt vatten i det kommunala. Så egentligen borde ju den ledningen stängas av helt..

stedevil

« Svar #6 skrivet: 09 dec-09 kl 09:09 »
När jag sa att den var skarvad sa han att de inte fick skarvas i mark så jag antog att det var ett dolt fel..

Får och får, det är möjligen olämpligt att skarva under mark om man kan dra hela vägen utan skarv, men inte få (dvs = olagligt) låter ju mer som ett påhitt för att få dig att stå för kostnader.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 dec-09 kl 09:16 »
Det är inte alla kopplingar som är godkända för markförläggning. Jag antar att det inte spelar någon roll om man gör det på sitt eget vatten, bara det håller.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 dec-09 kl 09:23 »
Nå.. Denna koppling är garanterat inte godkänd för att grävas ned i mark.. Det var ju som sagt bara "extraslangen" till den gamla vattenkällan som jag skarvade, mest för att jag inte hade tid/ork att åka och handla en helt ny slang till något som ändå skulle bort på sikt.
Men ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att jag kommer att bestrida några krav på åtgärder hur det än är med kopplingen. Det kommunala vattnet, som är den riktiga vattenförsörjningen fungerar ju, den andra ledningen är ju mera en bonus om man nu vågar bryta mot kommunens regler om att ha en egen vattenkälla kopplad på samma ledningar som det kommunala vattnet.

trädman

« Svar #9 skrivet: 10 dec-09 kl 01:22 »
Jag tror de allra flesta kopplingar (kanske alla?) som är avsedda för PEM-slag är ok att gräva ner. Folk har för sig att allt mellan himmel och jord är dolda fel. Man får med säkerhet skarva vattenslang i mark. Är huset gammalt får nog köparen räkna med att det kan bli vattenläckor.

JB 4:19

19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.

Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).

Dela detta:

* Inloggade just nu

826 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser