Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ca 70 meter till sjön  (läst 1067 gånger)

Skogshuggarn

• Gäst
ca 70 meter till sjön
« skrivet: 02 dec-09 kl 17:26 »
Hej
Har ingen erfarenhet av ankor men har nu flyttat till en liten gård vars mark gränsar till en mindre sjö (ca 1 ha stor) och tycker att det hade varit roligt med lite mer liv på gården. Tänkte att några ankor skulle vara trevligt. De kan bo tillsammans med hönsen om nätterna och på dagarna gå fritt på tomten som hönsen. Frågan är bara om de hittar ner till sjön från tomten och frivilligt prommenerar upp igen till kvällen. Mellan sjön och tomten är det bara hagmark och avståndet är ca 70 meter.
Vad tror ni? Kommer de förvildas? Lägga sina ägg i vassen? Ignorera sjön och hålla sig till regntunnorna?

LasseDalom

• -
SV: ca 70 meter till sjön
« Svar #1 skrivet: 02 dec-09 kl 19:10 »
En granne till mig hade sina ankor lös här i byn och de promenerade snällt till och från älven varje dag, ca 200m gångvägen (eller om de tumlade nerför slänten 50m).

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 02 dec-09 kl 19:16 »
Det bästa vore om du skaffade ankorna nu under vintern så , lär dem var de bor/var de får mat och sedan visar dem vägen till sjön till våren. Då kommer de att veta var de bor och risken för att de stannar ute om nätterna minskar. Ge dem mat på kvällen, när de skall stängas in för dagen så programmerar du deras "ät och sov"-klocka.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
« Svar #3 skrivet: 03 dec-09 kl 07:47 »
Skaffa några ankisar tycker jag. Bra ide att skaffa dom nu så vänjer dom sig. Har själv 2 ankor och dom är så tama och är kompisar med våran get.
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Silur

« Svar #4 skrivet: 03 dec-09 kl 11:48 »
Hej.

Vi har Myskankor och de bor i vår damm. När de är hungriga går de ner till stallet som är c:a 150 meter ifrån dammen. Än så länge sover de fortfarande i deras hus vid dammen men snart får de flytta in i stallet.
I början fick vi valla upp dem till dammen men de fattade väldigt snabbt var de ville vara.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 dec-09 kl 11:55 »
Våra ankor har ca 100m ner till en liten damm. De går dit i stort sett varje dag (förstår inte varför de inte flyger, för de kan dem...)
En hona la sig på ägg på ön i dammen, men av någon anledning blev där inget, misstänker starkt snokar. Men i viket fall som helst så kommer de i alla fall alltid hem på kvällen.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Skogshuggarn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 dec-09 kl 18:32 »
Tackar för alla svar!
Det låter som det vettigaste voea att:
Köpa ankor nu i vinter
Låta dem bo med hönsen (ev avskillt)
Hägna av trädgården nån vecka. ca 30 km2 utanför hönsluckan kanske.
Bjuda på massor med godis. Speciellt inan solnedgången
Och hoppas på det bästa?

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser