Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BEBISAR!!! :D  (läst 1589 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
BEBISAR!!! :D
« skrivet: 06 dec-09 kl 14:53 »
Hjälp, hjälp, hjälp nu blir jag nervös!! För 17 dagar sedan la vi i 9st japanska vaktelägg i kläckaren, 8st var befruktade. Idag när min pojkvän för några timmar sedan gick förbi och glodde i kläckaren, inte ett ljud... Nu ringde han. För på bara ca 2 timmar från helt dött i kläckaren så fick han en stor överraskning. Han kom in i rummet och hörde hur det pep... "Åh, äggen har börjat pipa nu!" tänkte han och gick fram och tittade och WAH! 6st små vaktlar skena runt i kläckaren och de sista 2 var på väg ut ur äggen!

Verkar vara en jäääkla fart på dessa små, de hade inte ens torkat ännu och redan börjar springa runt som små dårar där i!!  :o
Vad händer nu? Aldrig haft dagsgamla små vaktlar förut, är de lika som med hönskycklingar att de klarar sig utan mat de två första dygnen eller ska de börja äta tidigare?

Han håller på och fota nu så dyker nog snart upp bebisbilder.  :-*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: BEBISAR!!! :D
« Svar #1 skrivet: 06 dec-09 kl 15:09 »
Akta bara för att sätta in för mycket vatten till dem (drunknar lätt!) . ett bra tips är att ta en vanlig vatten flaska till kaniner (en sån med ett litet rör med en kula i)  för då lär sig kycklingarna att picka på kulan och vatten kommer ut!!

mvh njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 06 dec-09 kl 15:17 »
Tack, det där vet jag dock.  ;)  :-*

Fortsätter med frågan: När ska de börja äta?  ::) (vi har silat maten så att de blir smulor åt dem)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 06 dec-09 kl 15:45 »
Här kommer ett par bilder! :D ;D

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #4 skrivet: 06 dec-09 kl 19:28 »
Grattis, de behöver ingen mat på 24 timmar, utan skall vara kvar i kläckaren och bli helt torra.

Visst är det härligt med pigga små krabater!!

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #5 skrivet: 07 dec-09 kl 11:43 »
Mina ville gärna dricka på en gång, och picka runt...så dom har fått silat allfoder där dom ätit när dom velat efter några timmar. Hos mig har dom fått torka under värmelampan, var för fuktigt i maskinen = dom blev aldrig torra där i...Det har gått jättebra hittills, 12 piggelinisar som springer fort som fan, eller hoppar rakt upp i luften, ser så oerhört bedårande ut!  :-*
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

trallallaa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 dec-09 kl 11:53 »
Jisst det där är alltså japaner...vad små...undra om jag ens kommer hitta mina i kläckaren :-\, de är ju kineser.
Jag har lagt sådan skumgummi tvättlapp i ,så deras ben inte går igenom hålen, jag har ju ingen aning om vad som väntar.. ::)
Hur mycket har ni höjt luftfuktigheten till  vid kläckning?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 07 dec-09 kl 11:55 »
Dessa kläcktes när luftfuktigheten låg på 55%, de kom tidigare än vad vi trodde. Annars brukar vi höja till 60-65% sedan så hoppar den upp automatiskt när de blöta små bollarna börjar komma ut/få hål på skalet. =)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #8 skrivet: 07 dec-09 kl 12:02 »
Tror fuktigheten låg runt 50% fram tills kläckning då jag fick upp den i 75%-80% men då fick jag lägga i fuktiga trasor och tvättsvampar...
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser