Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg, att lära sig  (läst 752 gånger)

Eriksdal

Färg, att lära sig
« skrivet: 02 dec-09 kl 09:04 »
Finns det någonstans där man kan lära sig vad hönsfärgerna heter, där det också finns bilder? Hittade en bok med beskrivningar i text men det blev för abstrakt till och med för mig. Tycker att det verkar vara många termer att lära sig, och det vore ju roligt om jag visste vilka färger mina höns har, inte bara hur de ser ut ;)

Eller skulle man kunna göra en sådan tråd här? Förstår att den skulle bli lång, och att man måste upprätta något system för att den inte skulle bli rörig, med alla varianter som finns. Typ; grundfärger, "mönster", sadelfärg (heter det väl?) och kragfärger (eller vad det heter?).

Ridskola med ca 20 islandshästar, 2 hundar, 4 katter, 5 bramor, ett 20-tal grönvärpare, en dvärghöna och en gäng andra blandrashöns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Färg, att lära sig
« Svar #1 skrivet: 02 dec-09 kl 09:09 »
Det finns ju många hemsidor, men de flesta är på engelska. Och jag antar att du vill veta vad de heter på svenska... ;D Hm... Ja, det skulle ju kunna vara en idé att starta en tråd! :D Att man lägger in en bild på ett djur och sedan skriver färgen... MEn risken är ju som sagt att det blir rörigt. =/ *tänka*

MEN... Man kan ju söka efter ord inne i en tråd också. Som om du letar efter en färg söker du på namnet så ska du hitta den i tråden. =) Kan funka!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 dec-09 kl 09:22 »
Det finns ju många hemsidor, men de flesta är på engelska. Och jag antar att du vill veta vad de heter på svenska... ;D Hm... Ja, det skulle ju kunna vara en idé att starta en tråd! :D Att man lägger in en bild på ett djur och sedan skriver färgen... MEn risken är ju som sagt att det blir rörigt. =/ *tänka*

MEN... Man kan ju söka efter ord inne i en tråd också. Som om du letar efter en färg söker du på namnet så ska du hitta den i tråden. =) Kan funka!
Rörigt är bara förnamnet  ,någon kan ju skapa en tråd och om någon vill lägga till någon färg då får dem skriva ett PM till personen med namn och bild, då lägger han in dt i tråden..   tråden skall alltså vara låst då..

Eriksdal

« Svar #3 skrivet: 02 dec-09 kl 23:14 »
Nja, namnen på engelska är inte det jag är intresserad av. Snarare att säga rätt på svenska om mina egna höns. Har precis förstått att grå heter blå. Eller hur? Och brun viltfärgad, eller? Jag har till exempel fem Bramor med olika färg och mönster.... det heter säkert inte mönster heller. Överhuvudtaget är det stor variation i min hönsgård. Jag vill lära mig mer, helt enkelt.

När man surfar på färg här dyker det upp några länkar där andra frågat om färgen på sina höns, men det blir ju så lite info i taget. Jag snöar lätt in på ett fackområde....
Ridskola med ca 20 islandshästar, 2 hundar, 4 katter, 5 bramor, ett 20-tal grönvärpare, en dvärghöna och en gäng andra blandrashöns.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #4 skrivet: 02 dec-09 kl 23:41 »
Lite på norska, åtminstone delvis begripligt..

http://www.safari.til1000.net/honsesafari.htm

Och på Dansk... Under specialklubber finns en del bilder

http://www.racefjerkrae.dk/
« Senast ändrad: 02 dec-09 kl 23:53 av siern58 »
"Kärleken är livets bäste vän"

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 03 dec-09 kl 11:45 »

De nya svenska färgnamnen  har denna princip:

Först grundfärg, t.ex guld ( ungefär brun) silver m.m.
Sedan  ev. teckning, dess färg och  "form" t.ex svartrandad, blåbandad, vitsömmad.

Dessa nya namn kan ofta bli väldigt långa (suck, skrev bedömningskorten till vår utställning...)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 4 användare
Znurre, Nina W, Jona d, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser